Prævention

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.247 visninger
39 svar
23 synes godt om
8. oktober 2015

Anonym trådstarter

Hej alle.

Jeg står i en rigtig træls situation, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal tackle. Sagen er den at jeg for nogle måneder siden var i udredning og fik konstateret migræne med aura. Jeg er derfor i risikozonen for blodpropper, og derfor mente min læge at jeg skulle skifte til mini p-piller for at mindske risikoen. Desværre pletbløder jeg gennem en hel cyklus på de her piller, og døjer med smerter i underlivet. Jeg ønsker derfor ikke at tage dem, men min læge nægter at forny min recept på almindelige p-piller, da hun mener det er uforsvarligt at lade mig tage dem! Jeg har været på p-piller i mange år, og har aldrig døjet med bivirkninger, som nu ved brugen af mini p-piller, og jeg er en smule harm over at min læge gør sig til dommer for mine valg. Jeg ønsker ikke børn på nuværende tidspunkt, men inden for et par år - og jeg står nu og er nok nødt til at acceptere at mit sexliv med fast partner de næste to år kommer til at være med kondom. 

Hvad skal jeg gøre? Og må hun overhovedet nægte mig de piller? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2015

modesty

Hej alle.

Jeg står i en rigtig træls situation, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal tackle. Sagen er den at jeg for nogle måneder siden var i udredning og fik konstateret migræne med aura. Jeg er derfor i risikozonen for blodpropper, og derfor mente min læge at jeg skulle skifte til mini p-piller for at mindske risikoen. Desværre pletbløder jeg gennem en hel cyklus på de her piller, og døjer med smerter i underlivet. Jeg ønsker derfor ikke at tage dem, men min læge nægter at forny min recept på almindelige p-piller, da hun mener det er uforsvarligt at lade mig tage dem! Jeg har været på p-piller i mange år, og har aldrig døjet med bivirkninger, som nu ved brugen af mini p-piller, og jeg er en smule harm over at min læge gør sig til dommer for mine valg. Jeg ønsker ikke børn på nuværende tidspunkt, men inden for et par år - og jeg står nu og er nok nødt til at acceptere at mit sexliv med fast partner de næste to år kommer til at være med kondom. 

Hvad skal jeg gøre? Og må hun overhovedet nægte mig de piller? 

Pessar eller spiral.

Jeg kan så overhovedet ikke på nogen måde forstå hvorfor du vil gå imod din læges råd i den her sag.

Anmeld Citér

8. oktober 2015

B&J

jeg forstår din læge ikke vil give dig andre hvis det kan give dig en blodprop.

men hvad med spiral - p-sprøjte (ved dog ikke om de har det med blodpropper)

kondomer

pessar

jeg er selv på p-piller og har fået at vide af mine læge de heller ikke er så høj risiko til blodpropper men 1 gang om året til et læge tjek. fordi jeg har været på mine p-piller i så mange år og kan ikke få andet så plet bløder jeg nemlig også fordi jeg bløder så meget.

Anmeld Citér

8. oktober 2015

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Pessar eller spiral.

Jeg kan så overhovedet ikke på nogen måde forstå hvorfor du vil gå imod din læges råd i den her sag.

Spiral tænker jeg er udelukket da jeg ser det som en prævention man tager i brug når man ikke ønsker flere børn. Jeg vil jo gerne have børn om 2 års tid, så virker det for mig omsonst at få foretaget sådan et indgreb for at få det fjernet kort tid efter igen. Som sagt har jeg aldrig haft gener af mine almindelige p-piller, og jeg kender flere der lider af migræne som er på p-piller. Synes det lyder lidt som hysteri... 

Anmeld Citér

8. oktober 2015

Anonym trådstarter

B&J skriver:

jeg forstår din læge ikke vil give dig andre hvis det kan give dig en blodprop.

men hvad med spiral - p-sprøjte (ved dog ikke om de har det med blodpropper)

kondomer

pessar

jeg er selv på p-piller og har fået at vide af mine læge de heller ikke er så høj risiko til blodpropper men 1 gang om året til et læge tjek. fordi jeg har været på mine p-piller i så mange år og kan ikke få andet så plet bløder jeg nemlig også fordi jeg bløder så meget.

