SofiaMik skriver:
Når mine har været syge af skoldkopper, har der været en periode, hvor de har været ganske friske men dog smitbare i ganske lang tid. Selvsagt jeg ikke slæber "syge" unger unødvendigt rundt.
Hvis skoldkopper var så farlige, vurderer jeg, at man havde inkluderet dem i børnevaccinationsprogrammet.
Med hensyn til min samvittighed overfor gravide og folk med diverse immune sygdomme, så har jeg det fint, da disse nok ikke burde færdes i store forsamlinger især i vinterhalvåret, hvor der er masser af vira alle vegne. Jeg mener faktisk ikke, at samfundet på den måde kan tage højde for og hensyn til alt. Det ville jo også være egoisme i en eller anden form, hvis jeg som gravid skulle tages hensyn til på den måde.
Iøvrigt kan skoldkopper sagtens komme under en fest - prøvede vi med den store.
Har du aldrig som mor taget afsted til noget for dine børns skyld, selvom du følte dig syg, for ikke at skuffe dem og vejet det højere end din eventuelle risiko for at smitte andre med noget? Helt ærligt?
Ej må lige nød til at spørge om jeg forstår rigtigt: mennesker med immundefekter, gravide og andre må bare holde sig fra store forsamlinger fordi jeg som forælder har ret til at tage mig selv og mine børn rundt velvidende vi/de smitter fordi jeg ikke vil skuffe mit barn? Så en lille skuffelse, et lille bump på vejen for mit eget barn er altså okay at bruge som begrundelse for jeg holder på min ret til at komme til julefesten, og så må andre bare holde sig væk hvis de ikke vil smittes.
Så min bekendt der skulle ud og flyve for at komme til mormor og morfar i julen, skulle da bare have isoleret sig der hjemme fordi lille Ib kom da selvsagt med skoldkopper til juletræsfesten med 50 andre børn for ellers var han blevet skuffet og det kan man jo ikke have.
Ej undskyld det bliver måske lidt hårdt og lidt sat på spidsen, men har virkelig svært ved at forstå man ikke skal tage hensyn til andre, men forventer andre tager hensyn til en selv. Så må jeg så til den omtalte fest gå hen til Ibs familie og sige: desværre I kan ikke komme ind i dag for i dag tager vi hensyn til mit barn der ikke skal skuffes om 14 dage når han ikke kan komme til .... Grundet skoldkopper, eller er det kun Ib der skal tages hensyn til.