Syge børn med mor overalt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2015

lineog4

SofiaMik skriver:

Når mine har været syge af skoldkopper, har der været en periode, hvor de har været ganske friske men dog smitbare i ganske lang tid. Selvsagt jeg ikke slæber "syge" unger unødvendigt rundt. 

Hvis skoldkopper var så farlige, vurderer jeg, at man havde inkluderet dem i børnevaccinationsprogrammet.

Med hensyn til min samvittighed overfor gravide og folk med diverse immune sygdomme, så har jeg det fint, da disse nok ikke burde færdes i store forsamlinger især i vinterhalvåret, hvor der er masser af vira alle vegne. Jeg mener faktisk ikke, at samfundet på den måde kan tage højde for og hensyn til alt. Det ville jo også være egoisme i en eller anden form, hvis jeg som gravid skulle tages hensyn til på den måde.

Iøvrigt kan skoldkopper sagtens komme under en fest - prøvede vi med den store.

Har du aldrig som mor taget afsted til noget for dine børns skyld, selvom du følte dig syg, for ikke at skuffe dem og vejet det højere end din eventuelle risiko for at smitte andre med noget? Helt ærligt? 

Nej det har jeg faktisk ikke gjort - ikke hvis jeg vidste jeg smittede. Jeg har en gang holdt fast i arrangement her hjemme, men jeg skrev det ud til alle der skulle deltage. Jeg ville (og har gjort) enten forsøge at arrangere mig ud af det ved fx at spørge en anden forældre om de kunne tage ungerne med eller jeg ville forklare mine børn at sådan er det bare og der kommer mange andre gode fester. Og har faktisk aldrig haft sure miner i særlig lang tid... Så nej mine børn er vigtige, de komme foran alt, men der betyder ikke jeg glemmer andre i verden.

der er vira alle vegne, åh ja og mange forældre med børn med immun defekter vælger også at undgå for store forsamlinger. Men fx er klassesammenkomst må da også være for lille Bo på 8 år der har dårlige lunger og immundefekt. Ib som desværre bare har en skoldkoppesyg lillebror er så heldig han kan deltage i storcentrets julefest i næste weekend og hans mor kunne måske endda ringe til en fra klassen og forklare problemet så Ib kunne komme med alligevel - det hedder vel bare almindelig omsorg for andre og ikke begrænsning af sig selv. 

Jeg har selv prøvet at sidde med en baby på 2 mnd til en børnehavefest og der kom en med er barn med kighoste for kunne da ikke skuffe ham. Kighoste, skoldkopper jeg er egentlig ligeglad selvsagt kan man da skuffe sine børn for fællesskabet

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2015

SofiaMik

Yurie skriver:

Kan man ikke spørge en anddn volsen fra skole/børnehave, om de kan tage det raske barn med, så man kan blive hjemme med det syge barn.

Eller en til at passe det syge.

Nu er det jo en tænkt situation, men jo hvis man kender nogen, der kan / vil. 

Til det andet er det ikke så nemt, lille Esther er så det eneste barn, der deltager uden mor eller far.

Men det er sat lidt på spidsen, for mig er der  ikke tale om et dødssygt barn eller alvorlig sygdom (fir langt de fleste) for hvor går grænsen?  Skal vi også holde vores forkølelse hjemme? 

Anmeld Citér

4. december 2015

lineog4

SofiaMik skriver:

Når mine har været syge af skoldkopper, har der været en periode, hvor de har været ganske friske men dog smitbare i ganske lang tid. Selvsagt jeg ikke slæber "syge" unger unødvendigt rundt. 

Hvis skoldkopper var så farlige, vurderer jeg, at man havde inkluderet dem i børnevaccinationsprogrammet.

Med hensyn til min samvittighed overfor gravide og folk med diverse immune sygdomme, så har jeg det fint, da disse nok ikke burde færdes i store forsamlinger især i vinterhalvåret, hvor der er masser af vira alle vegne. Jeg mener faktisk ikke, at samfundet på den måde kan tage højde for og hensyn til alt. Det ville jo også være egoisme i en eller anden form, hvis jeg som gravid skulle tages hensyn til på den måde.

Iøvrigt kan skoldkopper sagtens komme under en fest - prøvede vi med den store.

Har du aldrig som mor taget afsted til noget for dine børns skyld, selvom du følte dig syg, for ikke at skuffe dem og vejet det højere end din eventuelle risiko for at smitte andre med noget? Helt ærligt? 

Ej må lige nød til at spørge om jeg forstår rigtigt: mennesker med immundefekter, gravide og andre må bare holde sig fra store forsamlinger fordi jeg som forælder har ret til at tage mig selv og mine børn rundt velvidende vi/de smitter fordi jeg ikke vil skuffe mit barn? Så en lille skuffelse, et lille bump på vejen for mit eget barn er altså okay at bruge som begrundelse for jeg holder på min ret til at komme til julefesten, og så må andre bare holde sig væk hvis de ikke vil smittes. 

