Droppe flaske - 8,5 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2015

migxher

Og så må jeg sige at jeg er overrasket over hvor mange her inde der taler om barnets vilje, stædighed, at man bare skal tage kampen op osv.
Små børn gør altså ikke ting for at være træls eller prøve din grænse af. Han er 9 måneder gammel og stadig en baby.
Lyt til hvad din søn fortæller dig og opfyld hans behov ud fra det. Og lige nu fortæller han dig at flasken er det han har brug for. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2015

lillespir26

Lomm skriver:

Det er nu da også for meget....fra 9 mdr hedder det max 750ml i døgnet, og så trappe med til 500ml inden 12 mdr...?

Men altså, jeg giver skam også altid fast føde først, men hvor han burde kunne spise 1-2 dl, så kan jeg ofte kun få nogle få skefulde i ham - så er munden bare lukket (har prøvet alle typer grød, både hjemmelavet og købt). Rugbrød med leverpostej kan han godt lide, men for at blive mæt skal han have henad 1 stykke, og jeg får max 1/4 stykke i ham. Han vil gerne selv sidde med brød, men det smuldrer mellem fingrene på ham, så det er begrænset hvor meget der kommer indenbords. Om aftenen vil han slet ikke - det er som om han ikke kan, måske fordi han er ved at være overtræt.

Nu til morgen fik han kun havregrød. Jeg kan ikke så godt give ham mad eller en flaske lige inden lur, da vi også har store problemer med bøvser. Så da han skulle sove var han nok lidt sulten, og var derfor svær at få til at sove. Sov 20-25 min og ville så ikke mere. Er meget pylret - formodentlig både træt og sulten - men afviste alligevel det mos jeg havde lavet (jeg smagte selv, det smager godt). Jeg fik vel 0,75 dl i ham under skrig og skrål. Derefter fik han rugbrød med leverpostej, det ville han gerne have, men suttede legerpostejen af og spyttede brødet ud... Jeg fik stoppet noget af det ind igen ad flere omgange, så samlet set fik han vel spist 1/10 stk rugbrød. Når man lægger de 2 ting sammen har han nok spist det halve af hvad han burde i dette måltid, og slet ikke nok i morges. Nu får jeg så igen en kamp med at få ham til at sove, ud og rokke hver 20 min, sur og tvær resten af dagen og spise natten lang....

hvis jeg så vidste at det kun ville være 2-3 dages kamp, men hans vilje er bare stærkere end det... 

Det er altså ikke for meget mad min får ked af at sige det

Anmeld Citér

23. november 2015

lillespir26

lillespir24 skriver:

Det er altså ikke for meget mad min får ked af at sige det

Der står nemlig på vores bøtte 210 vand 7 skeer mme = 230ml 4-5 gange i døgnet 

Anmeld Citér

23. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
linkon skriver:

Min datter var på den måde til at starte med, hun ville bare have bryst, det var da hun var 4 måneder, men lige inden hun blev 6 måneder ville hun ikke have bryst mere, og fik så flaske, og efter det var det kun flaske hun ville have. Vores redning var de der smoothier man får købt i små poser, dem kunne hun drikke selv og var helt vild med dem, så vi startet at have det på hendes grød og rugbrød, og siden den gang har det fungeret meget godt, nu er hun 9,5 måneder og får 1 flaske ved sengetid klokken 18-19 og en Ca 22, og hvis hun er meget træt og ikke kan koncentrere sig om mad får hun en inden formiddagsluren, så nu er der maks 3 flasker på 200 ml per dag :-) 

Ja de der grød i pose er han også vild med, så dem får han 1 af om dagen

Anmeld Citér

23. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
lillespir24 skriver:

Der står nemlig på vores bøtte 210 vand 7 skeer mme = 230ml 4-5 gange i døgnet 

Jeg tænker nu mere på sundhedsstyrelsens anbefaling, men selvfølgelig tager han/hun ikke skade 

Anmeld Citér

23. november 2015

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid
migxher skriver:

Roooo på (: Børn er ikke ens og kan ikke proppes i kasser og skemaer.
9 måneder er da ingen alder, det skal nok komme når han er klar til det. Nogen børn er bare længere om at få smag for fast føde.
Jeg synes det er synd og på grænsen til overgreb at nægte ham flasken pga af stædighed og princip fra din side, hvis det er den han vil have.
Det er helt normalt stadig at få flaske/bryst om natten i den alder, selvom sundhedsplejesker gerne ser at de slet ikke får noget om natten. Men det er nu fordi det passer bedst ind i vores kultur og samfund, og ikke fordi det er barnets behov. 
Min dreng er 8,5 måneder og får ikke flaske om natten, men derfor vågner han nu flere gange alligevel, så ingen flaske er ikke nødvendigvis lig med ingen opvågninger.
Min dreng havde for en uge siden en periode på 1 hel uge hvor han kun fik flaske fordi der var 3 tænder på vej og lige midt i tigerspring, så han appetit på fast føde var bare helt væk. Og selvfølgelig fik han flasken, den ville jeg da ikke nægte ham. 
Min dreng får stadig 3 flasker i løbet af dagstimerne på 200 ml, og så 1 drømmeflaske når vi går i seng.

