Hvor længe er det acceptabelt at amme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2016

A.n.onym.

Min dreng hiver op i blusen, han er 7 mdr. Og har ikke tænkt mig at stoppe forløbig.

Jeg skrev at der går MIN grænse - som i der ville jeg selv stoppe med at amme 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2016

Anonym

lineog4 skriver:

Men ved du sådan hundrede procent sikkert hvad der er naturlig yngelpleje? Ja der er teorier, nogle mere funderet i en virkelighed end andre. Vi kan se på naturstammer og forvente de følger en naturlig tilgang (og igen, selv naturstammer er faktisk forbundet med meget kultur, overlevering mm. Måske det naturlige for dem er baseret på farer, på lige præcis den natur de bor i mm.). Det naturlige er vel i bund og grund at man tilpasser sig de omgivelser man lever i og derfor vil en måde at leve på i regnskoven jo ikke nødvendigvis være den "rigtige" i det kolde nord. 

Men egentlig forstår jeg ikke hvorfor det er vigtigt at fortælle andre de gør noget forkert, stor respekt for man fortæller om sin overbevisning, man fortæller om teorier, man fortæller om studier, man fortæller om hvor fantastisk det har været for en selv, men hvorfor skal der falde en: og derfor gør du det helt forker med i den fortælling? Fx om amning, hvorfor skal der dog lige komme en: og du vælger ud fra kulturelle konventioner og egen egoisme, arbejdsmarked og og og at give mindre tryghed til dit barn end mig. Hvorfor er det ikke nok at sige: jeg ammer så længe mit barn ønsker det, og det gør jeg ud fra den overbevisning om, at det er det bedste ernærings og tryghedsmæssigt for mit barn. 

Det naturlige behov for børn er de  behov de fortæller os at de har og der er MANGE ting vi gør idag, som netop ikke er barnets behov, men udelukkende samfunds og kulturelt bestemt. Stoppe amning ved 12 måneder(medmindre det 100 procent er barnet selv der stopper selvfølgelig), sove på eget værelse, komme i institution, osv. det er blot forsøg på at passe barnet ind i sådan som vores samfund nu er indrettet. 
Jeg ville ønske vores samfund var indrettet mere til børnenes bedste  Men ændringer kommer jo ikke af sig selv.
Ja vi har ændret os som mennesker og samfund og vi er ikke længere primitive urfolk, men sjovt nok bliver spædbørn stadig født med de samme instinkter, behov og forventninger, de er nok de eneste som ikke er rykket frem i den moderne tid. 

Anmeld Citér

8. januar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Det naturlige behov for børn er de  behov de fortæller os at de har og der er MANGE ting vi gør idag, som netop ikke er barnets behov, men udelukkende samfunds og kulturelt bestemt. Stoppe amning ved 12 måneder(medmindre det 100 procent er barnet selv der stopper selvfølgelig), sove på eget værelse, komme i institution, osv. det er blot forsøg på at passe barnet ind i sådan som vores samfund nu er indrettet. 
Jeg ville ønske vores samfund var indrettet mere til børnenes bedste  Men ændringer kommer jo ikke af sig selv.
Ja vi har ændret os som mennesker og samfund og vi er ikke længere primitive urfolk, men sjovt nok bliver spædbørn stadig født med de samme instinkter, behov og forventninger, de er nok de eneste som ikke er rykket frem i den moderne tid. 

Det er sådan set ikke fordi jeg er uenig med dig og inden for de rammer som vi har hjemme forsøger vi måske netop at leve ud fra det som vores børn fortæller os - dog vil jeg sige der ikke går lang tid før de også er påvirket kulturelt og så fortæller de om behov som jeg som voksen sagtens kan se ikke er primære men sekundære behov fx en stor rød brandbil. 

Men jeg tillader mig at sætte spørgsmålstegn ved naturligheden især fordi den synes kun ar gælde på visse områder, hvem ved måske er det ikke naturligt at far tager så stor del i yngelplejen, en lang ammeperiode kunne i hvert fald tyde på det. Føden vi giver til vores børn ved siden af modermælken er også mod det naturlig fx hvis giver banan her i DK osv osv. Men min pointe er det naturlige er det vi gør når vi tilpasser os naturen/ det værende. Jeg forstår godt det idealiserede og delvist romantiske billede af det naturlige, men i det billede er der fx også en høj børnedødelighed, fare rundt om et hvert træ, kulde, sygdomme der dræner og dræber. Derfor er min påstand, at en hver gør det som de oplever bedst for barnet og et barn der ikke ammer får tryghed og omsorg - kom faktisk til at tænke på at når mine børn er kede af det, sådan rigtig kede af det, så kommer de på skødet så det minder om amning selv hende på 12 der næsten er lige så høj som mig, kantet få krøllet sammen og lagt så jeg kan have hende som da hun var 1 år og kigge hende i øjnene - så trygheden kan gives uden brystet. 

