hvad tænker i? Ang faddere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2015

Ciss

Det er begges barn, da er det jo også naturligt at begge familier er representeret. Jeg reagerer lidt på, at du i hovedindlæget skriver MIT barn (min udhævning). Du har kæmpet for, hvordan du vil have det, og du har vundet. Han vil, når det nu skal være på den måde, have sin familie representeret. At så hans nærmeste familie ikke er døbt, så han må længere ud i rækkerne for at finde en kandidat, er ikke hans skyld. Det er ikke hyklerisk at ønske en representant for sin familie som fadder ved dåben af sit barn. Det, som muligvis er hyklerisk, er at gennemføre dåben, om ikke barnet kommer til at blive oplært i den kristne tro i sit hjem - og kommer det virkelig til at ske, når faren ikke ønsker det?

Detteher lyder lidt som diskutionerne om, hvilket efternavn man skal give barnet, mors eller fars? Det drejer sig mer om følelser end om, hvad som objektivt set er bedst for barnet.

Mit råd vil være ikke at lave en stor sag ud af det. Han vil gerne spørge sin kusine om at være fadder. Så lad ham. Det kommer ikke på nogen måde til at påvirke jeres barn negativt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2015

Anonym trådstarter

Benjamins'mor skriver:

Jeg kan godt se det virker åndssvagt at han vil have sin kusine til fadder når de ikke snakker så meget sammen. Men om igen er det som du skriver den eneste i familien der er døbt, så burde du give dig. Du har 3 faddere og man må have 5, så hvad gør den ekstra dig? 

Som en anden skriver er det jeres barn, ikke kun dit. Muligt han ikke er troende og var i mod til at starte på, men du burde da bare være glad for at han gider deltage nu. Og han har jo altså også noget at skulle have sagt.

Det er på ingen måde et problem for mig at han får en fadder fra hans familie. Det synes jeg kun er dejligt så de er en del af det. Men vi taler om en kusine der ikke engang har set vores søn og først ser ham til barnedåben. 

Plus det er så hyklerisk i det hele taget når han har nedgjort min holdning til dåb så mange gange. 

Det er vores barn ja og er glad for han vælger at deltage. Men manden vil ikke engang betale for noget af det. Fordi han mener det er latterligt at bruge penge på når han ikk tror på det. (Vi har ikke fælles økonomi) så jeg skal betale alt selv og bruge børnechecken. Han vil ikk engang betale for mad til sin egen familie

Anmeld Citér

2. oktober 2015

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Jeg tror jeg ville sige til ham, at jeg fuldt ud forstår at han gerne vil have en fra hans familie som en del af dåben. (Dog undrer det mig lidt han har det sådan, hvis ingen af dem er døbt, ergo må det ikke betyde ret meget for dem....)

Men at så kunne han i det mindste vælge en der var tættere på ham og barnet, og så måtte den person vælge om han/hun ville være fadder og dermed selv blive døbt inden.

Jeg synes det er hovedløst at vælge én bare for at vælge én. Det lyder for mig lidt barnligt. Men hvis han havde en i familien, han vitterligt gerne ville have blev en del af det, og vedkommende gerne selv ville døbes for at kunne blive fadder, så ville jeg klart tage imod det....

Præcis. Han vil gerne have sin bror som ikk er døbt. Og har sagt til ham at hvis hans bror vil lade sig døbe så bliver han uden tvivl fadder. Men det vil han ikke spørger ham om 

Anmeld Citér

2. oktober 2015

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Vi har haft faddere, der ikke var døbt og/eller medlem af folkekirken, det har ikke været en hindring.

Okay. Kordegnen fortalte mig bare de skulle være døbt. 

Anmeld Citér

2. oktober 2015

lineog4

Rockertand skriver:

Vi har haft faddere, der ikke var døbt og/eller medlem af folkekirken, det har ikke været en hindring.

Så må I have en præst der ser stort på regler, for det eneste krav til faddere er de er døbt i den kristne tro. De skal ikke være medlem af folkekirken, og deres dåb skal heller ikke være en dansk luthersk dåb, men blot en kristen.

faddere står jo vidne til barnet bliver døbt i en kristen tro og siger ja til igennem barndommen at tage del i at barnet opdrages i den kristne tro. Det vidne og den lovning kan du kun give iflg folkekirken hvis du en gang er blevet døbt (dåbens "kraft" ophører aldrig)....

