Sedigfor skriver:
Jeg vil bare heller ikke tage hende i vuggestue hvis hun så ikke kan klare det med så mange fremmede mennesker og så skal flytte i dagpleje istedet (:
det er svært.
Da min datter var omkring de 8-9 måneder var hun heller ikke begejstret for fremmede, men hold fast det hurtigt ændrede sig da hun kom i vuggestue. Jeg ser mange fordele i vuggestue, bla :
Lange åbningstider i begge ender, så man kan få sit arbejdsliv til at fungere.
Altid en ledig favn at blive trøstet i (det kan være svært for 1 dagplejemor at trøste hvis 2 eller 3 børn er kede af det på samme tid)
Barnets rytme respekterers. Hvis de skal sove 2 lure, så gør de det.i dp kommer de hurtigt til at skulle sove 1 lur, fordi de ofte er på tur om formiddagen eller eftermiddagen. Og så skal dp mor have pause, og så må børnene ud og sove selvom de måske ikke er helt klar til at sove.
Pædagogerne i en vuggestue får alle en velfortjent og uforstyrret pause til at spise og lade op igen. En dp mor er på i mange timer og hendes pause er ikke garanteret. Så kan man blive brugt til sidst.
I vuggestuen er der 4 voksne tilknyttet på hver stue og min datter er vild med hver og en. Så i tilfælde af sygdom og ferie er der altid en hun er tryg ved.
Børnene udfordres på hver deres niveau i små grupper. Det er selvsagt at en 1 årige og 2 årige har forskelligt niveau og det kan være en udfordring at møde i en dp gruppe.
Mange af børnene følges de med over i børnehaven så den også er tryg. Og hvis de går i en integreret institution så kender de allerede stedet og overgangen bliver ikke så slem.
Som du nok kan høre, er jeg begejstret for vuggestue, og der er slet ikke så kaotisk og larmende som mange tror. Da jeg hentede min datter i går, var der helt stille på stuen. De sad allesammen og tegnede julekort
de deler sig også tit op så man ikke er 10 børn sammen på én gang.
Tænker at dp er en fordel for meget sensitive børn eller for tidligt fødte børn, men de fleste børn kan klare en vuggestue og får endda noget positivt ud af det
Og til dit spørgsmål, så nej, du kan ikke være sikker på at der er en dp plads klar inden 1 marts. Jeg kender en som også venter på plads og der er først en klar til 1/6. Det er selvfølgelig alt afhængig af hvor du bor.