Droppe flaske - 8,5 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2015

Goggelogge

Lomm skriver:

Jeg ved det ikke, var/er i tvivl om det var ok at stoppe allerede nu - det var sådan set derfor jeg oprettede tråden. 

Jeg er klar over at alle børn er forskellige, men det er jo ikke fordi han fysisk ikke kan spise hhv grød og mad, han VIL bare ikke fordi mælk er det nemme og kendte. Hvad så hvis han nu heller ikke VIL om 2 mdr, eller om 4 mdr? Hvis ikke nu, hvornår er det så ok at tage flaskerne fra ham?

Tror ikke du skal være så nervøs.. Min datter sluttede helt med flaske da hun var omkring 13 - 14 mdr, hun fik kun en aften hygge flaske tilsidst som hun ikke havde brug for.. Men han er så lille at han stadig gerne må få en del mælk og så længe i prøver til med græd og brød, så er det altså super fint.. Du gør ikke noget forkert

er han stor, lille alm af størrelse?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Goggelogge skriver:

Tror ikke du skal være så nervøs.. Min datter sluttede helt med flaske da hun var omkring 13 - 14 mdr, hun fik kun en aften hygge flaske tilsidst som hun ikke havde brug for.. Men han er så lille at han stadig gerne må få en del mælk og så længe i prøver til med græd og brød, så er det altså super fint.. Du gør ikke noget forkert

er han stor, lille alm af størrelse?

Tror jeg vil beskrive ham som stor, han mangler ihvertfald ikke noget. Er slet ikke bekymret for vægt eller trivsel generelt.

Anmeld Citér

24. november 2015

pastry26

Hej, vores søn startede i vuggestue da han var omkring 9 mdr gammel, så flasken blev lige så stille erstattet af rigtig mad. Han fik kun godnat flaske fra han var 10 mdr gammel, og så alm sød mælk (anbefalingerne dengang)

For at være sikker på han fik nok, han drak nemlig ikke særlig meget mælk, berigede jeg hans mad med mme. Især hans morgengrød - den fik ikke for lidt! På den måde fik han mere i maven, hvis man kan sige det sådan. Det kan du prøve. Ellers tænker jeg det kommer nu her når han skal starte i institution om 1,5 mdr.

Held og lykke

Anmeld Citér

24. november 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Har du nogensinde set en 5 årig leve af modermælk erstatning?

Nej.

Synes du skal tage det stille og roligt, er han ikke klar til mere grød, så lad ham da, det så kort en periode.

Prøv at slappe af med hans indtag og lyt til ham, han har tydeligvis brug for det.

Mad kan blive et stort pres og det kan blive til noget negativt i stedet for, hvilket du så vil kunne kæmpe med i mange år.

Hvis han godt kan lide at sidde med maden selv, hvorfor så ikke lade ham prøve det, lad være med at presse på og lad ham selv opdage maden, mærke hvordan det føles og selv smage i hans tempo, så vil han ikke føle dig presset og måske ligefrem hygge sig med maden.

Min søn begyndte først at spise det Det lignede en portion mad da han var næsten et år, han ville slet ikke have grød men at sidde med maden selv var lykken.

Det fik han lov til og vi pressede ham på ingen måde, det grissede en del, men ved du hvad, da han var halvandet år kunne han spise pænt og ordentligt og jeg kunne have ham med på restaurant uden problemer.

De små skal køre så mange ting de første år og det ikke nemt, tror du vil se at det vil gøre det hele nemmere at lade være at presse på med maden, det kommer helt af sig selv, trøst dig med at du ikke ser en 5 årig på modermælk erstatning. 

Det en gave at give sin søn et godt forhold til mad, da mad er noget han skal have resten af livet 

Og lad være med at føl dig presset til at han skal spise så og så meget mad, lad være med at presse ham ind i en standard kasse, han er din søn og han er ikke ligesom alle andre. Lyt til ham og det skal nok komme.

Men kender godt følelsen af han ikke gør som alle de andre, at alle de andre bare hælder grød ned og at alle andre fungere det bare for. Men lyt til din søn

Anmeld Citér

24. november 2015

jenny4

Jeg kan godt forstå din frustration. Det med mad og søvn hos de små er simpelthen noget af det som kan drive os helt til vanvid.

Jeg har et par forslag som måske/måske ikke virker:

1. Skift mme så han får en anden smag fra flasken end han plejer. Måske det gør den mindre spændende.

2. Giv ham vælling i flasken om dagen også. Vælling er bare tynd grød, men giver mere næring og lærer ham smagen af grød samtidig med det velkendte fra flasken.

