Donere æg i forbindelse med IVF?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.454 visninger
22 svar
16 synes godt om
14. oktober 2015

Sophie90

Hej med jer  

Vi starter IVF den 30. oktober, og har før overvejet at donere æg, lysten er kun blevet større i forbindelse med hele vores forløb. (Som jo dårligt er startet helt 

Er der nogle af jer der har prøvet at donere samtidig med at i selv var i behandling? Jeg tænkte hvis der var overskydende æg kan de vel gives til en anden? 
Ved overhoved ikke om det er en mulighed, men tænkte om der var nogle herinde der vidste noget om det? 

Vil selvfølgelig spørge min fertilitetslæge også 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2015

o1Mutte

Sophie90 skriver:

Hej med jer  

Vi starter IVF den 30. oktober, og har før overvejet at donere æg, lysten er kun blevet større i forbindelse med hele vores forløb. (Som jo dårligt er startet helt 

Er der nogle af jer der har prøvet at donere samtidig med at i selv var i behandling? Jeg tænkte hvis der var overskydende æg kan de vel gives til en anden? 
Ved overhoved ikke om det er en mulighed, men tænkte om der var nogle herinde der vidste noget om det? 

Så længe æggene ikke er befrugtet er jeg ret sikker på at du godt kan donere Jeg vil personligt ikke før efter det er lykkes for mig selv. Jeg ville ikke kunne klare hvis de æg jeg gav væk var dem der var ''gevinst'' på.. Men det er bare mig Synes det er så smukt når kvinder donere. Der er virkelig mangel. 

Anmeld Citér

14. oktober 2015

tarkoflen

Sophie90 skriver:

Hej med jer  

Jeg havde samme tanker som mutte og valgte ikke at donere i forløbet, men havde besluttet mig for at når jeg var blevet gravid og havde født så tog jeg en for holdet og gik møllen igennem igen med æu for at donere mine æg! Desværre er kvaliteten af mine æg ikke gode nok til at de ville bruge mig som donor, men det var den plan jeg havde haft oppe i mit hoved  

Rigtig meget held og lykke

Anmeld Citér

14. oktober 2015

ErDuHerIkkeSnart

Jeg havde de samme tanker som du, inden vi startede op med vores første IVF. Jeg talte med fertilitetslægen, som oplyste at de alene anbefalede donation, såfremt man fik taget mere end 8 æg ud til egen brug. Jeg fik blot taget 5 ud første gang, hvorfor det slet ikke blev aktuelt. 

Det viste sig over tre gange IVF, at mine æg slet ikke egnede sig så godt som forventet, trods mange ægreserver. Da jeg således 2. gang fik taget 13 æg ud, var der kun to der endte med at blive brugbare til oplægning. 

Der skal tages stilling til donation inden befrugtningen af æggene (selvfølgelig) og derfor fandt jeg det utrolig svært at vide hvad der var det rigtige, for jeg ville oprigtigt gerne donere til par i lignende situationer. Men jeg endte med at beslutte mig for, at vi selv måtte i mål før jeg kunne overveje at tage en runde mere med donation.

I yderste ende kunne det alternativt ske, at en anden kvinde blev gravid med "mit" barn/æg - uden at jeg nogensinde selv fik chancen. Det kunne jeg alligevel ikke helt forholde mig til, og derfor besluttede vi til sidste at vente. Held og lykke med din beslutning.

Anmeld Citér

14. oktober 2015

Sophie90

o1Mutte skriver:

Så længe æggene ikke er befrugtet er jeg ret sikker på at du godt kan donere Jeg vil personligt ikke før efter det er lykkes for mig selv. Jeg ville ikke kunne klare hvis de æg jeg gav væk var dem der var ''gevinst'' på.. Men det er bare mig Synes det er så smukt når kvinder donere. Der er virkelig mangel. 

Det kan der selvfølgelig være noget, en tanke har ikke strejfet mig. Det er da klart noget jeg vil overveje, tak fordi du deler dine tanker  

Anmeld Citér

14. oktober 2015

Sophie90

tarkoflen skriver:

Jeg havde samme tanker som mutte og valgte ikke at donere i forløbet, men havde besluttet mig for at når jeg var blevet gravid og havde født så tog jeg en for holdet og gik møllen igennem igen med æu for at donere mine æg! Desværre er kvaliteten af mine æg ikke gode nok til at de ville bruge mig som donor, men det var den plan jeg havde haft oppe i mit hoved  

Rigtig meget held og lykke

Ja jeg kan godt forstå tanken, den har bare ikke rigtig strejfet mig, endnu Så det er godt jeg har noget betænkningstid inden jeg måske skal tage beslutningen. 
Men kender jo heller ikke min æg-kvalitet endnu, har kun fået at vide at de er talrige og ser fine ud.. 

