Anonym skriver:
Hej piger
Jeg har virkelig brug for nogle råd 
Jeg bor sammen med min kæreste på 4. år. Forholdet går godt og lige nu er der ingen børn. Vi har været igennem et par spontane aborter, og trænger lige nu bare til lidt tid alene og komme oven på. Jeg er gået ned med depression og måske derfor fylder dette problem ekstra meget for mig lige nu.
Det eneste "problem" vi har i vores forhold, er økonomien. Jeg er studerende på SU og ved siden af den, har jeg mellem 1000-2500 kr netto/mdr. fra studiejob.
Min kæreste har arbejde, og har en månedsløn der er over dobbelt så stor som min.
Jeg er ikke god til at spare op, men jeg bruger dog ikke mere end jeg har. Det gør min kæreste til gengæld. Han har et rigtig dårligt forhold til økonomi, og det er som om, at det ikke rager ham det fjerneste. Han er 14. dages lønnet, og det hjælper desværre ikke på sagen.
Når han får løn til den 1. i måneden, rækker den ofte kun til hans eget budget, og halvdelen af vores fælles. Så står vores fælles budget pludselig og mangler 2-3000 kr. (Heldigvis har jeg oftest haft mulighed for at dække det. Men det kan jeg ikke længere, da jeg er gået betydeligt ned i timer på mit studiejob.)
Når han så får løn igen omkring den 14. - 15. i måneden, så har han allerede nået at bruge pengene på forskud, bl.a. på alt muligt købt over nettet (jeg tror ikke han kan trække over på kortet) og når lønnen går ind, dækker den så bare overtrækket. På den måde får han sjældent betalt ind/fuldt beløb ind til vores fælles budget. Og sådan kører det næsten hver måned.
Han er desværre er ved at skylde mig en del penge, som jeg bliver nødt til at skulle have igen, da jeg har udskudt ting til mig selv, for at kunne dække underskudet på budgettet.
Min kæreste har altid, mens jeg har kendt ham, været "et fjols" med sin økonomi. Han får breve han ikke åbner - og lægger væk/smider ud, og jeg ved det er noget bank/lån/kreditor et eller andet (for nogle gange tjekker jeg altså), han burger flere penge end Han tjener osv.
Nu til jeres hjælp piger. Hvad pokker stiller jeg op. Jeg elsker sgu den her mand, som er så pokkers dejlig, men hans svaghed er desværre hans tilgang til sin økonomi. Vi snakker ofte om fremtidsdrømme og også hvad det koster. Vi snakker ofte om at NU skal vi også have kigget vores (hans) budget efter og NU skal vi til at have en rigtig voksen opsparing. Men hver gang jeg så nævner det eller spørger om "vi ikke skal gøre det i dag", så vil han ikke. Jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op. Jeg er jo ikke hans mor, og vil ikke skælde ud, men alligevel synes jeg, at han skylder mig og vores fælles fremtid at blive ansvarlig omkring sin økonomi.
Jeg har flere gange tænkt (det har stået på nærmest altid), om jeg skal stille et ultimatum - mig eller økonomien - men det tror jeg bare heller ikke er løsningen. Hvordan skal jeg kunne gå fra mit livs kærlighed - og ham jeg vil have, som far til mine børn?
Vil han mon nogensinde lære det? Kan jeg hjælpe ham - og hvordan? For når jeg prøver, er han meget afvisende.
Kære kvinde (eller mand) kender du en med dårlig sans for økonomi, der er blevet "redet"? Og hvordan pokker er det lykkedes?
Jeg er så frustreret og håber der sidder en derude, der kan komme med et bud på, hvad jeg evt. kan gøre for at hjælpe ham i gang med at få styr på sin økonomi.
Jeg tror reelt det er meget værre end du går og tror når han ikke vil tage snakken og få kigget på regnskabet. Jeg tror ikke han vil se realiteten i øjnene. Men hvis der ikke sættes ind nu, så dræber det jer som par. Du kan gå hen og blive slemt overrasket, når først der tages hul på bylden.