Anonym skriver:
Sagen er den at jeg desværre blev ramt af en fødselsdepression med angst, da jeg første vores yngste, i sommers. Det har været utrolig hårdt siden da vi har 4 børn, og uheldigvis bliver min søster ramt hårdt psykisk også. Dette har dog svinget de sidste par år med sygdom og desværre ofte ramt sammen med perioder hvor vi har haft brugt for hjælp, min søster er vant til at få alt hvad hun peger på og sno mine forældre om sin lillefinger og bliver konstant forfordelt. Min mand synes det er pudsigt som der sker ting, lige når vi har brug for hjælp, og det er hver gang uden undtagelse!
Normalt hjælper jeg alt jeg kan og har tilbudt. Men nu kan jeg mærke bægeret er fyldt. Alt hensyn omkring jul osv går til hende og kan mærke det rammer mig hårdt. Kan slet ikke få dagene til at hænge sammen, og er stresset og ked af det, og har bare brug for struktur og vide at vi ikke risikerer at sidde alene kl 8 juleaften fordi hun pludselig vil hjem. (Hun bor ikke hjemme) er så frustreret og føler mig som den værste søster men må samtidig passe på min lille familie og har 4 børn at tage hensyn til, og deres jul. Jeg rummer slet ikke min søster og hendes ting lige nu, og konstant lige skal gøre opmærksom på hvordan hun har det. Det er også skidt og ville bare ønske jeg havde overskuddet, men har jeg bare ikke. Er så ked af det og frygter at tage den op med min mor og hvordan vi skal grube det an. Hver gang jeg prøver, bliver den lukket af med at vi må tage en dag af gangen
har slet ikke lyst til jul og jo nærmere vi kommer nu mere ryger jeg ned i et sort hul. Trænger bare til lidt hyggelig jul uden at skulle bekymre mig om min søsters ting og sager. At passe på mig selv for en gangs skyld. Men strider bare også imod mit gode hjerte da eet jo netop er i julen man bør være ekstra barmhjertig, tilgivende, åben osv
åh hvad pokker stiller jeg dog op
føler mig ulykkelig og knust
Jeg tror du skal vende den om og tænke på hvad gør en god jul for dig, dine børn og din mand og så arrangere den jul, hvor dine forældre og din søster så kommer som gæster.
Og hvad så hvis de går kl 20? Dine børn bliver ikke skuffede med mindre du giver udtryk for det er skuffende. Hvis du/I i stedet kører videre som planlagt med det som er vigtigt for jeres jul, så vil det bare være: farvel tak for i dag og skønt I kunne komme.
Mærk efter, hvad gør en god jul? Hvad er vigtigt dine forældre er med til og hav det først på programmet. Udsæt det hvor det egentlig måske er skønt at være alene. Skru forventningerne ned og find kernen af en god jul.
Tro mig dine børn vil elske den jul deres mor nyder, og de vil også elske hvad tempoet og forventningerne sættes ned.
Jeg har det selv svært ved julen den kræver en tuderur hvert år, jeg bliver lidt vrissen og tankerne flyver. Men jeg har fundet det som gør en god jul, fundet roen og skruer forventningerne i bund - forventer egentlig kun vi har ro, tid til hinanden og kan danse, synge, hoppe og nyde tiden sammen. Vi har fx ikke pænt tøj på men behageligt, dagen skal indeholde en dejlig gåtur forbi den katolske kirke (i år skal vi så også fodre dyr), og så skal ingen stresse - og hvis folk kommer og går så gør det ingen ting for jeg følger mit og ungernes tempo og glædes bare over den tid hvor vores gæster kan være der frem for at skuffes over den tid de ikke kan.
Sæt fokus på dig selv og dine behov, men lad dem ikke være styret af hvad din søster og dine forældre gør - lav en jul der er god uafhængigt af hvornår de kommer eller går.