Sundhedsplejerske i 0kl.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2015

lineog4

Anonym skriver:

Ved også fra mit arbejde, at det har betydning for udviklingen. Var med til at gynge børn , men så meget viden har jeg ikke. Det er sat møde i gang men først i jan, så tænkte jeg selv ville søge lidt info. Så jeg ved hvad det drejer sig om.

Er det et dialogmøde i januar? Eller er det "kun" et møde baseret på sundhedsplejerskens observationer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2015

Hectar

lineog4 skriver:

Prøv lige først om han kan der hjemme før du går i panik - min dreng kunne pludselig heller ikke gadedrengeløb hos SP og løb det så hele vejen hjem.

Nogle børn har en manglende krydsbevægelse og ja en del børn med indlæringsvanskeligheder har en tung motorik. Men det betyder ikke at fordi man er tung motorisk har man indlæringsvanskeligheder eller omvendt fordi man har en fantastisk motorik så har man ikke indlæringsvanskeligheder, så sort/hvid er verden ikke. 

Og ikke at kunne gadedrengeløb er ikke den lige vej mod at blive dårlig i skolen og hvis man så lærer det så bliver man god igen - ærgerligt en sundhedsplejerske forsimpler og skræmmer på den måde. Eneste er måske meget godt at øve, da sprællemand og gadedrengeløb fx forventes lært fx i idræt i skolen.

Enig! Jeg kan huske fra mig selv at jeg ikke kunne de simple ting samt gribe og kaste en bold (hvilket jeg stadig har problemer med), men det har altså aldrig stået i vejen for at jeg har været en af de dygtige. Rolig nu, træn det intenst med dit barn og så skal resten nok komme. :-)

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Prøv lige først om han kan der hjemme før du går i panik - min dreng kunne pludselig heller ikke gadedrengeløb hos SP og løb det så hele vejen hjem.

Nogle børn har en manglende krydsbevægelse og ja en del børn med indlæringsvanskeligheder har en tung motorik. Men det betyder ikke at fordi man er tung motorisk har man indlæringsvanskeligheder eller omvendt fordi man har en fantastisk motorik så har man ikke indlæringsvanskeligheder, så sort/hvid er verden ikke. 

Og ikke at kunne gadedrengeløb er ikke den lige vej mod at blive dårlig i skolen og hvis man så lærer det så bliver man god igen - ærgerligt en sundhedsplejerske forsimpler og skræmmer på den måde. Eneste er måske meget godt at øve, da sprællemand og gadedrengeløb fx forventes lært fx i idræt i skolen.

Jeg går nu ikke i panik, men han er i forvejen sensitiv og har / har haft nogle andre udfordringer. Så derfor jeg søger lidt viden omkring dette. Da de ting muligvis kan hænge sammen.  Sundhedsplejesken har på ingen måde skræmt mig, men som skrevet har han andre udfordringer som kan hænge sammen med ovennævnte. Så som en helhed kunne det give vanskeligheder .

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym trådstarter

Katafalk skriver:

Enig! Jeg kan huske fra mig selv at jeg ikke kunne de simple ting samt gribe og kaste en bold (hvilket jeg stadig har problemer med), men det har altså aldrig stået i vejen for at jeg har været en af de dygtige. Rolig nu, træn det intenst med dit barn og så skal resten nok komme. :-)

Jeg er hel rolig  men han har nogle andre udfordringer så som en helhed , kan de ting hænge sammen. Derfor jeg søger lidt mere viden omkring dette.

Anmeld Citér

15. december 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
EnGodMor skriver:

De kære "eksperter" de har SÅ  travlt, ligeså snart vores små børn ikke liiiiiige følger den faciliteter som DE mener vores børn skulle kunne. 

Ting tager tid, børn udvikler sig i DERES tempo,   og det skal de have lov til. 

Jeg kan ikke se hvad det ville få af betydning for dit barn

Nej det kan du ikke se - men så må du læse lidt om det

Anmeld Citér

15. december 2015

lineog4

Anonym skriver:

Jeg går nu ikke i panik, men han er i forvejen sensitiv og har / har haft nogle andre udfordringer. Så derfor jeg søger lidt viden omkring dette. Da de ting muligvis kan hænge sammen.  Sundhedsplejesken har på ingen måde skræmt mig, men som skrevet har han andre udfordringer som kan hænge sammen med ovennævnte. Så som en helhed kunne det give vanskeligheder .

