På mit studie er jeg i en gruppe, som fungerer meget dårligt. Så dårligt, at jeg går rundt og har det rigtig skidt, ikke kan sove, har hjertebanken og ryster. Der er ikke nogen vej uden om gruppen, jeg skal blive i den indtil opgaven er afleveret. Et gruppe samarbejde handler efter min mening om at udnytte hinandens forskellige styrker, give hinanden kritik på en ordentlig måde og dermed løfte hinanden og opgavens faglige indhold op på et højere niveau end hvis man var alene. Men det sker ikke her. Der sker nærmere det modsatte. Jeg er nok lidt outsideren i gruppen, mine indgangsvinkler og arbejdsmetoder er anderledes og det har jeg aldrig oplevet før, at i gruppearbejde ikke er blevet set som en styrke. Det virker til at den ene i gruppen bliver irriteret og så ændrer han/hun sig fra at være rigtig sød og venlig til at blive stikkende, nedladende og ubehagelig, og det forvirrer mig. Jeg har arpejdet meget i grupper gennem mit liv, og har altid elsket det, jeg er faktisk god til at samarbejde, og har altid endt med gode resultater, haft glade miner i gruppen, støtte og sparring, masser af hyggelige stunder osv. Men nu føler jeg, jeg står i en umulig situation, hvor min faglighed og personlighed bliver betvivlet og kritiseret tungt. Og jeg har en meget meget dårlig fornemmelse med det. Har mareridt om at blive eksluderet fra gruppen og dermed stå til ikke at bestå den eksamen, der ligger rundt om hjørnet. Det præger stemningen i hjemmet, at jeg er så ked af det og utryg. Har nogen prøvet noget lignende? Eller har nogen, idéer til hvad jeg kan gøre for at ændre situationen til det bedre
Anmeld
Citér