Anonym skriver:
Er det blevet en videnskab at få børn?
Er vi nød til at læse bøger om baby's udvikling, hvordan baby skal sove, børnepsykologi osv. For at "gøre det bedst mulige" ?
Hvor kommer alle de moralske grænser fra for hvad man kan, må og bør for at få "velfungerende" børn.
Hvor kommer retten fra til at prædike og dømme andre som gør anderledes end vi selv ville?
Friholder vi os selv for ansvar når vi følger "det rigtige" (bøger, selvbestaltet moral osv.) ?
Er vi efterhånden helt uden evner til selv at beslutte og gøre som vi syntes omkring vores børn?
Alt er ikke sort/hvidt det giver sig selv, men er det lidt alligevel hos mange ?
Det er sjovt, for den debat kørte allerede, da jeg fik min ældste for 22 år siden - og siden er fænomenet blevet meget tydeligere, ikke mindst pga. internettet med alle den info, alle de debatfora osv., der er at finde her.
Jeg synes ikke, det i sig selv er negativt at søge oceaner af information om dét at få og opfostre et barn. Jeg synes, det er en naturlig udvikling - vi opsøger jo også masser af læsestof, før vi kaster os ud i en ny hobby, når vi køber hus, skal på ferie osv. osv. Selvfølgelig vil de fleste sætte sig grundigt ind i forhold omkring noget så livsomvæltende og vigtigt som at få et barn. Og med alle de myter og skrøner, der florerede omkring graviditet og pleje af småbørn, før det blev almindeligt og muligt at læse så meget om det, synes jeg også, det er positivt.
Problemet opstår først, når vi tror, der er "facitlister" om subjektive forhold som opdragelse. Jeg synes fx, det er bekymrende, at forældre (mødre) laver afstemninger herinde omkring forhold, de kun selv kan afgøre og kun selv kender hele historien bag. Og når argumentet i en rødglødende debat bliver "og det er vi faktisk mange, der mener!"
Dertil kommer, at det er så følsomt stof, om vi har gjort og gør "det rigtige" med egne børn. Hvis jeg har gjort, hvad min fornuft sagde mig, og jeg kan se, mange andre gør det stik modsatte, er det så mig, der har fejlet som mor? Det vil man sjældent kunne se objektivt på, og så forsvarer man sig til sidste bloddråbe - og så bliver det meget sort/hvidt.
Når det er sagt, så kan jeg med ophøjet ro sige, at jeg har været inkonsekvent, selvmodsigende, famlende og fumlende i min måde at være mor på. Jeg har erkendt for længst, at manualen ikke findes. Jeg har handlet pr. instinkt og ud fra mine følelser, for man KAN ikke have opdragelseesguruerne med sig døgnet rundt, man KAN ikke altid besinde sig og gøre det "rigtige" i samspil med andre mennesker - heller ikke sine børn. Den ro og indsigt kom til mig, da mine børn blev selvstændige individer med egne holdninger - det er altså noget enklere at gøre, hvad "de kloge" råder til, så længe det gælder mindre børn, hvor meget handler om praktiske forhold, rammer, og hvor man ikke får "kvalificeret modspil" fra det lille barn.