Pludselig blevet forældre, hvad med samvær?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. oktober 2015

Kamilla-m

loop skriver:

Hvorfor synes du ikke han skal betale?

Det er fastslået, at det er hans barn, og dermed skal han også være med til at forsørge det.

Han ønsker da forhåbentlig det bedste for sin søn.

Han må lægge følelserne for moderen til side.

Ej det var ikke det jeg skrev 

Jeg skriver at han ikke skal betale FØR der er fast sat et beløb - som jeg læser det har moren bare anmodet om pengene, hvilken hun jo selvf skal have - men han har jo 10 dage til at komme med indsigt - eks vis han HAR betalt noget til dåben osv, HAR betalt børnepenge indtil nu osv  derefter kommer der jo en "regning" som han selvf skal betale 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2015

loop

Anonym skriver:

Hej allesammen, jeg har brug for inputs efter at have søgt nettet tyndt for lignende sager.

Jeg er anonym og har ligeledes tilladt jer at være anonyme.

En ven blev pludselig far for lige knap et år siden, hans tidligere flirt/kæreste vidste ikke at hun var blevet gravid umiddelbart under deres forholdsvise korte forhold.

Det finder hun angiveligt ud af et par måneder inden hun har termin.

Min ven kontakter pigen for at høre om det er ham der er far til det barn hun nu har født (lige efter barnet er født) - hun er afvisende og siger at hun har styr på hvem der er far til barnet (hun sætter også navn på vedkommende)

Et par uger senere tager pigen kontakt og siger at min ven er far til sønnen. Ydermere indrømmer pigen at have løjet for min ven og fortæller at vedkommende hun først sagde var far slet ikke eksisterer.

De får relativt hurtigt taget en hjemmekøbt fadderskabstest som der 14 dage senere kommer svar på. Han er far, med 99,9% sikkerhed.

Her er barnet cirka 3 måneder.

Min ven ser drengen jævnligt (2-3 gange om ugen)

Han søger om del i forældremyndigheden i statsforvaltningen - men får afslag. Fadderskabet er ikke fastlagt.

Moderen siger hun "ikke har haft tid" til at sende papirene ind.

Min ven rykker jævnligt.

Der afholdes fælles barnedåb mellem de to forældre da barnet er ca. 6 måneder.
Far ser stadig drengen 2-3 gange om ugen.

Far søger efter barnedåben igen om del i forældremyndigheden og denne gang også om en samværsordning - han får igen afslag. Han er ikke anerkendt som far endnu.

Da drengen er cirka 10 måneder gammel (cirka 7 måneder efter resultatet af fadderskabstestens reaultet) får far brev fra statsforvaltningen. Han er nu registreret som drengens far.

1 uge efter dette kommer der igen brev fra statsforvaltningen. Mor har søgt om børnebidrag + 2 måneders underhold inden fødsel + 1 måneds underhold efter fødslen.

Vi er klar over at juridisk set har mor ret til det ansøgte, men er det fair?

Mor hævder at der er kommunen der rykker hende for tilbagebetaling af børnebidrag, men hun har under hele forløbet sagt til far at hun ikke ønsker at modtage børnebidrag - og at hun nok skal sige til den dag det bliver aktuelt.

I min optik burde det være kommunen der rykkede far for tilbagebetaling af børnebidrag? Det er jo far de har "lagt pengene ud for"

Der ud over nægter hun nu far at se sin søn og far har derfor endnu engang søgt om del i forældremyndigheden, samt fast samværsordning.

Nogle kloge konklusioner, svar - erfaringer?

Hvis de ikke har boet sammen( jeg mener det er 10 måneder), inden barnets fødsel, kan moderen få eneforældremyndighed, men det kan jo være, at hun godt vil have den fælles med faderen.

Han skal søge om samvær i statsforvaltningen, hvis han ønsker en fast aftale, og han ikke selv kan aftale dette med moderen.

Børnebidrag kan begynde at betale med det samme, det er jo fastslået, at barnet er hans. Han bør derfor være interesseret i at bidrage til barnets forsørgelse. Han kan lave en bankoverførsel, så han kan dokumentere, at han har betalt.

Derudover går vi ind i vintersæsonen, han kan derfor spørge moderen om der er noget barnet mangler, som han kan hjælpe med at købe, eks. en flyverdragt eller vinterstøvler.