3. Hold en pause fra rigtig mad i et par dage og start så lige så stille op igen.

4. Læg ham til at sove på siden. Vores datter lider også forfærdeligt af trælse bøvser, men siden vi begyndte at putte på siden er opvågningerne blevet meget mindre.

Pøj pøj 

Anmeld Citér

24. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
jenny4 skriver:

Jeg kan godt forstå din frustration. Det med mad og søvn hos de små er simpelthen noget af det som kan drive os helt til vanvid.

Jeg har et par forslag som måske/måske ikke virker:

1. Skift mme så han får en anden smag fra flasken end han plejer. Måske det gør den mindre spændende.

2. Giv ham vælling i flasken om dagen også. Vælling er bare tynd grød, men giver mere næring og lærer ham smagen af grød samtidig med det velkendte fra flasken.

3. Hold en pause fra rigtig mad i et par dage og start så lige så stille op igen.

4. Læg ham til at sove på siden. Vores datter lider også forfærdeligt af trælse bøvser, men siden vi begyndte at putte på siden er opvågningerne blevet meget mindre.

Pøj pøj 

Tak for både forståelse & forslag. Og ja, nok især søvn (eller mangel på samme, både for ham & mig selv) er det der kan drive mig til vanvid - jeg HADER bare bøvser SÅ meget 

Nr 1 vil jeg bestemt afprøve.

Nr 2 har jeg afprøvet uden det vilde held, det gav en masse bøvl fordi han kun ville den hjemmelavede udgave, men gav ingen forskel rent søvnmæssigt. Har dog ikke tænkt det med at få smag for grød, så måske jeg skulle give det et go igen.

Nr 3 gjorde jeg på et tidspunkt, men det var tilbage da han var 7 mdr, så kan da prøve igen.

Nr 4 - startede jeg med allerede da han var helt spæd (kendte til problemet fra storesøster). Omkring 5 mdr ville han pludselig kun sove på maven. Det gør han stadig i tremmesengen, mens han i barnevognen vil ligge på ryggen. Men ja, på ryggen giver netop problemer - måske jeg skal prøve at få ham vendt om på siden når han er faldet i søvn (I øvrigt er højre side ned bedst - det er noget med placering af mavesæk/mavemunding)

Anmeld Citér

25. november 2015

migxher

Lomm skriver:

Hmmm, er ikke helt enig - både sådan principielt set og så lige i vores specifikke situation.

Jeg synes bestemt at 9 mdr er "en alder" - de starter op med grød ved 6 mdr - i den alder er det helt normalt at det kun er smagsprøver. Ved 9 mdr skal de jo i teorien overgå til familiens mad, men her er vi så stadig 3 mdr senere stadig på smagsprøve niveauet - eller ofte total afvisning - og ikke kun når der er tænder på vej, altid, hver dag...

Jeg er ikke bekymret for hans vægt eller trivsel, han er godt i stand, er glad, kravler, leger osv. Jeg kan også godt leve med at han vil spise om natten - hvis bare vi kunne holde det på 1 gang istedet for 2-3... Og her tæller jeg ikke de andre opvågninger med, for dem har vi jo også hvor jeg får ham lullet i søvn igen uden mad. Så vågner han typisk igen efter 1 time, og sådan kan vi køre hele natten. Og nej, det er ikke en periode - eller jo måske, men den har så varet i næsten 9 mdr nu.

Det skal så siges at lige i vores situation er flasken ekstra træls fordi han døjer frygteligt med bøvser (tror jeg faktisk netop vi to har haft skrevet lidt sammen om før), dvs for hver gang han får flaske skal han bøvses af til den helt store guldmedalje - også om natten. Og uanset hvor godt man gør det, er da alligevel aldrig nok - når han vågner så tit er det typisk fordi der sidder en bøvs på tværs. Vi har samme issues om dagen.

Så jeg vil gerne have ham til at spise noget rigtig mad, og ikke leve af sin flaske. Jeg synes ikke det er et sekund for tidligt - yderligere skal han snart starte op i institution, der kan de da ikke rende og give ham flaske (og bøvse af bagefter) hele dagen - men så kan det jo være problemet løser sig selv til den tid 

