lineog4 skriver:
Jeg er ikke enlig mor, men er alligevel blevet hjemme også med små sure miner hvis det ene barn var syg og far skulle noget andet fx arbejde. Sådan er livet jo... Og så er jeg da heldigvis i stand til at hygge om ungerne så det hurtigt er glemt og de fik en god dag. Jeg synes ikke man skal eksponere andre for virus bare fordi ens barn ikke skal blive skuffet - tenderer en for mig egoisme og kun omtanke for egen familie.
Og nej sygdom kommer aldrig belejligt men hvis nu jeg bare kunne bestemme lidt selv så vil jeg hellere have er feberramt barn (og jo kan kan faktisk blive rigtig sløj af skoldkopper blev en af mine, en uge uden søvn, uden appetit og for sløj til overhovedet at kunne lege) efter jul end juleaften - sker det, ja så klarer jeg det og vi får en god jul alligevel, men måske ikke der hvor jeg går over til den mor/far der ikke kunne skuffe og klare en aflysning til en julefest og siger: tak skal du have for mit barn blev udsat for smitte.
Jeg går da heller ikke til julefest i børnehaven med feber og ondt i halsen fordi jeg vil se mit barn gå Lucia - sådan er livet og jeg skal tænke på dem omkring mig og ikke bare mig selv og mine.
så for at svare kort og godt, ja selvsagt bliver man hjemme fra juletræfest eller andre fester hvis ens barn er syg også selvom det skuffer et af de andre børn. Det er vel almindelig pli at man tænker på andre også selvom skoldkopper er harmløst (hvilket det forresten ikke er for et barn med en immundefekt eller....). Så som du kan spørge mig, hvordan jeg kan vurdere hvad der er nødvendigt, så kan jeg jo spørge dig, hvordan kan du vurdere hvad der er harmløst, og ikke mindst vurdere at det er okay at eksponere andre får smitte som ikke en gang er blever spurgt.
Når mine har været syge af skoldkopper, har der været en periode, hvor de har været ganske friske men dog smitbare i ganske lang tid. Selvsagt jeg ikke slæber "syge" unger unødvendigt rundt.
Hvis skoldkopper var så farlige, vurderer jeg, at man havde inkluderet dem i børnevaccinationsprogrammet.
Med hensyn til min samvittighed overfor gravide og folk med diverse immune sygdomme, så har jeg det fint, da disse nok ikke burde færdes i store forsamlinger især i vinterhalvåret, hvor der er masser af vira alle vegne. Jeg mener faktisk ikke, at samfundet på den måde kan tage højde for og hensyn til alt. Det ville jo også være egoisme i en eller anden form, hvis jeg som gravid skulle tages hensyn til på den måde.
Iøvrigt kan skoldkopper sagtens komme under en fest - prøvede vi med den store.
Har du aldrig som mor taget afsted til noget for dine børns skyld, selvom du følte dig syg, for ikke at skuffe dem og vejet det højere end din eventuelle risiko for at smitte andre med noget? Helt ærligt?