Hvis han viser sig fra en moden side, kan han være den, der starter et godt samarbejde. De skal samarbejde i mindst 17 år endnu, så de kan lige så godt starte godt. Efter det fyldte 18 år skal de stadig deltage sammen i begivenheder omkring barnet, så en må være den positive her, og det kan lige så godt være ham. Han kan bestemme og vælge for sig selv, men ikke hvad moderen gør.

Anmeld Citér

11. oktober 2015

Anonym

Det kan hun godt ja, når faderskabet har været "under behandling" 

Os med tilbage virkende kræft......

Det er ikke kommunen men udbetaling Danmark der har lagt pengene ud for far, og måske er det ikke fair men ja han kan ikke undgå at betale pengene........

mht faderskab, er der klart nogle ting der ikke funger optimalt, især for far....det samme mht samvær.....

Nu er det ikke mere så nemt at få fælles myndighed når de ikke bor sammen eller har gjort det.... Og jeg kan så tilføje at fælles myndighed ikke gær en fis alligevel.... Han har alle de samme "goder" som med fælles, han skal underrettes mht møder mm, skal.underskrive div papir mht dåb. Navn osv osv osv.....

Et godt råd, lad vær at forværre samarbejdet pga de håndører det drejer sig om for det er det i det lange løb, og fokuser istedet på barnet oh samvær selvom det er en træls situation som der nemt kan gå princip sag i  

Anmeld Citér

11. oktober 2015

Anonym trådstarter

H-Nielsen skriver:

Det kan hun ikke, jeg søgte fødsel bidrag, underholdnings bidrag osv da min søn var 3 mdr = afslag fordi fristen hedder 2 mdr efter føddel

Okay - jeg synes jeg har læst at reglerne sige at fristen løber fra fadderskabet er fastslået og ikke fra fødslen?

Anmeld Citér

11. oktober 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det kan hun godt ja, når faderskabet har været "under behandling" 

Os med tilbage virkende kræft......

Det er ikke kommunen men udbetaling Danmark der har lagt pengene ud for far, og måske er det ikke fair men ja han kan ikke undgå at betale pengene........

mht faderskab, er der klart nogle ting der ikke funger optimalt, især for far....det samme mht samvær.....

Nu er det ikke mere så nemt at få fælles myndighed når de ikke bor sammen eller har gjort det.... Og jeg kan så tilføje at fælles myndighed ikke gær en fis alligevel.... Han har alle de samme "goder" som med fælles, han skal underrettes mht møder mm, skal.underskrive div papir mht dåb. Navn osv osv osv.....

Et godt råd, lad vær at forværre samarbejdet pga de håndører det drejer sig om for det er det i det lange løb, og fokuser istedet på barnet oh samvær selvom det er en træls situation som der nemt kan gå princip sag i  

Det har du ret i :-)

men håndører?

10 måneder gammelt barn (10x1247)

+ 3 måneder i underhold (3x1247)

det er ret så mange penge når det er hende der har sløset med at få indsendt fadderskabspapirene ..

Anmeld Citér

11. oktober 2015

tribk

Anonym skriver:

Hej allesammen, jeg har brug for inputs efter at have søgt nettet tyndt for lignende sager.

Jeg er anonym og har ligeledes tilladt jer at være anonyme.

En ven blev pludselig far for lige knap et år siden, hans tidligere flirt/kæreste vidste ikke at hun var blevet gravid umiddelbart under deres forholdsvise korte forhold.

Det finder hun angiveligt ud af et par måneder inden hun har termin.

Min ven kontakter pigen for at høre om det er ham der er far til det barn hun nu har født (lige efter barnet er født) - hun er afvisende og siger at hun har styr på hvem der er far til barnet (hun sætter også navn på vedkommende)

Et par uger senere tager pigen kontakt og siger at min ven er far til sønnen. Ydermere indrømmer pigen at have løjet for min ven og fortæller at vedkommende hun først sagde var far slet ikke eksisterer.

De får relativt hurtigt taget en hjemmekøbt fadderskabstest som der 14 dage senere kommer svar på. Han er far, med 99,9% sikkerhed.

Her er barnet cirka 3 måneder.

Min ven ser drengen jævnligt (2-3 gange om ugen)

Han søger om del i forældremyndigheden i statsforvaltningen - men får afslag. Fadderskabet er ikke fastlagt.

Moderen siger hun "ikke har haft tid" til at sende papirene ind.

