videnskab at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. januar 2016

lineog4

skovrup skriver:

Du har helt ret. Men vil sige at vi ikke lader os diktere af bøger eller viden fundet på nettet. Men finde inspiration. 

Vikle blev anbefalet af vores jordemoder, hende var jeg til efterfødselssamtale med, da min søn var kolik barn anbefalede hun vikler

stofbleer undersøgte jeg fordi han ikke kunne tåle engangs bleer

vi undersøgte tidlig pottetræning pga en film vi så om børn i forskellige dele af verden, hvor det kun var det moderne menneske som havde bleer på ungerne, hvorefter jeg fandt ud af børn bliver renlige i Afrika og fattige dele af Kina allerede ved 12 mdr alderen

Blw undersøgte vi fordi vores søn nægtede grød og mos.

Amning blev jeg ved med i 6 mdr fordi det var den officielle anbefaling

langtidsamning fordi det ikke faldt min søn og jeg naturligt at fordi han blev 12 mdr så var han færdig med bryst og fandt ud af amning blev anbefalet af WHO til 2 år og hvilede i min beslutning på baggrund af det

vi gær det vi føler passer i vores situation og på vores søn. Vi lytter til ham og søger den information vi har brug for i situationen. Jeg læser ikke en bog uden at have fundet frem til den fordi jeg har brug for viden i den retning. 

Men det vel det samme for alle, man læser en bog, en artikel eller... Fordi man har brug for viden i den retning, om bogen/artikel. Så læses mens man sidder lykkelig højgravid eller når man sidder lykkelig nybagt mor er vel hip som hap. Og du har jo et eller andet sted faktisk har brug for at få at vide at det du læste hos din søn fx i forhold amning var "rigtig" eller i hvert anbefalet af WHO. Og fx pottetræningen er jo også fordi I er blevet nysgerrige på hvorfor mon de ikke bruger ble i Kina (de bruger såmænd heller ikke ble når de er 3 mnd men har nogle smarte bukser). De der fx har været nysgerrige på, hvorfor kan min venindes barn sove selv og mit kan ikke og faldt over godnat og sov godt bogen, har vel gjort det samme som jer. 

Et fuldstændig uteoretisk projekt er vel: jeg ammer fordi det virker som mit barn vil, jeg tager bleen af min dreng fordi det ser ud til jeg kan genkende tegnene for han skal tisse osv osv osv... Jeg siger ikke det er det bedste, er selv fan af bøger, men vil sige jeres tilgang også falder under kategorien vi læser teori, og jeres "'metoder" ikke stikker i mange forskellige retninger.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2016

drabo

Profilbillede for drabo

Tænker, der er mange faktorer som spiller ind.

for det første, så er der meget mere viden tilgængelig. Og der er sket meget de sidste 15 år, så man kan ikke bare gøre som ens mor plejede. Simpelthen fordi vi er blevet klogere som samfund.

det andet er, at mange venter længe på nskebarnet og så skal der jo helst ikke gå noget galt.

det tredje er nok at vores liv generelt er blevet mere offentligt, og det gør os mere sårbare for kritik, og derfor vil vi så gerne gøre det rigtigt.

men der er jo ikke noget galt med at læse bøger og gøre det bedst muligt for sit barn. Det vigtige er jo at man lærer at der er mange måder at være en god forældre på og mange forskellige typer børn.

tror den største udfordring er at finde sin egen vej, og måske især ikke dømme dem, der vælger en anden. 

Men tænk hvor nemt det ville være hvis der fandtes en facitliste.

Anmeld Citér

9. januar 2016

Kay

lineog4 skriver:

Nu ved jeg ikke om du er et sted hvor de har madpakker med. Men personligt har jeg fået en kæphest omkring snakken om elevers madpakker. Og ja ligesom vi som forældre kan sige det rigtige hvis spurgt, så oplever jeg også vi som fagpersoner kan sige det rigtige hvis vi bliver spurgt alla vi dømmer ikke, vi vil jo bare hjælpe og og og... Og er langt stykke hen af vejen er det også korrekt, vi møder familierne der hvor de er, men vi sammenligner det med teori og også med den levede verden vi kender til, og der er vi rimelig homogene qua uddannelse og dermed også interesser (altså for det erhverv og det henstandsområde). 

Men nøj hvor har jeg diskuteret madpakker med lærere (jeg er jo så også selv lærer). Og fortalt dem, ar man fx i Italien lever fint af pasta til frokost og aldrig har overvejet at lave en rugbrødsmad med leverpostej og pakken ind i staniol og gemme i tasken i 3 timer 

Det er også en af de ting jeg diskutere med "rugbrøds politiet" som jeg ynder at kalde dem  

Anmeld Citér

9. januar 2016

lineog4

Kay skriver:

Det er også en af de ting jeg diskutere med "rugbrøds politiet" som jeg ynder at kalde dem  

Godt det ikke kun er mig - jeg er faktisk ret træt af rygbrødspolitiet (godt begreb det stjæler jeg)....

