Loa skriver:
Det lyder som om du er ret godt inde i det, kunne du måske forklare en idiot som mig det? Skære det ud i pap? 
Jeg er på ingen måde ekspert, men har været til foredrag og prøvet på at forstå.
Det kan ikke rigtig siges simpelt. Jeg kan prøve, men det bliver nok ikke helt fyldestgørende.
Lige nu har vi et retsforbehold. Og vi skal stemme om, om det skal afskaffes.
Vi har faktisk fire forbehold, blandt andet står vi jo fx udenfor Euroen, men det er altså kun det forbehold, der drejer sig om de retligeanliggender vi skal stemme om. Og her er det faktisk kun 22 akter vi reelt stemmer om, da regeringen har slået fast at "ikke før solen brænder sammen" (eller lignende, fik vores statsminister sagt) vil vi tage det i EUs udlændinge/flygtninge politik - så det er ikke det, vi piller ved.
Hvis vi stemmer ja, siger vi ja til folkepartiet til, at de nu på stemme fra sag til sag hvilke love vi ønsker at tilvælge til den danske lovgivning og hvilke vi ikke ønsker at have i Danmark. Hvis jeg skal finde et argument for at et ja er problematisk, vil det være at valget kommer længere væk fra borgerne. Hvis man altså mener, at de folkevalgte i EU er længere væk end de folkevalgte i folketinget. Et ja betyder altså ikke at vi nu får al retslovgivning fra EU, men at vi kan tilvælge eller fravælge retslovgivning fra EU.
Stemmer du nej, beholder vi retsforbeholdet. Det betyder, så vidt jeg har forstået, at vi ikke får mulighed for en tilvalgsordning. Så er vi altså stadig ikke en del af rets-samarbejdet og vi kan derfor ikke håndplukke de love og samarbejder der er med EU landende. Fx samarbejde og cybercrime og lignende. Det er så her at fx Messerschmidt har sagt, at det ikke er et problem, for så beder vi bare om en parallelaftale. Det er også fint nok, men man kan kun få en sådan aftale, hvis EU mener det er til fordel for dem (ikke kun for os) og sidst vi fik en sådan aftale tog den over fem år at lave - så det er altså ikke så lige til.
Jeg håber, det gav mening