MysteriousAngel skriver:
Min datter har adhd i svær grad. Hun var 5 da børnehaven sagde at de så nogle problemer.
Hun kunne sagtens sidde og tegne og fordybe sig. Men ofte kunne hun ikke.
Udredningen er ikke hård for forældre. Det er faktisk en lettelse. Det er hårdt for ungerne da der bliver stillet krav, og i længere tid.
Husk at pædagoger ser andet end forældre. De er ikke fjenden. 
Jeg har oplevet det modsatte - altså helt generelt med nogle undtagelser: Børnene, jeg har fulgt, har oplevet det som ok at blive testet, mens forældrene ofte har haft det svært med det - selvfølgelig især, hvis de slet ikke var afklarede og mentalt parate til at acceptere en evt. diagnose.
Jeg oplevede et forældrepar, hvis barn blev diagnosticeret infantil autist, sige, at det værste var, at nu fik børnehaven ret! Selvfølgelig sagt i affekt, men så trist, at børnehaven var "fjenden".
Lettelsen fra forældrenes side har jeg dog også set eksempler på, særligt hvis de forinden havde oplevet frustration og tvivl om deres forældreevner. Og så tillader nogle "kloge hoveder" sig at fordømme forældrenes lettelse - det kan gøre mig så vred! Man kan jo også opleve lettelse ved at få vished omkring en fysisk sygdom, selv om det samtidig gør ondt at få at vide. Det er næsten altid lettere at forholde sig til tingene, når trolden får et navn.
Anmeld
Citér