Min kollegas 9-årige søn var så utilfreds med sine første to adventsgaver, at de valgte at lægge en sten i sokken til ham tredje adventssøndag. De talte længe med ham om, hvordan der faktisk ligger gode tanker, umage, tid og penge bag hver gave, man får. Han lærte tilsyneladende lektien og var engleblid og taknemmelig, da hans bedstemor kom forbi og forærede ham et par hjemmestrikkede sokker.
Jeg bliver sgu lidt forstemt over, at voksne kvinder, mødre, ikke har lært dén lektie. Tænk, hvis jeres børn så gavepapiret fra BR, googlede BR's hjemmeside og på forhånd afgjorde, at dén gave ikke ville vække glæde - eller hvis jeres gamle mormor gjorde det samme.
Jeg har som frivillig hjulpet med at samle gaver ind til et julearrangement for lokale flygtninge i min by. Min syriske ven har seks børn og ikke en ærlig chance for at give dem eller sin kone en gave. De er lykkelige for at have hinanden, og når børnene i aften får, hvad vi nu har kunnet samle ind til dem, er jeg ikke i tvivl om, at de vil være glade og taknemmelige. Mest af alt bare for at være sammen som familie.
Dét kunne jeg ønske mig, at nogen ville skænke en tanke i stedet for på forhånd at skuffes over deres nærmestes "fejltrin" i gavevalg.
Anmeld
Citér