Kan man give sit barn samme navn som en ex.?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2016

Benjamins'mor

No-go. 

Ville aldrig vælge et af min eks-kæresters navne til mit barn, ville simpelthen have det for mærkeligt med det. 

Jeg har det også sådan at hvis jeg kender nogen med det navn, og jeg bestemt ikke synes om dem, så streger jeg også navnet. 

Min kæreste siger også no-go. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Yoggibear skriver:

Det ville jeg ikke have det specielt rart med. Herhjemme har vi aftalt at det ikke må være navne der allerede eksisterer i familien, ingen eks-kærestens navne, ingen man har været sammen med og ingen elever ( vi er begg lærere)

Ingen elever? Det ville blive en umulig opgave for mig at undgå  Man "risikerer" jo også, at man senere får en elev med samme navn som ens barn. 

Må jeg spørge, hvorfor I vil undgå det? 

Anmeld Citér

7. januar 2016

Mor og meget mere

Paddehatten skriver:

Ja som overskriften lyder, hvad mener I om det?

Jeg har lystigt fulgt tråden om kvinden, der skal giftes og ikke ønsker mandens barndomsveninde med til brylluppet, fordi de har haft et one night stand engang. 

Jeg kom derfor til at tænke på den her situation, måske fordi den faktisk har været oppe og vende hos mig, da jeg ventede mig og skulle finde på et navn til min søn  At overveje et navn til sit kommende barn, som ens ekskæreste eller et one night stand tilfældigvis også havde. Jeg ved faktisk ikke helt, hvad jeg selv synes.. 

Umiddelbart tænker jeg det afhænger af, hvor mange følelser man havde for personen og hvor seriøst forholdet var. Samtidig overvejede jeg selv et navn, som min ungdomskæreste havde, og ham holdt jeg nu meget af. Jeg overvejede det, da jeg synes, det er et rigtig flot navn og det er ikke blevet "ødelagt" af, at jeg har været kæreste med én i små 3 måneder, der tilfældigvis også hed det. 

Så hvad mener I? Har I også overvejet et navn, som en eks hed eller er det totalt no go?

For mig ville det nok være no-go, men jeg var ret vild i mine unge dage og kan helt ærligt ikke sige, om jeg har glemt en enkelt Jakob, jeg har hygget med en aften 

Men - jeg fik for nogle år siden genskabt kontakt med en ungdomsven - kun ven! - hvis datter hedder Anne Louise, og det studsede jeg noget over, da han i vores ungdom var MEGET forelsket i min veninde Ann-Louise og havde sit hyr med at slippe hende, da hun ville videre. Hvad ved jeg - måske var det hans kones favoritnavn, eller måske ser han bare tilbage på min gamle veninde som et sødt minde fra en fjern fortid. 

Anmeld Citér

7. januar 2016

MomInTheMaking

Paddehatten skriver:

Jeg har lystigt fulgt tråden om kvinden, der skal giftes og ikke ønsker mandens barndomsveninde med til brylluppet, fordi de har haft et one night stand engang. 

Jeg kom derfor til at tænke på den her situation, måske fordi den faktisk har været oppe og vende hos mig, da jeg ventede mig og skulle finde på et navn til min søn  At overveje et navn til sit kommende barn, som ens ekskæreste eller et one night stand tilfældigvis også havde. Jeg ved faktisk ikke helt, hvad jeg selv synes.. 

Umiddelbart tænker jeg det afhænger af, hvor mange følelser man havde for personen og hvor seriøst forholdet var. Samtidig overvejede jeg selv et navn, som min ungdomskæreste havde, og ham holdt jeg nu meget af. Jeg overvejede det, da jeg synes, det er et rigtig flot navn og det er ikke blevet "ødelagt" af, at jeg har været kæreste med én i små 3 måneder, der tilfældigvis også hed det. 

Så hvad mener I? Har I også overvejet et navn, som en eks hed eller er det totalt no go?

Har ærligt ikke skænket det en tanke.

Af flere grunde, mine ekskærester har helt almindelige danske navne og det passer ikke ind i vores families navne nu hvor jeg har fundet en partner med er specielt navn ligesom mig selv.

derudover har vi vidst hvad vores børn skulle hedde siden før vi overhovedet var kærester. <3 (Var venner i 2 år før vi blev kærester) og sjovt nok har vi altid været rørende enige.

men nej, jeg ville nok ikke synes ens barn skulle opkaldes efter en eks. med mindre begge parter er helt fjong med det, så er det jo helt fint.