Men jeg synes det er fedt man vil amme længe og havde da håbet mine børn ville, men jeg vil aldrig gå missionsvejen og fortælle andre at det er mere rigtigt for alle til alle tider, der er jeg alt for meget relativistist. 

Anmeld Citér

8. januar 2016

Ellie79

Anonym skriver:

Min grænse går ved 9-12 måneder !! 

Når børn selv kan gå over og selv hive op i blusen - der går grænsen!! Det er simpelthen for ulækkert ! 

Bare nysgerrig hvordan kan det ligefrem være ulækkert at en 9 mdr. Baby bliver ammet?  jeg tænker det kan være grænseoverskridende for dig, men er nok fordi jeg aldrig ville bruge ordet ulækkert om et barn og slet ikke en baby.. 

Hilsen Anja der er ulækker da jeg ammer min 9 mdr. Gamle søn

Anmeld Citér

8. januar 2016

kriis

Altså - drengen på billederne er i mine øjne alt for gammel til at blive ammet. Det er langt over min grænse!

Men jeg har selv ammet alle mine drenge til de var omkring 1 år, de har selv sagt fra/begyndt at virke uinteresserede alle 3, så her har ammestoppet været helt på børnenes præmisser, og ingen af dem har søgt det efter vi stoppede!

Men jeg har faktisk oplevet at andre har følt og sagt at det var for længe. Jeg har fået kommentarer fra børnene var omkring 8 mdr så her går nogens grænse åbentbart. Jeg har dog stadig ammet mine drenge mange gange om dagen, da de var i den alder og der var de slet ikke klar til at stoppe!

Og så har det været lidt sjovt at opleve at det faktisk var mere "accepteret" at amme da min ældste var baby - der ammede jeg alle steder. Med de to yngste var den store ammedebat igang og der blev det pludselig mere "uacceptabelt" at amme et barn på 8 mdr, der kom i hvert fald meget fokus på det og pludselig havde alle ret til at blande sig og kommentere! En lidt sjov udvikling.......

Anmeld Citér

8. januar 2016

Anonym

Jeg ammer stadig om natten, og min datter er 15 måneder.

Jeg stoppede med at amme offentligt allerede da hun var 6 måneder da folk begyndte at kigge underligt ):

Da hun var 8 måneder prøvede jeg at stoppe, da folk synes hun var for gammel. Men hun var bestemt ikke klar, så jeg fortsatte med at amme nat og middagslur.

Jeg regner med at blive ved med at amme nat indtil hun bliver 2, eller selv siger stop. Omverdenen tror jeg er stoppet, da jeg mener det er en privat ting imellem min datter og jeg.

Anmeld Citér

8. januar 2016

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg har aldrig selv ammet og er ikke særlig pro-amning som sådan.

Men jeg er overrasket over, hvor mange der sætter en grænse allerede ved 9-måneders alderen. Ville i så heller ikke acceptere et barn, der fik en nat-flaske i den alder?

Hvis jeg havde ammet, havde min egen max grænse nok ligget på 2 år. Men igen - det ville komme an på barnet, og hvad, jeg fornemmede, denne havde brug for. Ift andre og deres børn omkring børnehavealderen. Men jeg går så også ud fra, at der i disse tilfælde er tale om en aften/nat-tår som jo så i sagens natur ikke er offentlig amning.

Anmeld Citér

8. januar 2016

Ellie79

Anonym skriver:

Jeg ammer stadig om natten, og min datter er 15 måneder.

Jeg stoppede med at amme offentligt allerede da hun var 6 måneder da folk begyndte at kigge underligt ):

Da hun var 8 måneder prøvede jeg at stoppe, da folk synes hun var for gammel. Men hun var bestemt ikke klar, så jeg fortsatte med at amme nat og middagslur.

Jeg regner med at blive ved med at amme nat indtil hun bliver 2, eller selv siger stop. Omverdenen tror jeg er stoppet, da jeg mener det er en privat ting imellem min datter og jeg.

Jeg oplever også en stor forskel fra mit første barn født i 07 til min sidste født i 15 - ingen kommenterede på jeg ammede hende til hun sagde stop som 10 mdr. Ved min sidste har folk kommenteret på det siden han var 6 mdr er næsten 9 mdr nu og nej jeg stopper når han siger fra og følger han hans to søskende sker det inden for de næste to mdr.. Men bliver næsten chokeret over at folk kan synes det er ulækkert at amme et barn under 1 år.. 

Anmeld Citér

8. januar 2016

Anonym

Når nu amning er naturligt og godt i lang tid, gælder det så også flaske? Jeg tænker, det er jo det tætteste man kommer på amning og tænkt som erstatning fordi amningen af en eller anden grund ikke har fungeret.

Anmeld Citér

8. januar 2016

Doubleup

Jeg elskede at amme og håber jeg kan gøre det igen med den næste, men min grænse går når barnet selv kan hive i blusen og sige "mere". Min den store stoppede selv en uge før hun blev 1, tror mors mad var for mættende

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.