Pludselig blevet forældre, hvad med samvær?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.338 visninger
22 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. oktober 2015

Anonym trådstarter

Hej allesammen, jeg har brug for inputs efter at have søgt nettet tyndt for lignende sager.

Jeg er anonym og har ligeledes tilladt jer at være anonyme.

En ven blev pludselig far for lige knap et år siden, hans tidligere flirt/kæreste vidste ikke at hun var blevet gravid umiddelbart under deres forholdsvise korte forhold.

Det finder hun angiveligt ud af et par måneder inden hun har termin.

Min ven kontakter pigen for at høre om det er ham der er far til det barn hun nu har født (lige efter barnet er født) - hun er afvisende og siger at hun har styr på hvem der er far til barnet (hun sætter også navn på vedkommende)

Et par uger senere tager pigen kontakt og siger at min ven er far til sønnen. Ydermere indrømmer pigen at have løjet for min ven og fortæller at vedkommende hun først sagde var far slet ikke eksisterer.

De får relativt hurtigt taget en hjemmekøbt fadderskabstest som der 14 dage senere kommer svar på. Han er far, med 99,9% sikkerhed.

Her er barnet cirka 3 måneder.

Min ven ser drengen jævnligt (2-3 gange om ugen)

Han søger om del i forældremyndigheden i statsforvaltningen - men får afslag. Fadderskabet er ikke fastlagt.

Moderen siger hun "ikke har haft tid" til at sende papirene ind.

Min ven rykker jævnligt.

Der afholdes fælles barnedåb mellem de to forældre da barnet er ca. 6 måneder.
Far ser stadig drengen 2-3 gange om ugen.

Far søger efter barnedåben igen om del i forældremyndigheden og denne gang også om en samværsordning - han får igen afslag. Han er ikke anerkendt som far endnu.

Da drengen er cirka 10 måneder gammel (cirka 7 måneder efter resultatet af fadderskabstestens reaultet) får far brev fra statsforvaltningen. Han er nu registreret som drengens far.

1 uge efter dette kommer der igen brev fra statsforvaltningen. Mor har søgt om børnebidrag + 2 måneders underhold inden fødsel + 1 måneds underhold efter fødslen.

Vi er klar over at juridisk set har mor ret til det ansøgte, men er det fair?

Mor hævder at der er kommunen der rykker hende for tilbagebetaling af børnebidrag, men hun har under hele forløbet sagt til far at hun ikke ønsker at modtage børnebidrag - og at hun nok skal sige til den dag det bliver aktuelt.

I min optik burde det være kommunen der rykkede far for tilbagebetaling af børnebidrag? Det er jo far de har "lagt pengene ud for"

Der ud over nægter hun nu far at se sin søn og far har derfor endnu engang søgt om del i forældremyndigheden, samt fast samværsordning.

Nogle kloge konklusioner, svar - erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2015

alenemor42

Anonym skriver:

Hej allesammen, jeg har brug for inputs efter at have søgt nettet tyndt for lignende sager.

En ven blev pludselig far for lige knap et år siden, hans tidligere flirt/kæreste vidste ikke at hun var blevet gravid umiddelbart under deres forholdsvise korte forhold.

Min ven kontakter pigen for at høre om det er ham der er far til det barn hun nu har født (lige efter barnet er født) - hun er afvisende og siger at hun har styr på hvem der er far til barnet (hun sætter også navn på vedkommende)

Et par uger senere tager pigen kontakt og siger at min ven er far til sønnen. Ydermere indrømmer pigen at have løjet for min ven og fortæller at vedkommende hun først sagde var far slet ikke eksisterer.

De får relativt hurtigt taget en hjemmekøbt fadderskabstest som der 14 dage senere kommer svar på. Han er far, med 99,9% sikkerhed.

Han søger om del i forældremyndigheden i statsforvaltningen - men får afslag. Fadderskabet er ikke fastlagt.

Min ven rykker jævnligt.

Far søger efter barnedåben igen om del i forældremyndigheden og denne gang også om en samværsordning - han får igen afslag. Han er ikke anerkendt som far endnu.

Da drengen er cirka 10 måneder gammel (cirka 7 måneder efter resultatet af fadderskabstestens reaultet) får far brev fra statsforvaltningen. Han er nu registreret som drengens far.

1 uge efter dette kommer der igen brev fra statsforvaltningen. Mor har søgt om børnebidrag + 2 måneders underhold inden fødsel + 1 måneds underhold efter fødslen.

