Legeaftaler frikvarter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar 2016

Anonym trådstarter

bøllen skriver:

Bliver lidt nysgerrig og håber det er okay jeg spørger . Men hvorfor er det læreren der bestemmer hvem der skal lege sammen og ikke bare fri leg ??

Selvfølgelig er det okay du spørger Og godt spørgsmål! Jeg kender ikke umiddelbart grunden,  tænker at det må være fordi de så sikrer sig, at man kommer til at lege bredt i klassen. Og ikke altid de samme, der leger...det slog mig også lige, at dét måske er grunden - at machet ikke er godt pt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil

Hej alle!

Hvordan ville I have det med, at jeres barn (i 0.klasse) et par gange på det sidste har fortalt, at han/hun ikke havde haft nogle at lege med i frikvartererne?

Mit barn fortæller dette igen idag...Det er sket et par gange før i løbet af den sidste månede. Mit barn er ikke ked af det, siger det. Men jeg tror selvfølgelig ikke det er spor sjovt for mit barn Det skal siges, at der laves legeaftaler inden frikvarter hver dag. Idag var legeaftale så løbet over og lege med nogle andre. Ville I tale med læreren? Hvordan ville I håndtere det? Jeg vil jo ikke gøre noget,  måske uproblematisk, til et problem! Synes bare det smerter i mit moderhjerte...Mit barn er iøvrigt meget velfungerende på alle niveauer - også socialt!  

De bedste hilsner..

Hvad med i første omgang at opfordre dit barn til at tale med legeqftalen om det og så evt, læreren efterfølgende. Det er jo også godt at øve sig i, at klare de små problemer selv. Det giver selvtillid hjælper det ikke, kan du nævne det for læreren

Anmeld Citér

20. januar 2016

Anonym trådstarter

Roselil skriver:

Hvad med i første omgang at opfordre dit barn til at tale med legeqftalen om det og så evt, læreren efterfølgende. Det er jo også godt at øve sig i, at klare de små problemer selv. Det giver selvtillid hjælper det ikke, kan du nævne det for læreren

Ja, det kunne jeg godt gøre! Men kan mærke at mit barn ikke gider snakke særlig meget om det...Vil heller ikke presse for meget på! Men vil klart overveje det hvis det sker igen! TAK for dit svar...

Anmeld Citér

20. januar 2016

lineog4

Jeg tænker hvis lærerene omkring klassen har valgt sådan en regel så evaluere de også frikvarterne løbende med eleverne. Så i stedet for at du tager kontakt til læreren ville jeg opfordre barnet til at tage kontakt og lige efter frikvarteret så "konflikten"'kan løbes i nuet og ikke i retroperspektiv. Og hvis dit barn synes det er svært, så ville jeg hellere kontakte læreren om det end om er par frikvarter der ikke gik efter bogen.

Anmeld Citér

20. januar 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
bøllen skriver:

Bliver lidt nysgerrig og håber det er okay jeg spørger . Men hvorfor er det læreren der bestemmer hvem der skal lege sammen og ikke bare fri leg ??

Det er vist meget udbredt i de yngste klasser. Læreren tager en runde for at høre, hvad de små har af planer for frikvarteret netop for at sikre, at ingen står helt alene. Det giver også læreren mulighed for at være opmærksom på, om Emma eller Søren gang på gang er "uønskede" i de andres lege. 

Anmeld Citér

20. januar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg tænker hvis lærerene omkring klassen har valgt sådan en regel så evaluere de også frikvarterne løbende med eleverne. Så i stedet for at du tager kontakt til læreren ville jeg opfordre barnet til at tage kontakt og lige efter frikvarteret så "konflikten"'kan løbes i nuet og ikke i retroperspektiv. Og hvis dit barn synes det er svært, så ville jeg hellere kontakte læreren om det end om er par frikvarter der ikke gik efter bogen.

Ja, du har en god pointe! Det vil jeg tage med i mine overvejelser...

Anmeld Citér

21. januar 2016

bøllen

Mor og meget mere skriver:

Det er vist meget udbredt i de yngste klasser. Læreren tager en runde for at høre, hvad de små har af planer for frikvarteret netop for at sikre, at ingen står helt alene. Det giver også læreren mulighed for at være opmærksom på, om Emma eller Søren gang på gang er "uønskede" i de andres lege. 

Okay det har jeg aldrig hørt om. Derfor mit nysgerrige spørgsmål. 

Anmeld Citér

21. januar 2016

bøllen

Anonym skriver:

Selvfølgelig er det okay du spørger Og godt spørgsmål! Jeg kender ikke umiddelbart grunden,  tænker at det må være fordi de så sikrer sig, at man kommer til at lege bredt i klassen. Og ikke altid de samme, der leger...det slog mig også lige, at dét måske er grunden - at machet ikke er godt pt. 

Som udgangspunkt lyder det jo som en god plan. Omvendt kan man ikke " pålægge " at børn skal lege sammen . Tænker at alle ikke har en god kemi , så kan man vel komme udfra det går i vasken. Og nogle kommer til at lege alene ??? 

Anmeld Citér

21. januar 2016

Bshizzle

Mit barn (som nu går i 3 kl) kom osse tit i 0 kl hjem og fortalte at han ikke havde leget med nogle. 

Dette snakker jeg så med han lærer om, og får den besked at han altid leger med X og X og X mm.. 

Allerede i 0 kl har lærerne sagt til alle børn at f.eks hvis de oplever et barn ikke har nogle at lege med, så er det bedst de tager barnet med i legen. 

Dvs det blev faktisk næsten en leg for børnene at holde øje med deres klassevenner om de havde nogle at lege med. 

Den dag idag kommer min store dreng tit hen til hans lillebror (som går i BH) og siger at "Hvis du ser nogle af dine venner ikke leger med nogle, så syntes jeg du skulle lege med dem eller ta dem med ind i din leg dig og dine andre venner leger". 

Men mit råd er at snakke med en lærer og forklare hvad du hører og evt hvordan dit barn oplever det. 

Anmeld Citér

21. januar 2016

Anonym trådstarter

Bshizzle skriver:

Mit barn (som nu går i 3 kl) kom osse tit i 0 kl hjem og fortalte at han ikke havde leget med nogle. 

Dette snakker jeg så med han lærer om, og får den besked at han altid leger med X og X og X mm.. 

Allerede i 0 kl har lærerne sagt til alle børn at f.eks hvis de oplever et barn ikke har nogle at lege med, så er det bedst de tager barnet med i legen. 

Dvs det blev faktisk næsten en leg for børnene at holde øje med deres klassevenner om de havde nogle at lege med. 

Den dag idag kommer min store dreng tit hen til hans lillebror (som går i BH) og siger at "Hvis du ser nogle af dine venner ikke leger med nogle, så syntes jeg du skulle lege med dem eller ta dem med ind i din leg dig og dine andre venner leger". 

Men mit råd er at snakke med en lærer og forklare hvad du hører og evt hvordan dit barn oplever det. 

Nårh, det lyder bare fint, at der bliver taget hånd om hinanden Børn er for det meste bare gode til at passe på hinanden...Jeg tænker også at orientere læreren om hvad vores barn har fortalt - ikke noget med at tillægge emnet nogle følelser eller bekymringer, bare info Tak for dit svar...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.