Min ven rykker jævnligt.

Der afholdes fælles barnedåb mellem de to forældre da barnet er ca. 6 måneder.
Far ser stadig drengen 2-3 gange om ugen.

Far søger efter barnedåben igen om del i forældremyndigheden og denne gang også om en samværsordning - han får igen afslag. Han er ikke anerkendt som far endnu.

Da drengen er cirka 10 måneder gammel (cirka 7 måneder efter resultatet af fadderskabstestens reaultet) får far brev fra statsforvaltningen. Han er nu registreret som drengens far.

1 uge efter dette kommer der igen brev fra statsforvaltningen. Mor har søgt om børnebidrag + 2 måneders underhold inden fødsel + 1 måneds underhold efter fødslen.

Vi er klar over at juridisk set har mor ret til det ansøgte, men er det fair?

Mor hævder at der er kommunen der rykker hende for tilbagebetaling af børnebidrag, men hun har under hele forløbet sagt til far at hun ikke ønsker at modtage børnebidrag - og at hun nok skal sige til den dag det bliver aktuelt.

I min optik burde det være kommunen der rykkede far for tilbagebetaling af børnebidrag? Det er jo far de har "lagt pengene ud for"

Der ud over nægter hun nu far at se sin søn og far har derfor endnu engang søgt om del i forældremyndigheden, samt fast samværsordning.

Nogle kloge konklusioner, svar - erfaringer?

Som jeg har forstået det, så har moderen fået børnebidrag fra kommunen fordi faderen var "ukendt". Eftersom det så viser sig at han var kendt, så forlanger de pengene tilbage. Kan det være sådan?

Det er nok bare bedst at finde en måde at betale, for at fremme samarbejdet. For han VIL få tilkendt samvær, det skal han ikke bekymre sig om.

Anmeld Citér

11. oktober 2015

Kamilla-m

Anonym skriver:

Okay - jeg synes jeg har læst at reglerne sige at fristen løber fra fadderskabet er fastslået og ikke fra fødslen?

Ja det kan godt være at jeg lige overså den detalje. Her var faderskabet fast slået i det vi var gift (vi gik fra hinanden 4 uger før fædsel) så vi "nåede" ikke blive skilt.

Anmeld Citér

11. oktober 2015

Kamilla-m

Anonym skriver:

men håndører?

det er ret så mange penge når det er hende der har sløset med at få indsendt fadderskabspapirene ..

+ dåb bidrag 

Anmeld Citér

11. oktober 2015

loop

H-Nielsen skriver:

Ej det var ikke det jeg skrev 

Jeg skriver at han ikke skal betale FØR der er fast sat et beløb - som jeg læser det har moren bare anmodet om pengene, hvilken hun jo selvf skal have - men han har jo 10 dage til at komme med indsigt - eks vis han HAR betalt noget til dåben osv, HAR betalt børnepenge indtil nu osv  derefter kommer der jo en "regning" som han selvf skal betale 

Det var også sådan, jeg læste dit indlæg, at du ikke synes han skal betale før der er fastsat et beløb. Og så spurgte jeg hvorfor du synes det?

Hvorfor skal han vente på afgørelsen, hvis moderen(og dermed barnet) har brug for pengene?

Han kan jo bare gå ind på statsforvaltningens hjemmeside og se satsen på minimumsbeløbet.

Efter min mening burde han af sig selv, have betalt til barnet, fra det øjeblik, det blev fastgjort, at han er barnets far.

Jeg kan slet ikke se, hvorfor man skal vente på en afgørelse. Hvorfor ikke bidrage frivilligt? Det er jo barnet pengene kommer til gode.

Anmeld Citér

11. oktober 2015

loop

Anonym skriver:

men håndører?

Så vidt jeg forstod på et af dine indlæg, har har i 7 måneder vidst, at han er far til barnet.

Hvorfor har han ikke betalt børnebidrag af sig selv ?

Jeg kan kun skrive ud fra de oplysninger du har givet, og der lyder det som om han bare har ladet tiden gå. Har haft samvær, holdt fælles barnedåb, groft sagt "haft goderne", men ikke bidraget økonomisk.

Eller har han bidraget med f.eks at købe tøj, mad, bleer eller andet?

Jeg forstår ikke hvad han havde regnet med. Selvfølgelig skal han være med til at forsørge sit barn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.