Jeg tror p-sprøjte giver det samme - det er vidst noget med at der er to forskellige slags hormoner i den almindelige variant, og det er det hormon der øger risikoen, som så er skåret fra ved mini p-piller.

Pessar er et kvindeligt kondom ikke? Jeg hælder mest til almindeligt kondom ud af alle alternative præventionsmuligheder, men ønsker jo egentlig bare mine almindelige p-piller som jeg har taget i fred og fordragelighed i mange år uden gener. 

Anmeld Citér

8. oktober 2015

Babilooo

Selvfølgelig kan hun sige du ikke skal have de piller. Det er jo hende der skal udskrive dem til dig.  

Hvis hun ikke vurderer at det er forsvarligt skal hun jo ikke give dig dem. 

Du kan jo bede om en anden læge/ gynækologs vurdering.

og bare fordi du ikke er faldet om pga blodprop betyder det ikke at risikoen ikke er der.

Anmeld Citér

8. oktober 2015

linkon

Anonym skriver:

Spiral tænker jeg er udelukket da jeg ser det som en prævention man tager i brug når man ikke ønsker flere børn. Jeg vil jo gerne have børn om 2 års tid, så virker det for mig omsonst at få foretaget sådan et indgreb for at få det fjernet kort tid efter igen. Som sagt har jeg aldrig haft gener af mine almindelige p-piller, og jeg kender flere der lider af migræne som er på p-piller. Synes det lyder lidt som hysteri... 

Det er ikke et meget stort indgreb og kan sagtens tages ud inden de 5 år er gået, jeg har fået sat op spiral efter min fødsel og vi planlægger barn om 2-3 år og der mente lægen at det var en god idé med spiral fremfor andre præventionsmidler.

Anmeld Citér

8. oktober 2015

Abracadabra

P-piller er desværre "forbudt" grundet risikoen for blodpropper. Så din læge er ikke hysterisk, h*n følger gældende praksis. 

Spiral er såmænd et fint alternativ, også selvom det er for en kortere årrække. Pessar skal du vist lige læse op på, jeg tror, at du forveksler det med femidomet. Pessar er også udmærket. 

Anmeld Citér

8. oktober 2015

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Selvfølgelig kan hun sige du ikke skal have de piller. Det er jo hende der skal udskrive dem til dig.  

Hvis hun ikke vurderer at det er forsvarligt skal hun jo ikke give dig dem. 

Du kan jo bede om en anden læge/ gynækologs vurdering.

og bare fordi du ikke er faldet om pga blodprop betyder det ikke at risikoen ikke er der.

Det var jo sådan set bare det jeg skulle vide - hvis hun kan nægte mig dem, så er løbet jo kørt på den front 

Jeg er klar over at risikoen er der, men risikoen er der jo også ved rygning, indtagelse af alkohol, hvis man spiser/drikker e-numre, spiser for fed mad, er overvægtig osv osv osv... Jeg er bare fortvivlet, for jeg ønsker ikke al det besvær i forhold til at beskytte mig, og abort er ikke et alternativ for mig, så skulle jeg gå hen og blive gravid pga dårligere prævention, så ændrer min situation på karriere/uddannelsesfronten sig markant til det værre. 

Jeg glæder mig så meget til at få børn, jeg skal bare lige have overstået den sidste del af min uddannelse. Jeg ønsker at få børn fordi jeg og min partner vælger at smide præventionen, ikke ved et "uheld".

Anmeld Citér

8. oktober 2015

Anonym trådstarter

linkon skriver:

Det er ikke et meget stort indgreb og kan sagtens tages ud inden de 5 år er gået, jeg har fået sat op spiral efter min fødsel og vi planlægger barn om 2-3 år og der mente lægen at det var en god idé med spiral fremfor andre præventionsmidler.

Jeg synes bare det virker så uoverskueligt, og samtidig kender jeg en som har spiral som pletbløder hele tiden (ligesom jeg gør på mini p-piller) og det vil jeg for alt i verden undgå.

Omvendt er det jo også vanvittigt uoverskueligt for mig at skulle have et barn nu, så måske det er et lille offer for at kunne vente til jeg selv ønsker at sætte et barn i verden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.