Anmeld Citér

2. oktober 2015

ninibadini

En fadder har i vores moderne samfund jo egentlig ikke nogen rolle. Hvis I begge dør (hvad er sandsynligheden for det?) skal fadderne opdrage barnet i den kristne tro. Så det er jo mest bare en symbolsk ting. Jeg kan godt forstå at han gerne vil have en del fra sin familie med også. Måske I kan spørge på kirkekontoret om I ikke kan få én der ikke er døbt, så det måske kunne være en bror/ søster i stedet?

Anmeld Citér

2. oktober 2015

Rockertand

lineog4 skriver:

Så må I have en præst der ser stort på regler, for det eneste krav til faddere er de er døbt i den kristne tro. De skal ikke være medlem af folkekirken, og deres dåb skal heller ikke være en dansk luthersk dåb, men blot en kristen.

faddere står jo vidne til barnet bliver døbt i en kristen tro og siger ja til igennem barndommen at tage del i at barnet opdrages i den kristne tro. Det vidne og den lovning kan du kun give iflg folkekirken hvis du en gang er blevet døbt (dåbens "kraft" ophører aldrig)....

Jeg er heller ikke hverken døbt, konfirmeret eller medlem af folkekirken, det er min mand dog.

Min lillebror stod fadder til vores ældste, og han har samme "status" som jeg.

Vi har ikke givet nogen oplysninger på faddere udover navne, så kan ikke forestille mig, at det bliver tjekket??

Vi oplevede kun krav fra præsten i forbindelse med 3. barns dåb, hvor min mands ældste ikke var konfirmeret endnu, og der ville præsten have, at der var andre myndige, så mine forældre (der i øvrigt heller ikke er medlem af folkekirken) stod også ved denne dåb.

Anmeld Citér

2. oktober 2015

lineog4

Rockertand skriver:

Jeg er heller ikke hverken døbt, konfirmeret eller medlem af folkekirken, det er min mand dog.

Min lillebror stod fadder til vores ældste, og han har samme "status" som jeg.

Vi har ikke givet nogen oplysninger på faddere udover navne, så kan ikke forestille mig, at det bliver tjekket??

Vi oplevede kun krav fra præsten i forbindelse med 3. barns dåb, hvor min mands ældste ikke var konfirmeret endnu, og der ville præsten have, at der var andre myndige, så mine forældre (der i øvrigt heller ikke er medlem af folkekirken) stod også ved denne dåb.

Det kan jo også være de bare går ud fra at man overholder "reglerne" da det i deres optik kun er en der har gennemgået dåben der kan bevidne dåben. 

Om man er medlem af folkekirken har ingen betydning.

Anmeld Citér

2. oktober 2015

loop

Anonym skriver:

Det er på ingen måde et problem for mig at han får en fadder fra hans familie. Det synes jeg kun er dejligt så de er en del af det. Men vi taler om en kusine der ikke engang har set vores søn og først ser ham til barnedåben. 

Plus det er så hyklerisk i det hele taget når han har nedgjort min holdning til dåb så mange gange. 

Det er vores barn ja og er glad for han vælger at deltage. Men manden vil ikke engang betale for noget af det. Fordi han mener det er latterligt at bruge penge på når han ikk tror på det. (Vi har ikke fælles økonomi) så jeg skal betale alt selv og bruge børnechecken. Han vil ikk engang betale for mad til sin egen familie

Jeg synes i skal bede præsten om nogle "rådgivende" samtaler om familie.

Jeg går ud fra, at du er kristen, og derfor gerne vil have dit barn døbt.

Prøv nu at læs dette indlæg fra dig jeg her har citeret, med kristne "briller" og se om det giver mening for dig.

Jeg er kristen, og jeg kan ikke finde hoved eller hale i det. Derfor foreslår jeg præsten, det må være den rette rådgiver i denne situation.

Anmeld Citér

2. oktober 2015

Anonym trådstarter

loop skriver:

Jeg synes i skal bede præsten om nogle "rådgivende" samtaler om familie.

Jeg går ud fra, at du er kristen, og derfor gerne vil have dit barn døbt.

Prøv nu at læs dette indlæg fra dig jeg her har citeret, med kristne "briller" og se om det giver mening for dig.

Jeg er kristen, og jeg kan ikke finde hoved eller hale i det. Derfor foreslår jeg præsten, det må være den rette rådgiver i denne situation.

Hvad skulle præsten kunne sige/gøre? 

Jeg er kristen ja. Ikke voldsomt som i kirke hver søndag osv. Men er selv døbt og konfirmeret. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.