Mor hævder at der er kommunen der rykker hende for tilbagebetaling af børnebidrag, men hun har under hele forløbet sagt til far at hun ikke ønsker at modtage børnebidrag - og at hun nok skal sige til den dag det bliver aktuelt.

I min optik burde det være kommunen der rykkede far for tilbagebetaling af børnebidrag? Det er jo far de har "lagt pengene ud for"

Der ud over nægter hun nu far at se sin søn og far har derfor endnu engang søgt om del i forældremyndigheden, samt fast samværsordning.

Din ven er sej! Fedt han har haft samvær hele vejen igennem.

Med hensyn til børnebidrag så er det udbetaling Danmark der udlægger disse og ikke kommunen.jeg vil foreslå at han kontakter dem og finder præcis ud af hvordan og hvor ledes. Jeg ville også mene det blev opkrævet fra ham !

Betaler han noget bidrag til hende skal han gøre det igennem sin bank så han kan dokumentere der er betalt. For hans egen skyld.

Jeg er ret sikker på han både får samvær og delt forældremyndighed. Problemet er at man ikke kan få statsforvaltningen til at gøre noget somhelst før der ligger en samværs ordning. Så pt. Er han desværre rets  løs.

Ønsker det bedste frem over 

Anmeld Citér

11. oktober 2015

alenemor42

Hov glemte lige noget.

Han skal skrive til statsforvaltningen og bede om at det bliver behandlet som en akut sag af hensyn til hans forhold til sit barn og beskrive hvordan samværet har været op til nu

Anmeld Citér

11. oktober 2015

Kamilla-m

Anonym skriver:

Min ven rykker jævnligt.

Det kan hun ikke, jeg søgte fødsel bidrag, underholdnings bidrag osv da min søn var 3 mdr = afslag fordi fristen hedder 2 mdr efter føddel

Anmeld Citér

11. oktober 2015

alenemor42

Det kan hun ikke, jeg søgte fødsel bidrag, underholdnings bidrag osv da min søn var 3 mdr = afslag fordi fristen hedder 2 mdr efter føddel

Tror reglerne er anderledes når der har været faderskabssag. Da hun ikke har kunnet søge før faderskabet er fastsat 

Han skal forresten også modtage skrivelse fra statsforvaltningen om hvad han skal betale. Har han ikke gået det så skal han afvente det eller rykke for det!!!

Anmeld Citér

11. oktober 2015

Kamilla-m

alenemor42 skriver:

Tror reglerne er anderledes når der har været faderskabssag. Da hun ikke har kunnet søge før faderskabet er fastsat 

Han skal forresten også modtage skrivelse fra statsforvaltningen om hvad han skal betale. Har han ikke gået det så skal han afvente det eller rykke for det!!!

Nååå ja det kan selvf godt være at der er forskel der. Jeg fik i hvertfald en afvisning på det.

Men er HELT enig i at han ikke skal betale for han har fået tilsendt papir på det

Anmeld Citér

11. oktober 2015

Abracadabra

Han HAR vel netop fået brev fra statsforvaltningen? Det er vel godt nok? Det skal vel bare betales? 

Anmeld Citér

11. oktober 2015

anna111

Profilbillede for anna111

Hold da op stakkels ham 

Syntes godt nok ikke hun kan være sig selv bekendt og håber ikke hun får medhold i at kunne få alle de penge nu når det er hende selv der har trukket den sådan. 

Håber de er hurtige i statsforvaltningen så han kan se sin søn snart igen så hun ikke får ødelagt deres forhold !! 

De må jo osse kunne se at han har søgt om del i forældremyndigheden siden drengen var 3 mdr 

Anmeld Citér

11. oktober 2015

alenemor42

Han HAR vel netop fået brev fra statsforvaltningen? Det er vel godt nok? Det skal vel bare betales? 

Du har ret ... den havde jeg misset. Han har fået brev om betaling!

Anmeld Citér

11. oktober 2015

loop

H-Nielsen skriver:

Nååå ja det kan selvf godt være at der er forskel der. Jeg fik i hvertfald en afvisning på det.

Men er HELT enig i at han ikke skal betale for han har fået tilsendt papir på det

Hvorfor synes du ikke han skal betale?

Det er fastslået, at det er hans barn, og dermed skal han også være med til at forsørge det.

Han ønsker da forhåbentlig det bedste for sin søn.

Han må lægge følelserne for moderen til side.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.