Okay men så er det også en lidt anden historie end jeg først troede.

Jo man ser ofte hos børn med indlæringsvanskeligheder at de grovmotorisk er bag ud, især krydsbevægelsen kan volde dem stort besvær (den bruger du jo fx i gadedrengeløb). Det er selvsagt vigtigt at arbejde med krydsbevægelsen og andet grovmotorisk, men det er ikke min erfaring at deres indlæring forbedres markant hvis de fx lærer gadedrengeløb (selvom en del teorier skriver det vil gøre en forskel og derfor arbejder man også konstant med det dog også pga kroppen som helhed). 

Hvis der som du skriver er andre indikationer på din søn tager lidt længere tid med læring, så vil sådan en observation hos sundhedsplejerske bestyrke mistanken om indlæringsvanskeligheder og man vil formodentlig som du også skriver i skal gå videre, eventuelt med udredning hos skolepsykolog 

Anmeld Citér

15. december 2015

Hej ts. 

hvilke øvelser kunne han ikke? 

Jeg har lige været til kursus omkring det og kan huske sundhedsplejersken nævnte at hvis barnet aldrig f.eks, ruller så kan det senere have svært ved at kaste med bold. (Altså hvor hele kroppen er med) 

og krydsbevægelserne var vigtige fordi barnet så bruger både venstre og højre hjernehalvdel. 

Men generelt handlede det om at disse øvelser skal laves i en sjov leg og ikke som en slags træning med en checkliste ved siden af. Så måske kunne i lege lidt mere bevægelseslege f.eks. Fisker fisker i haven eller gården. 

Boldlege hvor I leger skibet er ladet med samtidig osv. 

Men tænk ikke så meget over det - det var ikke en test men blot en screening. Om et år bliver han screenet igen og aå ser det måske helt anderledes ud

leg det når det passer ind i jeres hverdag og når I har lyst - det behøver ikke gøres til noget større end det

Anmeld Citér

15. december 2015

Har lige læst resten af tråden og kan se at din dreng har lidt indlæringsvanskeligheder og så tænker jeg at Lines svar er mere relevant

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Hej ts. 

hvilke øvelser kunne han ikke? 

Jeg har lige været til kursus omkring det og kan huske sundhedsplejersken nævnte at hvis barnet aldrig f.eks, ruller så kan det senere have svært ved at kaste med bold. (Altså hvor hele kroppen er med) 

og krydsbevægelserne var vigtige fordi barnet så bruger både venstre og højre hjernehalvdel. 

Men generelt handlede det om at disse øvelser skal laves i en sjov leg og ikke som en slags træning med en checkliste ved siden af. Så måske kunne i lege lidt mere bevægelseslege f.eks. Fisker fisker i haven eller gården. 

Boldlege hvor I leger skibet er ladet med samtidig osv. 

Men tænk ikke så meget over det - det var ikke en test men blot en screening. Om et år bliver han screenet igen og aå ser det måske helt anderledes ud

leg det når det passer ind i jeres hverdag og når I har lyst - det behøver ikke gøres til noget større end det

Han skulle gå på " Line " på gulvet med fødderne, hvor de rører hinanden . Hoppe på et ben . De gik ok ( ikke perfekt men han kunne ) så skulle han lave sprællemand , gadedrengehop , en hun kaldte flyveren & skildpadde , dem kunne han ikke. Han skulle kaste / gribe en bold , hvilket han også kan . Det hele blev selvfølgelig lavet som en leg 

Han er motorisk uroligt og har har / har haft udfordringer med mad . 

Ja ved godt det er en screening , jeg har selv arbejdet i børnehaven , hvor de 3-4 årige blev screenet . Og var med til at gynge nogle af de børn, som ikke kunne øvelserne. Men kender bare ikke til den faglige sammenhæng . Til betydningen af hvorfor de øvelser bliver tjekket og hvilket betydning det har , hvis de ikke kan . Tænker at der rent logisk er en grund til man screener dem. 

Anmeld Citér

15. december 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Har lige læst resten af tråden og kan se at din dreng har lidt indlæringsvanskeligheder og så tænker jeg at Lines svar er mere relevant

Han er lige startet i skole ,så endnu for tidligt at sige om han har problemer med indlæring. Indtil nu er hans udfordringer mere motorisk , han er kvik fagligt . 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.