Mit svar hjælper næppe, for tænker ikke du tror på mig - men det er altså ikke så slemt! Og det siger jeg ikke fordi jeg har haft lutter nemme fødsler - den første var da rigtig slem, men kun fordi jeg var uheldig og der opstod komplikationer. Men heldigvis forløber de fleste fødsler forholdsvis ukomplicerede.
Men altså, det er jo kun et split sekund af dit liv - du er gravid i 9 mdr og har formodentlig en del smerter/ubehag hen mod slutningen, måske endda i flere mdr op til. Fødslen varer nok 6-16 timer alt inkl - nogle få er uheldige at det varer flere dage, for dem er det uden tvivl hårdt da de så er helt tappet for kræfter til sidst.
Du kan jo beslutte at du vil have en epidural blokade, dvs at du vil kunne mærke de indledende veer - de føles som mens smerter og bliver langsomt værre og går over i smerter der kommer i bølger (som et nasty maveonde). På et tidspunkt (kan ikke huske hvor mange cm åben du skal være, måske 4-5 cm?) får du blokaden, og så mærker du INTET indtil du rammer pressefasen (= 10cm åben), der som de fleste andre også beskriver ikke er så slem - her har du alt for travlt med at presse barnet ud til at opdage at det gør ondt. Jeg mindes fra min sidste fødsel at det sved en smule lige som hovedet kom igennem alt imens jeg pustede løs - kan huske jeg undrede mig over hvad den sviende fornemmelse var, da jeg slet ikke havde opfattet at vi var så langt i forløbet.
Det slemmeste synes jeg er hvis ikke hele moderkagen kommer med ud, og de så står og bokser dig på maven efter fødslen - men det sker jo ikke for alle. Ellers vil jeg sige de sidste udvidelsesveer før pressefasen, der skal man godt nok arbejde MED i form af vejrtrækning. Og ja - lyt til hvad JM siger - så undgår du højst sandsynligt at sprække (hvilket du i øvrigt heller ikke mærker)
Anmeld
Citér