Sundhedsplejerske i 0kl.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2015

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Okay men så er det også en lidt anden historie end jeg først troede.

Jo man ser ofte hos børn med indlæringsvanskeligheder at de grovmotorisk er bag ud, især krydsbevægelsen kan volde dem stort besvær (den bruger du jo fx i gadedrengeløb). Det er selvsagt vigtigt at arbejde med krydsbevægelsen og andet grovmotorisk, men det er ikke min erfaring at deres indlæring forbedres markant hvis de fx lærer gadedrengeløb (selvom en del teorier skriver det vil gøre en forskel og derfor arbejder man også konstant med det dog også pga kroppen som helhed). 

Hvis der som du skriver er andre indikationer på din søn tager lidt længere tid med læring, så vil sådan en observation hos sundhedsplejerske bestyrke mistanken om indlæringsvanskeligheder og man vil formodentlig som du også skriver i skal gå videre, eventuelt med udredning hos skolepsykolog 

Jeg har egenlig ikke tænkt, at han motorisk er bagud . Da han har været hurtig til nogle ting og dygtig til mange fysiske lege . Men han er motorisk urolig , og har svært ved mad. Og det kunne hvis hænge sammen. Jeg har intet kendskab til det men ved bare fra mit tidligere arbejde i børnehave , at de børn som ikke kunne disse øvelser var man obs på. Og var selv med til at lave øvelser med dem, men kender ikke det faglige i det . Sammenhængen imellem de manglende øvelser & evt indlæring.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Han er lige startet i skole ,så endnu for tidligt at sige om han har problemer med indlæring. Indtil nu er hans udfordringer mere motorisk , han er kvik fagligt . 

Aha okay - læste lige et indlæg forkert. 

Nu fik vi ikke gennemgået alle øvelserne børnene bliver screenet for men talte mere om bevægelse og de tre sanser(taktil, vestibulære og procioptiv) hvordan de hænger sammen og hvordan de kommer i brug. 

Men tænker du må kunne spørge sundhedsplejsersken hvis du har interesse i at vide noget om de specifikke øvelser ift. Sammenhængen mellem dem og faglig præstation på skolen. 

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym trådstarter

Aha okay - læste lige et indlæg forkert. 

Nu fik vi ikke gennemgået alle øvelserne børnene bliver screenet for men talte mere om bevægelse og de tre sanser(taktil, vestibulære og procioptiv) hvordan de hænger sammen og hvordan de kommer i brug. 

Men tænker du må kunne spørge sundhedsplejsersken hvis du har interesse i at vide noget om de specifikke øvelser ift. Sammenhængen mellem dem og faglig præstation på skolen. 

Og jeg tænker at det er det som har en betydning, det du nævner. Men for mig er det sort snak har nemlig slet ikke kendskab til de ting du nævner. Der er stablet et møde på benene med nogle fagfolk, så tænker jeg får meget mere at vide. Var bare nysgerrig så ville imellem tiden søge lidt info omkring det. For noget siger mig, at selvfølgelig er der sammenhæng , men ved bare for lidt til helt at kunne sætte ord på . Giver det mening ?

Anmeld Citér

15. december 2015

EnGodMor

mor:) skriver:

Nej det kan du ikke se - men så må du læse lidt om det

Jeps det kan jeg læse  om fra nu af og til ???

Men det har jeg ikke behov for

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym trådstarter

EnGodMor skriver:

Jeps det kan jeg læse  om fra nu af og til ???

Men det har jeg ikke behov for

Måske du skal være lidt mere påpasselig med at udtale dig om et emne, hvis man ikke rigtig har den fornødne viden om det  tænker det er derfor der bliver skrevet , at du må læse om det.

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym skriver:

Og jeg tænker at det er det som har en betydning, det du nævner. Men for mig er det sort snak har nemlig slet ikke kendskab til de ting du nævner. Der er stablet et møde på benene med nogle fagfolk, så tænker jeg får meget mere at vide. Var bare nysgerrig så ville imellem tiden søge lidt info omkring det. For noget siger mig, at selvfølgelig er der sammenhæng , men ved bare for lidt til helt at kunne sætte ord på . Giver det mening ?

Altså før kurset anede jeg ikke de tre sanser jeg nævnte eksisterede

Sundhedsplejersken havde en bog som hun kunne slå de forskellige øvelser op i og i den stod hvilken betydning disse øvelser havde for andre ting. Jeg finder lige mit kursusmateriale frem senere og ser om jeg har titlen - hvis det har interesse

Anmeld Citér

15. december 2015

Skouboe

Uden at vide noget om motorisk screening af børn i øvrigt, så er en del af de øvelser du nævner, også en del at en normal neurologisk undersøgelse, der bruges til at fastlægge funktionsniveau i hjernen. Der går de på mere eller mindre specifikke centre/nerver.

Jeg tænker at de derfor bruges til at undersøge udviklingen og funktionen.

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Uden at vide noget om motorisk screening af børn i øvrigt, så er en del af de øvelser du nævner, også en del at en normal neurologisk undersøgelse, der bruges til at fastlægge funktionsniveau i hjernen. Der går de på mere eller mindre specifikke centre/nerver.

Jeg tænker at de derfor bruges til at undersøge udviklingen og funktionen.

Okay takker se det viste jeg ikke. Men tænker ho de laver de motoriske screeninger af en grund. Og ikke bare for sjovt. Ikke at jeg tænker det er noget galt med ham  for det tvivler jeg på , men det må jo alligevel have en eller Anden betydning

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Altså før kurset anede jeg ikke de tre sanser jeg nævnte eksisterede

Sundhedsplejersken havde en bog som hun kunne slå de forskellige øvelser op i og i den stod hvilken betydning disse øvelser havde for andre ting. Jeg finder lige mit kursusmateriale frem senere og ser om jeg har titlen - hvis det har interesse

Meget gerne hvis det ikke er til for meget besvær 

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym skriver:

Meget gerne hvis det ikke er til for meget besvær 

Nå har vidst ikke skrevet den ned - men har en kildeliste. 

Fysisk aktivitet og læring - en konsensuskonference. 

Grundmotorisk testning og træning af Anne Brodersen og Bente Pedersen. 

Motorisk usikre børn af Helle Østergaard. 

Sanseintegration hos børn af A. Jean Ayres. 

Det er lige et udpluk jeg tænker er interessante for dig. Held og lykke med videnssøgningen - håber du finder svar 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.