Anmeld Citér

7. januar 2016

Kay

Paddehatten skriver:

Hmm det ved jeg egentlig ikke, det har aldrig været et issiu her hjemme da min mands eks kærester har navne jeg ALDRIG ville kalde mit barn, så som Bettina og Nang (Intet ondt men jeg er til gamle gamle navne) 

og ja vi har kun fået siger men ingen af mine eksers navne ville blive brugt da hvis jeg nogensinde skulle få lov at få en dreng (vi skal efter planen ikke havde flere børn) skal han hede Espen �� 

Anmeld Citér

8. januar 2016

Yoggibear

Mor og meget mere skriver:

Ingen elever? Det ville blive en umulig opgave for mig at undgå  Man "risikerer" jo også, at man senere får en elev med samme navn som ens barn. 

Må jeg spørge, hvorfor I vil undgå det? 

Nope ingen elever. 

Vores elever hedder nogenlunde der samme. Der er jo mange navne der går igen som Lukas og Mikkel, Emma og Celina. Vi har begge en individuel navneliste og det er navne som de ikke har �� 

Vi kan ikke gardere os mod fremtiden i den forstand. Men det handler også mere om det bevidste valg. 

Det må du da . Selvom vi begge holder meget af vores elever adskiller vi arbejdsliv og privatliv ret meget. min kæreste arbejder også på skolen her  rundt im hjørnet og er altid på det øjeblik han går ud af døren, så tror også ror ham at det handler om at skabe lidt distance. Derudover vil vi jo gerne have vores eget som ikke klinger af de eksempelvis Emmaer man har haft. 

Anmeld Citér

8. januar 2016

Mor og meget mere

Yoggibear skriver:

Nope ingen elever. 

Vores elever hedder nogenlunde der samme. Der er jo mange navne der går igen som Lukas og Mikkel, Emma og Celina. Vi har begge en individuel navneliste og det er navne som de ikke har �� 

Vi kan ikke gardere os mod fremtiden i den forstand. Men det handler også mere om det bevidste valg. 

Det må du da . Selvom vi begge holder meget af vores elever adskiller vi arbejdsliv og privatliv ret meget. min kæreste arbejder også på skolen her  rundt im hjørnet og er altid på det øjeblik han går ud af døren, så tror også ror ham at det handler om at skabe lidt distance. Derudover vil vi jo gerne have vores eget som ikke klinger af de eksempelvis Emmaer man har haft. 

Ok. Det er bare, fordi jeg har det nærmest omvendt. Mine børn har relativt "almindelige" navne, så jeg skænker det dårligt en tanke, når jeg har elever med samme navne. Derimod var jeg ret vild med et lidt sjældnere navn - valgte det dog ikke - og da jeg så senere, en eneste gang, fik en elev med det navn, og der var en masse ballade med ham igennem hele vores forløb sammen, var jeg helt glad for, min søn ikke havde samme navn pga. de desværre negative associationer. Det er selvfølgelig noget pjat, men tanken var der. 

En enkelt gang har jeg haft tre elever i samme klasse, der havde samme navne som mine tre egne unger. Det var lidt sjovt for mig, når jeg ved et tilfælde kom til at remse netop dem op sammen - det lød pludselig meget velkendt 

Anmeld Citér

8. januar 2016

lineog4

Yoggibear skriver:

Nope ingen elever. 

Tror forskellen er I taler om elever I har nu, og jeg ville tænke på rækken af elever jeg har haft - der ville det ikke gøre mig noget at ramme det samme navn hvis bare jeg havde gode associationer til navnet. Jeg kunne også vælge et navn fra ungernes institution, fra ungernes klasse eller andet.... 

Men nej ligefrem at vælge et navn fra min nuværende klasse det ville virke forkert også selvom eleven var den sødeste på jorden.

har endnu ikke haft elever der hed det samme som mine, men der er pige på skolen som hedder det samme som min datter og jeg synes det er så hyggeligt at høre hendes navn blive kaldt i jubel i skolegården...

Anmeld Citér

8. januar 2016

A.n.onym.

Jeg har faktisk nærmest selv opkaldt min datter efter min kærestes eks.min datter hedder Sia - og jeg kalder hende for sisse eller sissen - selvom min kæreste har haft et langt og seriøst forhold til en der hedder Sisse - det går jeg ikke så højt op i - for mig er det vigtigt ikke at lukke øjnene for hans fortid, men istedet acceptere den og se det som dét der har formet ham ( puh - lyder sikkert helt frelst &nbsp

Anmeld Citér

8. januar 2016

Lunae

Paddehatten skriver:

Jeg tænker, at det må være op til modparten om der er for mange følelser i det. Jeg var vild med navnet Nicolaj, men min eks gennem knap to år hed det, så manden sagde nej tak. Det respekterer jeg fuldt ud, selvom jeg ikke havde de følelser omkring navnet.

Hvis vi skal have barn nr 3, har vi snakket om navnet Hjalte. Jeg havde en lille flirt på efterskolen, som også hed det (og det ved min mand godt), men vi er begge enige om navnet og atder absolut ikke er nogle følelser i det!

så nogle gange ja og nogle gange nej

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.