Barns sygedag? Hvad mener i

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. september 2015

Valle81

Jeg vil også sige ferie, omsorgsdag eller afspadsering.

Jeg ville sige det ligeud til min arbejdsgiver, som du skriver det her, og at du gerne vil holde ferie. Nogle arbejdsgivere sætter så stor pris på en og ens ærlighed, at det i sidste ende belønner sig, og de eksempelvis alligevel kører det som barnets sygedag

Christina

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2015

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Sujan skriver:

Troede bare at reglerne var sådan, at man kun kan melde barn syg ved akut opstået sygdom..

Ok. Nej, sådan er det slet ikke. Det er ved enhver form for sygdom hvis jeg kan skrive det på den måde.

Anmeld Citér

28. september 2015

klmf

Det ville jeg bruge afspadsering, omsorgsdag eller feriedag på - medmindre det er sådan at du synes barnet er for sløjt til at komme i skole eller pasning,  så er det barn syg. 

Anmeld Citér

28. september 2015

cs1975

Det er ifølge min overenskomst - ved akut sygdom og hvis ikke du har andre muligheder det er ikke et krav men en mulighed på mit arbejde.

jeg vil aldrig bruge en barnets første sygedag på det, som andre skriver er det det omsorgsdage er til for.

Anmeld Citér

28. september 2015

FruStolpe

Jeg ville bruge en afspadsering, omsorg eller ferie hvis jeg kunne. 

Dog kan man i mit job ikke få fri på dagen, og jeg ville så derfor være nød til at bruge barn syg.

Men i dit sted er synes jeg at en fridag lyder som den rigtige løsning 

Anmeld Citér

28. september 2015

L-mor

Sujan skriver:

Mig og far er lidt uenige angående hvornår man tager barn syg på jobbet.

jeg er for 3 uger siden startet en ny elevtid på et nyt sted.. Jeg hader, at jeg allerede i morgen skal ringe og bede om fri..... For ja jeg mener jeg skal bede om en ferie dag, men far mener jeg skal ringe barn syg. 

Vi har en datter på et år som virkelig har døjet med mellemørebetændelse. Hun fik for 14 dage siden lagt dræn. Men lige siden har det flydt fra ørerne med betændelse. For ca. 10 dage siden fik vi øredråber, som slet ikke har virket. Jeg er altså nødt til at kontakte ørelægen i morgen og bede dem se på hende.. Jeg arbejder langt væk og kan derfor ikke bare gå et par timer. Jeg er nødt til at holde en hel fridag.... Jeg tænker at ringe til min leder i morgen og forklarer situationen og bede om en feriedag. Men far siger at hun er jo syg, så det er en barns sygedag. 

Jeg mener barns sygedag holder man ved akut opstået sygdom, hvor man ikke har andre pasningsmuligheder...

hvad mener i??

Du har helt ret og det er defineret i din overenskomst. Barns 1. Sygedag er således den første kalenderdag barnet er syg, ikke første arbejdsdag eller første dag, du har brug for fri. Og det gælder ved akut opstået sygdom. Der er ført en sag om definitionen ved en domstol og det er potentielt afskedigelsesgrund at misbruge det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.