Jeg er en stor fortaler for vuggestuer, men har så heller ikke prøvet dagpleje (hvilket var et bevidst fravalg baserer på ideer og ikke viden).
jeg tror der er mange forestillinger om den kaotiske vuggestue, og jeg vil bare fortælle jeg ikke i mine børns institution har oplevet den kaos (jo børnehaven der kan der virkelig være lyd på de store børn men det er ikke kaos bare børn). I vuggestuen har der altid været ro, overskud og børn der legede, sad på skødet, tegnede mm. Og så ud til de nød deres lille rolige og trygge sted. Ja der er 10-12 børn men det virker ikke kaotisk. Og en kæmpe fordel ved der netop er flere børn er der også er flere at finde sammen med, der vil altid være en på egen alder.
Jeg er så endnu større fortaler for integrerede institutioner, hvor man også i den sidste tid i vuggestuen kan lege op af.
Mine børn har i 10 år gået i en forholdsvis lille integreret institution, hvor der er en vuggestue gruppe, to børnehavegrupper og en basisgruppe. At se hvordan de føler sig hjemme, har en stor omsorg for de mindre, hvordan de mindre børn får krammer og sidder tæt mens en af de store fortæller om billeder i bogen osv. Det er simpelthen så fantastisk... Jeg ville aldrig vælge anderledes og selv om mine 3 børn er meget forskellige har de alle fundet sig tilpas i den samme institution
Anmeld
Citér