Afvænning natble

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.425 visninger
21 svar
5 synes godt om
5. oktober 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hej damer.

vi har i noget tid prøvet at få den store (knapt 4år) til at smide natbleen. Men det er svært! Først lavede vi et skema hvor der var 7 felter, vi krydsede af i et felt når bleen var tør om morgenen og når alle felter var fyldt, kunne vi prøve uden ble. Det gik så fint. Kun 1 eller 2 uheld inden de 7 var fyldt ud. 

Første nat gik super, aftalte med ham at han lige kom en tur på toilet inden mor og far gik i seng og det var fint. Han tissede lidt og sov fint videre. 

Men de efterfølgende dage har ikke været så nemme. Han GRÆDER når han bliver vækket for at tisse, og kan derfor ikke koncentrere sig og kommer ikke af med noget = våd seng midt om natten 5 ud af 7 dage, selvom det gik så fint med at have tør ble før vi tog den af? 

Hvordan kommer vi lige videre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2015

MorDk

Jeg tænker at I skal lade være at vække ham. Det kan skabe uro/forvirring. 

Herhjemme skærer vi ned på indtagelse af drikkevarer ca en 40 minutter inden sengetid. Vores søn tisser altid af når han har børstet tænder. I starten sørgede vi for at han altid kom ud og tisse som det første når han vågnede. Han har haft lidt uheld med mellemrum men han blev meget hurtig renlig om natten. 

Anmeld Citér

5. oktober 2015

MorDk

Og måske han ikke er helt klar endnu? Det er ikke unormalt at nogle børn er længere tid om at blive renlige om natten. 

Anmeld Citér

5. oktober 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
MorDk skriver:

Jeg tænker at I skal lade være at vække ham. Det kan skabe uro/forvirring. 

Herhjemme skærer vi ned på indtagelse af drikkevarer ca en 40 minutter inden sengetid. Vores søn tisser altid af når han har børstet tænder. I starten sørgede vi for at han altid kom ud og tisse som det første når han vågnede. Han har haft lidt uheld med mellemrum men han blev meget hurtig renlig om natten. 

Vi gør det samme. Maks 1/2 glas at drikke mellem aftensmad og nattid - ca 1,5time. Tisse af som det sidste inden vi putter ham.  

Anmeld Citér

5. oktober 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
MorDk skriver:

Og måske han ikke er helt klar endnu? Det er ikke unormalt at nogle børn er længere tid om at blive renlige om natten. 

Det kan godt være. Han har bare været renlig om dagen siden nytår, så jeg mente han efterhånden måtte have føling med det. 

Anmeld Citér

5. oktober 2015

MorDk

Mor11 skriver:

Vi gør det samme. Maks 1/2 glas at drikke mellem aftensmad og nattid - ca 1,5time. Tisse af som det sidste inden vi putter ham.  

Prøv at lade være med at vække ham. Det er når han vågner og bliver forstyrret det går galt (tror jeg) 

Prøv at lade ham sove igennem. 

Det siges børn ikke tisser når De sover (det tror jeg ik helt på... men de kloge siger det) Måske ungerne tisser hvis De lige vågner et kort øjeblik....  Men prøv at lade ham sove ....

Anmeld Citér

5. oktober 2015

MorDk

Mor11 skriver:

Det kan godt være. Han har bare været renlig om dagen siden nytår, så jeg mente han efterhånden måtte have føling med det. 

Ja men om natten har man jo ikke "føling" med så meget. Han er kun 4 år... så du skal ikke bekymre dig endnu. Det er ikke unormalt at børn bruger ble om natten trods De er renlige om dagen.

Anmeld Citér

5. oktober 2015

MorDk

Ellers giv ham ble på igen for en periode og når han vågner tjek igen om bleen er tør og ellers gør de samme rutiner med at komme på toilettet når han vågner.

Lad være med f.eks at nævne/kommenterer hvis bleen er våd.

Når bleen er tør så sig f.eks: "Bleen er tør. Du har ikke tisset i nat - det er flot" Og så tilbyd toiletbesøg. 

Anmeld Citér

5. oktober 2015

Mullesmith

Mor11 skriver:

Hej damer.

vi har i noget tid prøvet at få den store (knapt 4år) til at smide natbleen. Men det er svært! Først lavede vi et skema hvor der var 7 felter, vi krydsede af i et felt når bleen var tør om morgenen og når alle felter var fyldt, kunne vi prøve uden ble. Det gik så fint. Kun 1 eller 2 uheld inden de 7 var fyldt ud. 

Første nat gik super, aftalte med ham at han lige kom en tur på toilet inden mor og far gik i seng og det var fint. Han tissede lidt og sov fint videre. 

Men de efterfølgende dage har ikke været så nemme. Han GRÆDER når han bliver vækket for at tisse, og kan derfor ikke koncentrere sig og kommer ikke af med noget = våd seng midt om natten 5 ud af 7 dage, selvom det gik så fint med at have tør ble før vi tog den af? 

Hvordan kommer vi lige videre?

Jeg aner heller ikke hvad man gør, har to drenge på snart 5 år der stadig bruger natble og endda næsten her nat tisset igennem natbleen, på trods af at der bliver tisset af inden sengetid og holdt igen med drikkelse.  

Anmeld Citér

5. oktober 2015

MorDk

Mullesmith skriver:

Jeg aner heller ikke hvad man gør, har to drenge på snart 5 år der stadig bruger natble og endda næsten her nat tisset igennem natbleen, på trods af at der bliver tisset af inden sengetid og holdt igen med drikkelse.  

Kontalt evt lægen men der jo børn -helt op i skolealderen som er "sengevædere" Jeg mener man kan afhjælpe "problemet" på en eller anden måde... Men hvordan ved jeg ikke. Kontakt evt. læge eller sundhedsplejersken i kommunen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.