Anmeld Citér

9. januar 2016

linkon

Kay skriver:

Haha, fantastisk navn for dem :-p jeg er selv fra Norge hvor rugbrød spises af yderst få og får stadig "klager" over mangel på rugbrød i madpakke til bonussøn og i huset hvis vi har gæster :-p

Anmeld Citér

9. januar 2016

Kay

linkon skriver:

Haha, fantastisk navn for dem :-p jeg er selv fra Norge hvor rugbrød spises af yderst få og får stadig "klager" over mangel på rugbrød i madpakke til bonussøn og i huset hvis vi har gæster :-p

Jeg har aldrig været glad for rugbrød og der er så mange andre gode alternativer 

Og når de små ikke vil spise rugbrød hvorfor skal de så?  Jeg har aldrig rigtig forstået det

Anmeld Citér

9. januar 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
skovrup skriver:

Du har helt ret. Men vil sige at vi ikke lader os diktere af bøger eller viden fundet på nettet. Men finde inspiration. 

Vikle blev anbefalet af vores jordemoder, hende var jeg til efterfødselssamtale med, da min søn var kolik barn anbefalede hun vikler

stofbleer undersøgte jeg fordi han ikke kunne tåle engangs bleer

vi undersøgte tidlig pottetræning pga en film vi så om børn i forskellige dele af verden, hvor det kun var det moderne menneske som havde bleer på ungerne, hvorefter jeg fandt ud af børn bliver renlige i Afrika og fattige dele af Kina allerede ved 12 mdr alderen

Blw undersøgte vi fordi vores søn nægtede grød og mos.

Amning blev jeg ved med i 6 mdr fordi det var den officielle anbefaling

langtidsamning fordi det ikke faldt min søn og jeg naturligt at fordi han blev 12 mdr så var han færdig med bryst og fandt ud af amning blev anbefalet af WHO til 2 år og hvilede i min beslutning på baggrund af det

vi gær det vi føler passer i vores situation og på vores søn. Vi lytter til ham og søger den information vi har brug for i situationen. Jeg læser ikke en bog uden at have fundet frem til den fordi jeg har brug for viden i den retning. 

Er det ikke sådan for de fleste? 

Anmeld Citér

9. januar 2016

Anonym trådstarter

Jeg kan ærligt sige at jeg aldrig har læst en bog om baby. Det eneste jeg læste var en bog man dengang fik udleveret hos lægen og den handlede om graviditet. Jeg har aldrig haft behovet for det, jeg tror simpelthen hen bare at jeg gjorde det jeg følte for ?!

Ord som samsovning og vikle kendte jeg ikke og hørte dem aldrig. 

Anmeld Citér

9. januar 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg kan ærligt sige at jeg aldrig har læst en bog om baby. Det eneste jeg læste var en bog man dengang fik udleveret hos lægen og den handlede om graviditet. Jeg har aldrig haft behovet for det, jeg tror simpelthen hen bare at jeg gjorde det jeg følte for ?!

Formentlig har du også modtaget råd og vejledning fra sundhedsplejersken om kost, vitaminer etc. - og det har vel dækket dit behov for information. Havde du nu haft et barn, der havde massive problemer med søvn, eksempelvis, og kunne hverken din fornemmelse eller SP hjælpe dig, ville du formentlig have opsøgt lekture om emnet. 

Jeg er alt for nysgerrig til IKKE at læse om emner, der interesserer mig og har aktuel relevans for mit liv. Jeg læser om ALT - psykologi, politik, historie, feriemål, litteratur osv. osv. Derfor ville det være langt fra mit sædvanlige jeg ikke at fordybe mig i lekture om børn og deres udvikling, da mine var små. Ikke som manualer, men som input, viden, underholdning. Det finder jeg helt naturligt - ikke nødvendigt, bare inspirerende og udvidende for min horisont. 

Anmeld Citér

9. januar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Før den første læste jeg også kun i den libero man fik hos lægen, men jeg slugte alt i den og syntes da at huske der stod en del om baby, hvordan man trøstede, badede osv. Men fokus var helt klart på mig og det der skete med min krop. 

Men jeg kom til at læse, ikke meget faktisk mest om sygdomme  men vil sige jeg havde også en rygsæk med da jeg læste pædagogik på universitetet og havde interesseret mig for især teorier om dannelse igennem flere år.

Men jeg ville lyve hvis jeg sagde jeg ikke var påvirket af teorier, hører om dem, læser artikler om dem osv. Jeg er også blevet påvirket af fx sundhedsplejersken både fordi jeg i hvert fald ikke skulle gøre hvad hun sagde og jeg skulle gøre det, jeg er blevet påvirket af mødregruppen, af veninder, af Facebook, af bare hende der nede i byen der gik med en ringslynge og den sødeste baby med hjemmestrikket djævlehue. Jo jeg har lyttet til mine børns signaler, men jeg har også ønsket at præge dem i en retning og tænkt over hvordan man kunne det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.