Kan manden kræve barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.210 visninger
35 svar
39 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. december 2015

Anonym trådstarter

Kort og godt; kan mit kommende barns far kræve noget af min barsel? Han mener pludselig at han er berettiget til halvdelen, til trods for at jeg har planer om at amme. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2015

lineog4

Anonym skriver:

Kort og godt; kan mit kommende barns far kræve noget af min barsel? Han mener pludselig at han er berettiget til halvdelen, til trods for at jeg har planer om at amme. 

Det er vel forhåbentlig noget I kan finde ud af i fællesskab. Men vil lige sige du sagtens kan amme og begynde arbejde fx når baby er 7 mnd da baby der har fået en del måltider erstattet med fastføde og kan drikke af en kop

Anmeld Citér

7. december 2015

Anonym

Anonym skriver:

Hypotetisk set ja så har han ret til det  hvis du er inde over beslutningen har har jo sådan set ingen rettighed ober barnet får det er født og i har udfyldt omsorg og ansvars erklæring 

Anmeld Citér

7. december 2015

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

De 32 uger forældreorlov er ikke øremærket, så i princippet er det hele ikke din barsel  måske i kan finde et kompromis således det kan lade sig gøre at amme. 

Anmeld Citér

7. december 2015

SandraXOXO

Både og vil jeg sige. Hvis i er på god fod og kan aftale det selv så ja. Men altså han vil aldrig kunne tvinge dig til at udlevere baby så han kan ta halvdelen af barslen. 

Anmeld Citér

7. december 2015

ErDuHerIkkeSnart

Kan det ikke vendes positivt, at manden vil på barsel med sit barn... så spørgsmålet i stedet bliver hvordan I får fordelt barslen og samarbejder på en sådan måde, at du evt. fortsat kan amme?

Det handler vel i bund og grund om barnets bedste... Ikke hvem der her mest ret til at "kræve" barsel?

Anmeld Citér

7. december 2015

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Kan det ikke vendes positivt, at manden vil på barsel med sit barn... så spørgsmålet i stedet bliver hvordan I får fordelt barslen og samarbejder på en sådan måde, at du evt. fortsat kan amme?

Det handler vel i bund og grund om barnets bedste... Ikke hvem der her mest ret til at "kræve" barsel?

Men hvordan fungerer det, når man ikke er sammen?!

Anmeld Citér

7. december 2015

Abracadabra

Anonym skriver:

Men hvordan fungerer det, når man ikke er sammen?!

Så tror jeg, at det er noget mere kompliceret. Kontakt statsforvaltningen og spørg. 

Umiddelbart har du jo de første 14 uger helt selv. Derefter følger 32 uger til deling - men hvis han skal have orlov, skal han jo også passe barnet i mere end 8 timer hver dag? Det lyder lidt underligt for en far, der ikke bor med sit barn? 

Anmeld Citér

7. december 2015

ErDuHerIkkeSnart

Abracadabra skriver:

Så tror jeg, at det er noget mere kompliceret. Kontakt statsforvaltningen og spørg. 

Umiddelbart har du jo de første 14 uger helt selv. Derefter følger 32 uger til deling - men hvis han skal have orlov, skal han jo også passe barnet i mere end 8 timer hver dag? Det lyder lidt underligt for en far, der ikke bor med sit barn? 

Så vidt jeg kunne læse mig til skal man blot have daglig kontakt med barnet - Ingen timekrav eller bopælskrav.

Hos min søster tager far X antal måneders barsel. De er ikke sammen, så fordi baby er for lille til at flytte rundt kommer far i stedet hjem og er sammen med baby hos mor, mens hun går på arbejde...

Anmeld Citér

7. december 2015

Kay

Abracadabra skriver:

Ja jeg mener også der er regler om at den der er på barsel skal havde et minimums antal timer sammen med barnet hver dag

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.