Jo mere du stresser over det og presser på, ja så ender det altså med at han kan få et skidt forhold til mad.
Jeg ville nu ikke være så bekymret for når han skal i insitution. Jeg kender flere børn, blandt andet ammebørn som stadig er blvet stort set fuldammet i den alder, som fint har ville spise i institution, og ellers har de fået ertsatning af kop i institutionen. Børn er kloge og kan oftes godt kende forskel på hjemme og i insitution.
Jeg kan sagtens forstå at du gerne vil have at han skal spise rigtig mad, men din søn lader altså bare ikke til at være ening lige nu, og jeg synes det er hans behov du skal lytte til, ikke hvad alle mulige regler og anbefalinger siger. 
Desuden, du kan jo ikke tvinge han vel? 
I teorien kunne du vel godt bare være stædig og fjerne flasken helt, men igen, jeg synes det grænser til overgreb at gøre sådan noget når han tydelig ikke er klar, og stadig er så lille.
Han nægter jo ikke at spise for at være træls overfor dig eller gøre livet surt for dig. Han er bare ikke klar. 
Har du prøvet at tilbyde ham sunde smoothies??
Jeg drikker altid smoothie til morgenmad, med diverse frugter, kerner mm i, og min dreng på 8 måneder smager også af og til, som lidt ekstra til hans morgengrød. Måske det kunne vække hans appetit på mad??
http://www.neohippie.dk/shake-me-up-before-i-go-go/
Jeg laver denne(dog kun halv portion, den er ret stor), med diverse variationer. Den er super sund og mættende (: Så kan du jo så putte lidt grønsager i evt også. 

Anmeld Citér

25. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
migxher skriver:

Jo mere du stresser over det og presser på, ja så ender det altså med at han kan få et skidt forhold til mad.
Jeg ville nu ikke være så bekymret for når han skal i insitution. Jeg kender flere børn, blandt andet ammebørn som stadig er blvet stort set fuldammet i den alder, som fint har ville spise i institution, og ellers har de fået ertsatning af kop i institutionen. Børn er kloge og kan oftes godt kende forskel på hjemme og i insitution.
Jeg kan sagtens forstå at du gerne vil have at han skal spise rigtig mad, men din søn lader altså bare ikke til at være ening lige nu, og jeg synes det er hans behov du skal lytte til, ikke hvad alle mulige regler og anbefalinger siger. 
Desuden, du kan jo ikke tvinge han vel? 
I teorien kunne du vel godt bare være stædig og fjerne flasken helt, men igen, jeg synes det grænser til overgreb at gøre sådan noget når han tydelig ikke er klar, og stadig er så lille.
Han nægter jo ikke at spise for at være træls overfor dig eller gøre livet surt for dig. Han er bare ikke klar. 
Har du prøvet at tilbyde ham sunde smoothies??
Jeg drikker altid smoothie til morgenmad, med diverse frugter, kerner mm i, og min dreng på 8 måneder smager også af og til, som lidt ekstra til hans morgengrød. Måske det kunne vække hans appetit på mad??
http://www.neohippie.dk/shake-me-up-before-i-go-go/
Jeg laver denne(dog kun halv portion, den er ret stor), med diverse variationer. Den er super sund og mættende (: Så kan du jo så putte lidt grønsager i evt også. 

Nej, jeg tvinger ham selvfølgelig ikke - det kan slet ikke lade sig gøre - han ved skam godt hvad han vil og hvad han bestemt ikke vil 

Du har uden tvivl ret, jeg må forsøge at tage det lidt mere afslappet...

Anmeld Citér

22. september 2021

Stine86

Må jeg spørge hvordan det gik med din søn? Jeg er præcis samme sted med min 8,5 mdr. gamle søn.

Anmeld Citér

22. september 2021

Lomm

Profilbillede for Lomm
Stine86 skriver:

Må jeg spørge hvordan det gik med din søn? Jeg er præcis samme sted med min 8,5 mdr. gamle søn.

Åh det kan jeg da faktisk ikke huske - han er 6 nu, men det må jo alt andet lige være gået, for jeg startede job kort efter denne tråd.

Storesøster døjede med refluks, og fik medicin for det - jeg tænker næsten også han har haft det i en lidt mildere udgave, og derfor har mælken været så rar for ham. Det forklarer også hans manglende søvn - det fortsatte i laaang tid. Jeg kan huske jeg gav ham vælling på flaske om natten i temmelig lang tid, og han sov dårligt i flere år.

Udover formodet refluks, så er han en dreng med et meget kraftigt stofskifte og dertilhørende appetit, så det har vel også spillet ind. Og som det sidste hans personlighed - han er for vildt stædig og når der er noget han VIL eller ikke vil, så kan man ikke gøre ret meget. Han nægtede i hvert fald at blive madet, og har også været meget kræsen som lille, han har en meget kraftig bræk-refleks, som udløses af ting der skal tygges meget - det spillede nok også ind.

Så jeg kan desværre ikke huske hvad vi gjorde med flasken, men måske dit barn kunne døje med nogle af de samme ting?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.