Anonym skriver:
Hm måske eer mit problem ligger da jeg netop ser en god jul er den jul hvor man bruger tid med familien, og ved jeg at de vil tage afsted kl 20, ville jeg hellere dele med de bedster som jeg ved vil blive og pakke pakker ud, danse om juletræet, og spille spil. Ting som er svære hvis vi er her helt selv, og har måske også svært ved at overskue at være her selv og at det hele "bare er som det plejer" vi ses så sjældent med mormor og morfar pga min søster og alt det andet de vil, så vi er i forvejen ikke prioriteret højt, og måske det bare gør ondt hvis det igen er is og ungerne som bliver nedprioriteret
Men som jeg forstår det kan du ikke ændre faktum. Faktum er at denne jul er i sammen med din mor, far og søster. Faktum er mor og far kører tidligt med din søster fordi din søster har det svært. Ja det må være svært at føle man bliver fravalgt, men det eneste man kan gøre (som jeg læser din situation for lyder ikke til der kan tages en snak der kan ændre noget) er at planlægge sig ud af det og se faktum i øjnene.
Hvorfor vente til kl 20 med spil, danse om juletræ og pakkeuddeling? Hvorfor ikke anerkende faktum og sige til gæsterne: kom kl 14, vi ved I vil tidlig hjem, så lad os starte tidligt. Vi har så også byttet lidt om på rækkefølgen, alla vi spiser æbleskiver og spiller spil. Danser om juletræ og pakker gaver op før vi sætter os til julemaden. Så når vi at få nogle skønne nærværende timer sammen, hvor børnene nyder deres bedster.
Og når så gæsterne er smuttet kl 20 så hygger vi med gaverne, konfekten, kaffe og er godt glas rødvin og bare nyder at se på vores børn der er mættet af juleglæde.
Måske det ikke er ideal billedet af en juleaften for jer, men hvem ved måske kan det ende med at blive det. Find jeres rytme, jeres planlægning så du kan finde i ro at du har givet dine børn en god jul - hvis du sætter fokus på alt det der ikke kan lykkes, på alt det de ikke fik og ikke anerkender faktum så er det svært.
Og nej jeg er ikke bare jubelidiot, jeg har grædt så mange juleaftener fordi jeg følte jeg ikke slog til, ikke kunne give den december, ikke give den juleaften som mine børn fortjener. Jeg vil sikkert gøre det igen i år, men jeg forsøger også at eliminere det der kan elimineres - jeg kan ændre rytme, jeg kan ændre planlægning - men jeg kan ikke ændre følelser, hvad andre gør osv. Jeg kan gøre alt for at sætte fokus på det som fungerer og ikke på det som ikke fungerer. Jeg får en klump i halsen når min datter siger: kan du huske sidste år mor hvor du græd rigtig meget før vi gik tur, jeg håber du ikke bliver så ked af det i år. Men jeg kan ikke ændre det, det er et faktum men jeg kan sætte fokus på hvor meget jeg så smiler når jeg har grædt.