Valg af uddannelse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.588 visninger
34 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. januar 2016

Anonym trådstarter

Lige om lidt er jeg færdig med min HF... hvilket betyder jeg er en mønsterbryder, og en ting som jeg har KÆMPE for...

MEN det betyder også at jeg snart skal søge ind på videregående uddannelse.

Mit snit når forhåbentlig op på det jeg skal bruge(jeg lider desværre af eksamens angst der sætter sit præg på mine endelige karakter)

Mit ønske og mål er at komme ind på socialrådgiver studiet, nogle ville mene at jeg burde blive social pædagog, men jeg ved gennem div opholdsteder at de hellere vil ansætte social rådgivere, jeg ønsker både at arbejde på opholdsteder og som familierådgiver i hjemme...

Men nu hvor tiden er ved at være inde for at skulle søge(jeg ved der er tid endnu, men jeg bliver nød til at overvejer en ekstra gang og have en plan B) så begynder jeg at frygte at jeg ikke ville kunne klare uddannelsen..

Jeg er ordblind, mest i engelsk(stavning), men klare mig ok... 

er der nogle der har taget uddannelsen og vil fortælle lidt om den, og evt HVOR svært det faglige er... feks har jeg psykologi B det falder mig ret naturligt og har indtil nu knap læst i bogen da jeg har det på ryggraden....

er der evt en anden uddannelse der ligner den.. pædagog har ingen interesse...

På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Lige om lidt er jeg færdig med min HF... hvilket betyder jeg er en mønsterbryder, og en ting som jeg har KÆMPE for...

MEN det betyder også at jeg snart skal søge ind på videregående uddannelse.

Mit snit når forhåbentlig op på det jeg skal bruge(jeg lider desværre af eksamens angst der sætter sit præg på mine endelige karakter)

Mit ønske og mål er at komme ind på socialrådgiver studiet, nogle ville mene at jeg burde blive social pædagog, men jeg ved gennem div opholdsteder at de hellere vil ansætte social rådgivere, jeg ønsker både at arbejde på opholdsteder og som familierådgiver i hjemme...

Men nu hvor tiden er ved at være inde for at skulle søge(jeg ved der er tid endnu, men jeg bliver nød til at overvejer en ekstra gang og have en plan B) så begynder jeg at frygte at jeg ikke ville kunne klare uddannelsen..

Jeg er ordblind, mest i engelsk(stavning), men klare mig ok... 

er der nogle der har taget uddannelsen og vil fortælle lidt om den, og evt HVOR svært det faglige er... feks har jeg psykologi B det falder mig ret naturligt og har indtil nu knap læst i bogen da jeg har det på ryggraden....

er der evt en anden uddannelse der ligner den.. pædagog har ingen interesse...

På forhånd tak

Ved ikke noget om uddannelsen, men ved noget om at tage uddannelse som diagnosticeret ordblind 

har du papir på du er ordblind, for har du det er der en vifte af tilbud til hjælpemidler, fx er rigtig mange bøger scannet ind, mange bøger er indtalt så du kan få hjælp den vej. Da jeg vejledte en ordblind på universitetet, der havde hun dobbelt forberedelse til eksamen og selvsagt mulighed for de hjælpemidler der skulle til at lytte en bog. De skriftlige eksamener var den gang uden computer, men det måtte hun jo så bruge. 

Husk det også til den fremtidige HF eksamen, hør hvad du kan få af støtte og hjælp - forudsat du har papir på du er ordblind, ellers var det måske værd at overveje om du skulle få det (man kan selv betale sig fra en test som godkendt)

Anmeld Citér

8. januar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Ved ikke noget om uddannelsen, men ved noget om at tage uddannelse som diagnosticeret ordblind 

har du papir på du er ordblind, for har du det er der en vifte af tilbud til hjælpemidler, fx er rigtig mange bøger scannet ind, mange bøger er indtalt så du kan få hjælp den vej. Da jeg vejledte en ordblind på universitetet, der havde hun dobbelt forberedelse til eksamen og selvsagt mulighed for de hjælpemidler der skulle til at lytte en bog. De skriftlige eksamener var den gang uden computer, men det måtte hun jo så bruge. 

Husk det også til den fremtidige HF eksamen, hør hvad du kan få af støtte og hjælp - forudsat du har papir på du er ordblind, ellers var det måske værd at overveje om du skulle få det (man kan selv betale sig fra en test som godkendt)

:-D

Jeg har fået fortaget testen, og har fået rygsæk mm og har mulighed for ekstra tid osv.

en kæmpe hjælp.

Anmeld Citér

8. januar 2016

lineog4

Anonym skriver:

:-D

Jeg har fået fortaget testen, og har fået rygsæk mm og har mulighed for ekstra tid osv.

en kæmpe hjælp.

Så skal du lære at stole på dine evner, for det er ikke ordblindheden der skal stoppe der... Du kan som ordblind blive astrofysiker hvis det er der dine evner er. 

og hvis du oplever dine evner ligger inde for feltet for socialrådgiver, så er det med at klø på....

Held og lykke

Anmeld Citér

8. januar 2016

alenemor42

Hvad med psykologi studiet? Hvis det falder dig nemt og har din interesse ?

Anmeld Citér

8. januar 2016

Anonym trådstarter

alenemor42 skriver:

Hvad med psykologi studiet? Hvis det falder dig nemt og har din interesse ?

Det tror jeg desværre ikke er muligt med det snit jeg nok kommer ud med.....

men faktisk har jeg ikke tænk videre over at gå den vej.. underligt nok... 

Anmeld Citér

8. januar 2016

Mettefpigen

Det er en hård uddannelse og der er MANGE lektier og læsning.... der kan sagtens være 3-400 sider på en dag.... Der er næsten kun gruppe arbejde, test/eksamen hver 10 uge hvor man skal bestå (der er nogle specielle regler, der er nogle få man har ekstra chance i) der er jura som er meget tung, dvs ekstra hård læsning...

Anmeld Citér

8. januar 2016

Anonym trådstarter

Mettefpigen skriver:

Det er en hård uddannelse og der er MANGE lektier og læsning.... der kan sagtens være 3-400 sider på en dag.... Der er næsten kun gruppe arbejde, test/eksamen hver 10 uge hvor man skal bestå (der er nogle specielle regler, der er nogle få man har ekstra chance i) der er jura som er meget tung, dvs ekstra hård læsning...

Det er nemlig lige præcis det du skriver jeg gruer for at jeg " knækker halsen på " i længden....

ISÆR sådan noget, som for mig ekstreme, antal sider der skal læses.

og jeg vil simpelthen være så ked af at starte på noget hvor jeg ikke bare skal kæmpe, men nærmest erkende med det samme at  jeg har taget munden for fuld.... det er alligevel 3½ år man skal igennem.... 

Anmeld Citér

8. januar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Så skal du lære at stole på dine evner, for det er ikke ordblindheden der skal stoppe der... Du kan som ordblind blive astrofysiker hvis det er der dine evner er. 

og hvis du oplever dine evner ligger inde for feltet for socialrådgiver, så er det med at klø på....

Held og lykke

Tak.. og du har jo ret....

må erkende at flere af mine undervisere har komet med udtagelsen: du er din egen værste fjende.....

og de har nok ret.....

Anmeld Citér

8. januar 2016

Sedigfor

Jeg er selv ordblind, mange steder hvis ikke alle får man mere tid til det hele mere eller mindre. 

Ved der er pau af meget men os svært at få arbejde derefter. Jeg står selv om hvad jeg endelig skal uddanne mig som da det jeg gerne vil er svært at få arbejde indfor (: 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.