Anonym skriver:
Det naturlige behov for børn er de behov de fortæller os at de har og der er MANGE ting vi gør idag, som netop ikke er barnets behov, men udelukkende samfunds og kulturelt bestemt. Stoppe amning ved 12 måneder(medmindre det 100 procent er barnet selv der stopper selvfølgelig), sove på eget værelse, komme i institution, osv. det er blot forsøg på at passe barnet ind i sådan som vores samfund nu er indrettet.
Jeg ville ønske vores samfund var indrettet mere til børnenes bedste
Men ændringer kommer jo ikke af sig selv.
Ja vi har ændret os som mennesker og samfund og vi er ikke længere primitive urfolk, men sjovt nok bliver spædbørn stadig født med de samme instinkter, behov og forventninger, de er nok de eneste som ikke er rykket frem i den moderne tid.
Det er sådan set ikke fordi jeg er uenig med dig og inden for de rammer som vi har hjemme forsøger vi måske netop at leve ud fra det som vores børn fortæller os - dog vil jeg sige der ikke går lang tid før de også er påvirket kulturelt og så fortæller de om behov som jeg som voksen sagtens kan se ikke er primære men sekundære behov fx en stor rød brandbil.
Men jeg tillader mig at sætte spørgsmålstegn ved naturligheden især fordi den synes kun ar gælde på visse områder, hvem ved måske er det ikke naturligt at far tager så stor del i yngelplejen, en lang ammeperiode kunne i hvert fald tyde på det. Føden vi giver til vores børn ved siden af modermælken er også mod det naturlig fx hvis giver banan her i DK osv osv. Men min pointe er det naturlige er det vi gør når vi tilpasser os naturen/ det værende. Jeg forstår godt det idealiserede og delvist romantiske billede af det naturlige, men i det billede er der fx også en høj børnedødelighed, fare rundt om et hvert træ, kulde, sygdomme der dræner og dræber. Derfor er min påstand, at en hver gør det som de oplever bedst for barnet og et barn der ikke ammer får tryghed og omsorg - kom faktisk til at tænke på at når mine børn er kede af det, sådan rigtig kede af det, så kommer de på skødet så det minder om amning selv hende på 12 der næsten er lige så høj som mig, kantet få krøllet sammen og lagt så jeg kan have hende som da hun var 1 år og kigge hende i øjnene - så trygheden kan gives uden brystet.
Men jeg synes det er fedt man vil amme længe og havde da håbet mine børn ville, men jeg vil aldrig gå missionsvejen og fortælle andre at det er mere rigtigt for alle til alle tider, der er jeg alt for meget relativistist.
Anmeld
Citér