Min dreng er på samme måde. Så enig med dig!

Når der er tænder på vej så vil min dreng Intet spise. Han er 9 måneder og får 3x 180ml MME i døgnet plus hvad han ellers vil spise af mad. 

Han er ik altid så god til mad men til gengæld kan han stå, rejse sig, kravle rundt, gå med gåvogn og sige "mor" og "mere" . 

Dit barn skal have sin flaske. Maden skal nok komme.

Anmeld Citér

23. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
migxher skriver:

Roooo på (: Børn er ikke ens og kan ikke proppes i kasser og skemaer.
9 måneder er da ingen alder, det skal nok komme når han er klar til det. Nogen børn er bare længere om at få smag for fast føde.
Jeg synes det er synd og på grænsen til overgreb at nægte ham flasken pga af stædighed og princip fra din side, hvis det er den han vil have.
Det er helt normalt stadig at få flaske/bryst om natten i den alder, selvom sundhedsplejesker gerne ser at de slet ikke får noget om natten. Men det er nu fordi det passer bedst ind i vores kultur og samfund, og ikke fordi det er barnets behov. 
Min dreng er 8,5 måneder og får ikke flaske om natten, men derfor vågner han nu flere gange alligevel, så ingen flaske er ikke nødvendigvis lig med ingen opvågninger.
Min dreng havde for en uge siden en periode på 1 hel uge hvor han kun fik flaske fordi der var 3 tænder på vej og lige midt i tigerspring, så han appetit på fast føde var bare helt væk. Og selvfølgelig fik han flasken, den ville jeg da ikke nægte ham. 
Min dreng får stadig 3 flasker i løbet af dagstimerne på 200 ml, og så 1 drømmeflaske når vi går i seng.

Hmmm, er ikke helt enig - både sådan principielt set og så lige i vores specifikke situation.

Jeg synes bestemt at 9 mdr er "en alder" - de starter op med grød ved 6 mdr - i den alder er det helt normalt at det kun er smagsprøver. Ved 9 mdr skal de jo i teorien overgå til familiens mad, men her er vi så stadig 3 mdr senere stadig på smagsprøve niveauet - eller ofte total afvisning - og ikke kun når der er tænder på vej, altid, hver dag...

Jeg er ikke bekymret for hans vægt eller trivsel, han er godt i stand, er glad, kravler, leger osv. Jeg kan også godt leve med at han vil spise om natten - hvis bare vi kunne holde det på 1 gang istedet for 2-3... Og her tæller jeg ikke de andre opvågninger med, for dem har vi jo også hvor jeg får ham lullet i søvn igen uden mad. Så vågner han typisk igen efter 1 time, og sådan kan vi køre hele natten. Og nej, det er ikke en periode - eller jo måske, men den har så varet i næsten 9 mdr nu.

Det skal så siges at lige i vores situation er flasken ekstra træls fordi han døjer frygteligt med bøvser (tror jeg faktisk netop vi to har haft skrevet lidt sammen om før), dvs for hver gang han får flaske skal han bøvses af til den helt store guldmedalje - også om natten. Og uanset hvor godt man gør det, er da alligevel aldrig nok - når han vågner så tit er det typisk fordi der sidder en bøvs på tværs. Vi har samme issues om dagen.

Så jeg vil gerne have ham til at spise noget rigtig mad, og ikke leve af sin flaske. Jeg synes ikke det er et sekund for tidligt - yderligere skal han snart starte op i institution, der kan de da ikke rende og give ham flaske (og bøvse af bagefter) hele dagen - men så kan det jo være problemet løser sig selv til den tid 

Anmeld Citér

23. november 2015

lillespir26

Lomm skriver:

Jeg tænker nu mere på sundhedsstyrelsens anbefaling, men selvfølgelig tager han/hun ikke skade 

Som andre siger kan det næsten være ligemeget hvad anbefalingerne siger og de verse sp'ere kig på dit barn og gør hvad der virker til at gøre dit barn har det godt 

Anmeld Citér

23. november 2015

Goggelogge

Når du er så meget imod han får de flasker, hvornår vil du så stoppe ham helt?

nogle børn vil bare ikke mad, men mere sin mælk og sådan er det.. Færdig!

Anmeld Citér

23. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Goggelogge skriver:

Når du er så meget imod han får de flasker, hvornår vil du så stoppe ham helt?

nogle børn vil bare ikke mad, men mere sin mælk og sådan er det.. Færdig!

Jeg ved det ikke, var/er i tvivl om det var ok at stoppe allerede nu - det var sådan set derfor jeg oprettede tråden. 

Jeg er klar over at alle børn er forskellige, men det er jo ikke fordi han fysisk ikke kan spise hhv grød og mad, han VIL bare ikke fordi mælk er det nemme og kendte. Hvad så hvis han nu heller ikke VIL om 2 mdr, eller om 4 mdr? Hvis ikke nu, hvornår er det så ok at tage flaskerne fra ham?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.