Så min bekendt der skulle ud og flyve for at komme til mormor og morfar i julen, skulle da bare have isoleret sig der hjemme fordi lille Ib kom da selvsagt med skoldkopper til juletræsfesten med 50 andre børn for ellers var han blevet skuffet og det kan man jo ikke have.

Ej undskyld det bliver måske lidt hårdt og lidt sat på spidsen, men har virkelig svært ved at forstå man ikke skal tage hensyn til andre, men forventer andre tager hensyn til en selv. Så må jeg så til den omtalte fest gå hen til Ibs familie og sige: desværre I kan ikke komme ind i dag for i dag tager vi hensyn til mit barn der ikke skal skuffes om 14 dage når han ikke kan komme til .... Grundet skoldkopper, eller er det kun Ib der skal tages hensyn til. 

Anmeld Citér

4. december 2015

lineog4

Til det andet er det ikke så nemt, lille Esther er så det eneste barn, der deltager uden mor eller far.

Men det er sat lidt på spidsen, for mig er der  ikke tale om et dødssygt barn eller alvorlig sygdom (fir langt de fleste) for hvor går grænsen?  Skal vi også holde vores forkølelse hjemme? 

Mit barn har været den eneste der deltog uden forældre - han havde det fint. Det var ikke pga sygdom men pga jeg var alene i den periode med 3 børn og de skulle alle 3 noget forskelligt samme dag og så planlagde jeg mig ud af det. Med mere end et barn sker det en gang imellem og da man ikke kan være to steder på en gang så er det jo bare sådan og børnene synes sjovt nok det er helt okay.

Og hvor går grænsen for mig når de har en sygdom hvor man heller ikke afleverer i institution eller skole. Du må fx ikke flyve hvis du har skoldkopper og ved også man kan blive afvist andre steder alla biograf og svømmehal med synlige skoldkopper 

Anmeld Citér

4. december 2015

TNBC

SofiaMik skriver:

Ja og der er børn der kun har mor eller far med.. det kommer vel ikke an på det. hvis barnet gerne vil med, skal det da have lov. Et stort barn forstår vel godt at lillesøster er syg og når man er syg passer mor, og så tager barnet med en anden, en ven, en moster, en bedste...  tror ikke børn går så meget op i om at mor ikke er med til en ting.

Hvis du skulle holde for forkølelse, ville vi andre komme udenfor døren.

Nu er det ikke alle der vil have deres børn smittet. 

Og en julefest er ikke en nødvendighed, handle, afleveringer, læge er.

Anmeld Citér

4. december 2015

SofiaMik

Nej det har jeg faktisk ikke gjort - ikke hvis jeg vidste jeg smittede. Jeg har en gang holdt fast i arrangement her hjemme, men jeg skrev det ud til alle der skulle deltage. Jeg ville (og har gjort) enten forsøge at arrangere mig ud af det ved fx at spørge en anden forældre om de kunne tage ungerne med eller jeg ville forklare mine børn at sådan er det bare og der kommer mange andre gode fester. Og har faktisk aldrig haft sure miner i særlig lang tid... Så nej mine børn er vigtige, de komme foran alt, men der betyder ikke jeg glemmer andre i verden.

der er vira alle vegne, åh ja og mange forældre med børn med immun defekter vælger også at undgå for store forsamlinger. Men fx er klassesammenkomst må da også være for lille Bo på 8 år der har dårlige lunger og immundefekt. Ib som desværre bare har en skoldkoppesyg lillebror er så heldig han kan deltage i storcentrets julefest i næste weekend og hans mor kunne måske endda ringe til en fra klassen og forklare problemet så Ib kunne komme med alligevel - det hedder vel bare almindelig omsorg for andre og ikke begrænsning af sig selv. 

Jeg har selv prøvet at sidde med en baby på 2 mnd til en børnehavefest og der kom en med er barn med kighoste for kunne da ikke skuffe ham. Kighoste, skoldkopper jeg er egentlig ligeglad selvsagt kan man da skuffe sine børn for fællesskabet

Så man skal også blive hjemme, hvis man er forkølet, har ondt i halsen osv?

Man ved jo heller ikke altid. Om man smitter/ fejler noget smitbart.

Nu er jeg ikke skolelærer, men så mange børn med immundefekter kan der ikke være, når man kan Google sig til, at der er estimeret 3000 i dk. 

