Ja, sexbranchen.. Hvad mener i om den? Her mener jeg IKKE sexslaver, handlede piger og drenge, og hvad end der måtte foregå af så grov karakter.
Jeg tænker på de danske bordeller, hvor pigen frivilligt møder ind et par gange om ugen, hvad er jeres holdning til det? Tror i på "den lykkelige luder"?
Tror i at nogen af de her piger gør det, fordi det faktisk tænder dem, eller tror i udelukkende det er pga. økonomi?
Hvordan tror i, i ville reagere hvis i tog jeres mand i at have besøgt en prostitueret? Og tror i man kan have et velfungerende forhold, hvor den ene part sælger seksuelle ydelser?
Jeg kender flere kvinder (og mænd) der arbejder med, eller har arbejdet med, sexarbejde.
Min erfaring er at typen af arbejde de udfører, vilkårene de udfører dem under, motivationen for at udføre dem, er så vidt forskellige at det er totalt umuligt at skære alle over én kam. F.eks er der en verden til forskel på pigerne der arbejder på bordel og pigerne der går på gaden (sidstnævnte er overvejende narkomaner).
Ud af de kvinder jeg kender, kan nævnes:
Kvinden med aspergers som ikke var i stand til at have et reelt forhold, men havde et meget højt sexdrive, og derfor arbejdede som prostitueret for at få dækket sine fysiske behov. Hun har nu fået en kæreste, er stoppet med prostitution for et par år siden. Fortryder ikke sine valg og arbejder i dag aktivt for at forbedre sexarbejdernes forhold.
Kvinden som arbejdede som professionel domina i en årrække fordi det gav gode penge, og nu arbejder som jordemoder (hvilket hun desuden også gjorde mens hun arbejdede som domina).
Kvinden som startede i prostitution for at udleve en seksuel fantasi, men hvor det efterhånden blev som et hvilken som helst andet arbejde, og hvor hun til sidst blev træt af at skulle skjule sin profession for venner og familie og derfor stoppede.
De kvinder jeg har mødt, er i den mere priviligerede ende af skalaen - dem som enten arbejder på bordel eller ud fra private rammer (størstedelen af sexarbejdere). Og også her i den priviligerede ende af skalaen er der vidt forskellige motivationer for at udføre arbejdet.
Gadepigerne har det ikke sjovt, det er der ingen tvivl om. De trækker for at tjene penge til stoffer, og nogle af dem har dårlige oplevelser og dårlige liv i bagagen. Det er et lorteliv. Men hvordan hjælper man de piger bedst muligt? Ved at have holdninger som omgærder deres virke med fordømmelse og mistro? Eller ved at have et åbent sind og søge at give dem lige muligheder og rettigheder som alle andre mennesker?
Når man spørger prostituerede hvad kilden til de største problemer ifb. med deres virke er, svarer de: Stigmatisering. Folk som har ondt af dem, ser ned på dem, vil "redde" dem, er paranoide over at de vil stjæle deres mænd, og bare generelt tager afstand fra dem og deres valg. Derudover politiets hetz og razziaer, ulovliggørelsen der også gør det umuligt f.eks at organisere sig i en fagforening eller melde sig ind i en a-kasse.
Man vil aldrig kunne slippe af med sårede kvinder som er i branchen fordi de ikke ved bedre, eller fordi de har brug for bekræftelsen - eller pengene. Men man kan hjælpe dem til en større grad af selvrespekt og værdighed ved at lade være med at se på dem som laverestående, sølle væsener, og ved at give dem de samme rettigheder som alle andre arbejdende mennesker i vores samfund.
Information havde et virkelig fint indlæg fra pigerne i Skelbækgade angående lovliggørelse af sexarbejde, men jeg kan desværre ikke finde den. Men her er nogle andre artikler man kan læse hvis man gerne vil have lidt perspektiv. Hvis I ikke orker at læse dem alle sammen, så læs i det mindste den første, please. Der er SÅ mange fordomme i forbindelse med det her emne.
http://politiken.dk/indland/ECE1895114/myter-eller-fakta-faa-svar-paa-ti-spoergsmaal-om-prostitution/
http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2762419/sig-farvel-til-den-lykkelige-luder/
http://www.information.dk/318036
http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2807392/en-sejr-for-verdens-sexarbejdere-at-prostitution-afkriminaliseres/
Min mand har været hos sexarbejdere flere gange, og det er ikke noget der på nogen måde ændrer mit syn på ham som en dejlig, omsorgsfuld mand og god, tryg far for vores barn.