Mange tak Og tak fordi du delte din historie med mig. 

Anmeld Citér

14. oktober 2015

Sophie90

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg havde de samme tanker som du, inden vi startede op med vores første IVF. Jeg talte med fertilitetslægen, som oplyste at de alene anbefalede donation, såfremt man fik taget mere end 8 æg ud til egen brug. Jeg fik blot taget 5 ud første gang, hvorfor det slet ikke blev aktuelt. 

Det viste sig over tre gange IVF, at mine æg slet ikke egnede sig så godt som forventet, trods mange ægreserver. Da jeg således 2. gang fik taget 13 æg ud, var der kun to der endte med at blive brugbare til oplægning. 

Der skal tages stilling til donation inden befrugtningen af æggene (selvfølgelig) og derfor fandt jeg det utrolig svært at vide hvad der var det rigtige, for jeg ville oprigtigt gerne donere til par i lignende situationer. Men jeg endte med at beslutte mig for, at vi selv måtte i mål før jeg kunne overveje at tage en runde mere med donation.

I yderste ende kunne det alternativt ske, at en anden kvinde blev gravid med "mit" barn/æg - uden at jeg nogensinde selv fik chancen. Det kunne jeg alligevel ikke helt forholde mig til, og derfor besluttede vi til sidste at vente. Held og lykke med din beslutning.

Okay, ja det giver jo god mening med antallet. Men altså når man får taget de æg ud, hvis man så ikke skal donere, bliver de "egnede" æg så lagt til side hvis første forsøg ikke lykkedes? 
Beklager mine måske åbenlyse spørgsmål, det er en rimelig ny verden for os dette her med IVF behandling. 

Nej det kan jeg godt se, det er også den feedback jeg får fra de fleste, at det måske kan være noget der kan få en helt ned, hvis det skulle ske :/ 

Mange tak! Og tak fordi du fortalte om dine erfaringer  

Anmeld Citér

14. oktober 2015

modesty

Sophie90 skriver:

Hej med jer  

Kort og godt: Det skal du ikke gøre. Alle de æg du får ud af dit forsøg, skal bruges til at optimere dine egne chancer for graviditet. De befrugtede æg som ikke lægges op i din livmoder igen, bliver frosset ned og kan bruges til senere forsøg.

Jeg synes at tanken om at donere æg er super sympatisk og fin - men vent med det til du selv er blevet gravid. Du har kun x antal forsøg i det offentlige, og ingen aner hvor nemt eller svært det bliver for dig at opnå en positiv test.

Anmeld Citér

14. oktober 2015

ErDuHerIkkeSnart

Okay, ja det giver jo god mening med antallet. Men altså når man får taget de æg ud, hvis man så ikke skal donere, bliver de "egnede" æg så lagt til side hvis første forsøg ikke lykkedes? 
Beklager mine måske åbenlyse spørgsmål, det er en rimelig ny verden for os dette her med IVF behandling. 

Nej det kan jeg godt se, det er også den feedback jeg får fra de fleste, at det måske kan være noget der kan få en helt ned, hvis det skulle ske :/ 

Mange tak! Og tak fordi du fortalte om dine erfaringer  

Det er helt ok - det er en kompliceret verden og du må ikke undskylde for at stille spørgsmål

Som én bruger ovenfor skriver: Hvis der er befrugtede og gode æg i overskud efter et forsøg, fryses de ned til senere oplægning. Du har tre gratis forsøg med udtagning i det offentlige - men kan jo således opnå langt flere oplægninger,  hvis æggene vil lege med.

Når et æg først er befrugtet, kan det dog ikke doneres, da der så vil være tale om din og din partners barn og derved såkaldt "fosteradoption", som endnu ikke er lovligt i Danmark.

Spørg endelig om mere, hvis du har behov - og god vind!

Anmeld Citér

14. oktober 2015

Imaong

Sophie90 skriver:

Hej med jer  

Har hørt man skal ha 12 gode æg i overskud før man kan få tilbudt at donere men jeg ville også vente får hvis det æg man får op ikk bliver til noget og resten er doneret væk i stedet for at ha fået dem i fryseren så skal man selv starte behandlingen helt forfra, ville virkelig også fortryde hvis jeg ikk selv fik børn og andre så havde mine æg og fået børn ud af dem 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.