Anmeld Citér

4. december 2015

et-ønske

lineog4 skriver:

Men nu kunne det jo være det ikke lige var særlig fedt for en familie at barnet fik skoldkopper lige nu - nej man kan aldrig garantere men man kan da som det mindste forsøge at undgå. Jeg har en bekendt hvis familie bor i England, de skulle til jul der men da det enebarn fik skoldkopper og det er luftbåren så måtte de ikke flyve ergo julekurven til mormor og morfar blev aflyst.

ja alle skal igennem skoldkopper, men det betyder vel ikke andre skal bestemme hvornår? Jeg ville blive så harm hvis jeg mødte en der kom med barnet til et socialt arrangement med skoldkopper med ordene: jamen alle skal jo alligevel have det - jo tak men hvad med lige at spørge om det er okay først. 

Ja jeg tager mit barn med ned og afleverer når de er syge, hvad skal jeg ellers gøre. Dog bliver afleveringen super kort så vi smider så lidt baktusser ud som muligt, og er barnet stort nok kan det være det venter uden for institutionen. Men jeg ville aldrig holde fast på min ret til socialt arrangement som man sagtens kan blive hjemme fra.

Uha uha..... Skrev vist intet om at jeg selv ville tage til et socialt arrangement! Men jeg synes ts er lidt hys omkring det - ville aldrig selv blive så harm over det..... 

Anmeld Citér

4. december 2015

lineog4

SofiaMik skriver:

Så man skal også blive hjemme, hvis man er forkølet, har ondt i halsen osv?

Man ved jo heller ikke altid. Om man smitter/ fejler noget smitbart.

Nu er jeg ikke skolelærer, men så mange børn med immundefekter kan der ikke være, når man kan Google sig til, at der er estimeret 3000 i dk. 

Nej bare vurdere er det her en nødvendighed eller en "jeg vil ikke skuffe mit barn - hed" når man har en sygdom hvor man fx ikke må komme i institution, skole, med fly mm. Vel egentlig en okay vurdering set i lyset af der er er omkringliggende samfund. Og nej kan aldrig komme til at mene en julefest er af samme nødvendighed som at købe ind, aflevere det raske barn, gå til lægen, gå op apoteket. Julefest er på linie med biograftur, svømmehal, restaurant mm. Ting man sagtens kan undvære også selvom man bliver skuffet. Skuffet er blot en momentan følelse hvorimod sult er dræbende under lange løb.

Anmeld Citér

4. december 2015

lineog4

et-ønske skriver:

Uha uha..... Skrev vist intet om at jeg selv ville tage til et socialt arrangement! Men jeg synes ts er lidt hys omkring det - ville aldrig selv blive så harm over det..... 

Ærligt tror jeg de fleste ville blive hjemme fra det sociale arrangement men anerkender nødvendigheden ved indkøb, aflevering, lægebesøg mm. 

Ts læser jeg mere som en der ikke har prøvet at stå med to børn og er så heldig hun/han kan blive hjemme og passe på det syge barn. Jeg har haft mit feberramte barn med 40 i feber bugseret ned på christiniacyklen i slud og sne og havde jordens dårligste samvittighed men ville have været værre for ham at der var to friske hjemme så tog min tid... Jeg ville da til hver en tid hellere have muligheden for ikke at slæbe mit syge barn med alle steder

Anmeld Citér

4. december 2015

modesty

Mandag fik jeg afvide at et af de andre dagplejebørn havde fået skoldkopper....

Og det kan man jo ikke holde for....

Idag får jeg så bekræftet at barnet har været til fælles jule tam tam for hele byen i den lokale hal, med et barn der skoldkopper i fuld udbrud...

En af de andre børn for dp har så løbet rundt med det syge barn og de har kysset og krammet løs...

Det andet barn har ikke haft skoldkopper, og blir sendt afsted mandag og hele ugen... Nu er han dog syg med feber og blussende kinder (han har været i dp Idag)

Nu har jeg så fået afvide at moderen til det første smuttede barn hiver det syge barn med i den stores børnehave osv hver dag....

Er det mig der er HELT galt på den..eller børn man ikke beholde sine syge og smittende børn hjemme? Også ril fælles ting hvor der kommer både ældre, gravide osv....ja faktisk bare helt beholde barnet fra andre end hjemme indtil smitter er ovre.....

Nu er det jo faktisk en god ting for børn at få skoldkopper. Men selvfølgelig vil man som forælder gerne undgå tidspunkter hvor det kan være ubelejligt, og det er jo svært hvis andre tager smittende børn med. Men det har jeg egentlig ikke det store problem med.

M.h.t. at tage med i børnehave, tænker jeg at det kan være ret umuligt at undgå hvis der ikke er en anden forælder som kan tage sig af det syge barn.

Jeg tænker mere at det er synd for barnet hvis der er feber, sløvhed o.s.v. Men hvis barnet har det fint, så synes jeg ikke umiddelbart at det er specielt forargeligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.