Hvornår kan de selv rydde op?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2016

Bebsen

Hehe, min dreng på 5 kan godt selv klare grov oprydningen, ting kommer i kasser og stillet på hylder - sjældent dog på rette plads, men væk fra gulvet kommer det   Hans legetøj der ender i hele huset samler jeg i en bunke og han skal selv ligge på plads. 

Nerfgun skud har det med at flyde i hele huset (dumbass mor her der købte ham 300 skud på eBay ) Jeg har 1 gang støvsuget en op fordi han ikke fik den fjernet, siden da er han selv gået igang med at samle skud sammen så snart jeg finder støvsugeren frem 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2016

alenemor42

Ah hun er fuldt ud klar over at mor gør det når hun ikke selv gider

Du gør hende en bjørne tjeneste. 

Bare husk ! Ingen tomme trusler hvis du vil have lidt respekt fra hende

Frem med sækken og lad hende hyle og skrige alt det hun vil. Lad gerne tingene forblive gemt et godt stykke tid, få dage har ingen virkning.

Men fejlen er din ... hun skulle have lært det for længe siden

Anmeld Citér

5. januar 2016

Sedigfor

Min mor sagde altid om fredagen st der ikke var slik hvis man ikke ryddede op . Vi ryddede selv op som 5 årige

Anmeld Citér

5. januar 2016

Ønsker en lille spire..

Min mor tog engang at satte en ny støvsugerpose i støvsugeren og så støvsugede hun alt det LEGO op, som jeg ikke havde ryddet op... Det hjalp! Også var det jo pige klar til at tage ud af posen, da jeg havde forstået pointen..

Anmeld Citér

6. januar 2016

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Min søn på 5 rydder selv op på sit værelse. Tører støv af og støvsuger. Han sotere også sit legetøj selv. Biler i en kasse super helte i en anden osv osv. Det har han gjort i lang tid. Han hader hvis det roder herhjemme. Og tvinger mig og min mand op  så vi kan gøre rent. 

Anmeld Citér

6. januar 2016

Mor i Aarhus

Jeg tror godt at min 5-årige selv kan rydde op, men det er svært at vide...

Anmeld Citér

6. januar 2016

Ciss

Min datter kan egentlig selv - men hun har altid noget mere interessant, hun har lyst å gjøre i stedet for.

Så bliver det gerne til, at jeg siger, at vi ikke gør X (se film, finde frem fremdagsslik, spille spil....), før de begge har ryddet op på sit værelse, og før jeg har godkent det.

Så forsøger hun gerne at blive hurtigt færdig, så hun sjusker og slænger bare nogen ting sammen i hyllen f eks - men da godkender jeg det ikke og minner hende om, at så finder hun det ikke næste gang, hun vil lege med det.

Hun synes, jeg er rigitg irriterende, men egentlig kan hun godt lide, at værelset er ryddet op, og at der er fint.

Anmeld Citér

6. januar 2016

Ciss

Nu er det ikke det, det drejer sig om her, men vil bare tilføje, at børn udvikler sig og ændrer sig. Fordi hun ikke bryder sig om at rydde op nu, betyder det ikke, at hun kommer til at bo i en svinesti, når hun en gang flytter hjemmefra.

Min søster havde altid det perfekt ordnede værelse, da vi voksede op, og mit flød og blev aldrig ryddet op med mindre, det blev tvunget igennem af min mor. Nu, når vi er voksne, er det modsat. Mit hjem er stort set altid i en sådan tilstand, at jeg ikke bliver flov, hvis der kommer uventet besøg, mens hendes er i en konstant tilstand af kaos og sjældent bliver vasket.

Ting skifter, folk udvikler sig, og bare fordi børn ikke føler for at prioritere oprydning, betyder det ikke, at der er noget galt med dem. Det som er vigtigt i mine øjne er, at man sikrer sig, at de faktisk KAN rydde op og vaske, og at de forstår, hvorfor man gør det.

Anmeld Citér

7. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
SandraXOXO skriver:

Vores 8 årige nægter at rydde op på værelset. Hverken opfordring, belønning eller straf hjælper. Hvornår er det de selv kan? Jeg er virkelig træt af at ordne hendes værelse for hende, for hun roder det til på nul komma fem og gider ikke rydde op. Overvejer dybt seriøst at ta en sæk og så bare ta alt det hun ikke gider rydde op og som bare har ligge i flere uger og så smide det ud. Men det jo også synd. Det bare så irriterende at vi hverken kan gå ind og lufte ud eller støvsuge eller putte hende uden at træde legetøj op i foden eller ødelægge noget. 

Selvfølgelig kan hun da rydde op. Det gør min søn på 5 da. Men er værelset fuldstændig rodet til synes jeg, i skal hjælpe hende med at organisere oprydningen da det ellers kan blive for uoverskueligt for hende. Herefter må i være strikse med, at der skal ryddes op hver gang der er blevet leget så der kommer en god rutine ind vil hun ikke, ja, men det skal hun for i bestemmer, en konsekvens kunne være at blive på værelset til det er gjort. Går det helt i hårdknude kan i fjerne hendes legetøj for en periode..

Anmeld Citér

7. januar 2016

Mom2Two

Vores 8 årige nægter at rydde op på værelset. Hverken opfordring, belønning eller straf hjælper. Hvornår er det de selv kan? Jeg er virkelig træt af at ordne hendes værelse for hende, for hun roder det til på nul komma fem og gider ikke rydde op. Overvejer dybt seriøst at ta en sæk og så bare ta alt det hun ikke gider rydde op og som bare har ligge i flere uger og så smide det ud. Men det jo også synd. Det bare så irriterende at vi hverken kan gå ind og lufte ud eller støvsuge eller putte hende uden at træde legetøj op i foden eller ødelægge noget. 

Min på 3 rydder selv op, tingene kommer dog ikk altid de rigtige steder hen hehe... Jeg hjælper ham på 2, jeg sidder inde på værelset når de rydder op, også hjælper jeg

når de blir 8, så går jeg da stærkt ud fra a det er en ting de klare selv heh... Jeg lærte a rydde op på den hårde måde - min mor tog alt på gulvet og smed ud... Siden da, der har jeg ryddet op uden problemer hahaha

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.