Dreng på fem. Bh har problemer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.974 visninger
21 svar
62 synes godt om
20. september 2015

Anonym trådstarter

Åh jeg er så frustreret.

Min dreng på fem år er en dreng med krudt i og BH siger selv at han er langt fremme.

En af hans pædagoger har udtalt at han er møg provokerende og han prøver at købe de andre børn. Forstået på den måde at han siger; Hvis jeg må være med i din leg, må du se min kat eks.

Problemet er at vi slet ikke oplever det, han er enormt kærlig i hjemmet, lytter og gør hvad vi siger, selvfølgelig har vi lidt kampe, men alt andet ville også være underligt. Når vi leger med de andre børn på vvejen, er der heller intet.

Nu vil de tjekke ham for ADHD og jeg er lidt imod. De lavede en handlingsplan på ham i januar og føler ikke de bruger den eller andre redskaber til at aktivere ham. Føler bare han hagles ned. 

Spørg man så andre pædagoger fra de andre stuer som også oplever ham, oplever de slet ikke deproblemer. Jeg er så frustreret.

Han skal heldigvis skifte BH nu her og ærligt, så glæder jeg mig på min søns vegne. Så kan han få en ny start.

Hvad skal jeg stille op, skal til skoleparatheds samtale imorgen og frygter de bare hagler ham ned. Andre mener bestemt han er klar til at komme afsted august  2016.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2015

TNBC

Anonym skriver:

Åh jeg er så frustreret.

Min dreng på fem år er en dreng med krudt i og BH siger selv at han er langt fremme.

En af hans pædagoger har udtalt at han er møg provokerende og han prøver at købe de andre børn. Forstået på den måde at han siger; Hvis jeg må være med i din leg, må du se min kat eks.

Problemet er at vi slet ikke oplever det, han er enormt kærlig i hjemmet, lytter og gør hvad vi siger, selvfølgelig har vi lidt kampe, men alt andet ville også være underligt. Når vi leger med de andre børn på vvejen, er der heller intet.

Nu vil de tjekke ham for ADHD og jeg er lidt imod. De lavede en handlingsplan på ham i januar og føler ikke de bruger den eller andre redskaber til at aktivere ham. Føler bare han hagles ned. 

Spørg man så andre pædagoger fra de andre stuer som også oplever ham, oplever de slet ikke deproblemer. Jeg er så frustreret.

Han skal heldigvis skifte BH nu her og ærligt, så glæder jeg mig på min søns vegne. Så kan han få en ny start.

Hvad skal jeg stille op, skal til skoleparatheds samtale imorgen og frygter de bare hagler ham ned. Andre mener bestemt han er klar til at komme afsted august  2016.

Men er det kun den ene pædagog der ser ham på den måde?

Jeg synes det er lidt voldsomt siger til en mor at hendes søn på 5år er møgprovokerende, og jeg ville da helt sikkert vide hvorfor hun synes det, og så ville jeg snakke med hans andre pædagoger om hvordan de oplever ham, altså dem der er sammen med ham til hver dag.

At han "køber" sig til de andre, synes jeg ikke er så slemt, det er en måde han bruger, fordi han ikke ved hvordan han ellers skal komme i kontakt med dem, det er så der at man som pædagog hjælper ham, med at snakke med dem uden at skulle "købe" deres venskaber.

Nu siger du at andre mener at han er klar til at komme skole, men dit indlæg starter med at hun synes han er provokerende, det har vel ikke noget med at gøre om han er skoleklar.

Har I været til samtale omkring ham og hans hver dag?
Det der ADHD bliver altid smidt på bordet, når der er lidt problemer. Ja, vi havde den også på banen med min nevø, men kun i tale, han blev aldrig testet.

Anmeld Citér

20. september 2015

sne190810

En af vores piger herhjemme, hun bruger altså også tit den der med "hvis jeg ikke må det her, så gider jeg ikke lege med dig" eller "hvis jeg må det er, så må du det her". 

Er det ikke bare noget børn gør? Vi snakker og guider selvfølgelig lidt i legen, når vi hører det sker og prøver at forklare at det ikke helt er måden man leger på. Men altså, vi sidder JP ikke inde på værelserne konstant og skygger deres leg. 

Åh, og den med ADHD. Min lillebror blev i sin tid også "anklaget" for at have ADHD, fordi han i skolen fra rundt i timerne og havde svært ved at koncentrere sig. Min mor blev sinpelthen så rasende, og havde en lang kamp med skolen/læren (det var også kun en bestemt lærer, som mente det, men fik hele ledelsen med på den). Det endte med min mor gennemgik en udredning sammen med min bror, som netop påviste at der intet ADHD var. 

At man så senere (en anden lærer) fandt ud af han var svært ordblind, er en anden sag, men dog en opdagelse som gav skolen og den tidligere lærer røde ører. 

Så umiddelbart, hvis du selv har svært ved at tro på din søn skulle lide af ADHD (eller andre pludselige diagnoser, som bliver slynget ud) så stol på din mavefornemmelse. Det er trods alt dig som kender dit barn bedst. 

Anmeld Citér

20. september 2015

PernilleogLouis

Anonym skriver:

Åh jeg er så frustreret.

Hvis du nægter at de laver en undersøgelse og man så senere finder ud af at han har det så tror jeg at du vil fortryde at han ikke har fået hjælpen noget før. Har han det ikke - ja så er det bare udelukket. 

Anmeld Citér

20. september 2015

Anonym trådstarter

PernilleogLouis skriver:

Hvis du nægter at de laver en undersøgelse og man så senere finder ud af at han har det så tror jeg at du vil fortryde at han ikke har fået hjælpen noget før. Har han det ikke - ja så er det bare udelukket. 

Har bare fået fortalt at det kan være rigtig hårdt for børnene at blive udredt.

Og ærligt. Han er en dreng på fem og hvor mange drenge sidder non-stop ned? Han kan sagtens sidde herhjemme i to timer og bare tegne, så sidder han og hygger sig. Vi kan også sidde og læse flere bøger uden afbrydelser og vil mene at ADHD børn ikke ville kunne det.

Anmeld Citér

20. september 2015

Fremad

Anonym skriver:

Og ærligt. Han er en dreng på fem og hvor mange drenge sidder non-stop ned? Han kan sagtens sidde herhjemme i to timer og bare tegne, så sidder han og hygger sig. Vi kan også sidde og læse flere bøger uden afbrydelser og vil mene at ADHD børn ikke ville kunne det.

Adhd er et stort område, og jo det kan nogle godt....selvom de har adhd...

Anmeld Citér

20. september 2015

PernilleogLouis

Anonym skriver:

Det vil jeg sagtens mene nogle kan - og pædagoger ser jo noget andet end en mor gør

Anmeld Citér

20. september 2015

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Tænker du at et barn, med ADHD flyver non stop rundt hele tiden ?. 

Anmeld Citér

20. september 2015

TNBC

Anonym skriver:

Der er jo ikke kun en slags ADHD, der er flere grader. Og børn er forskellige, så jo nogen kan godt sidde stille i længere tid, selvom at de har ADHD.

Hvem siger noget om at han skal sidde stille non-stop??? Tror du at ADHD børn hænger i gardiner 24/7?? Igen der er flere grader, man kan godt have mild ADHD.

Men hvad med at lyt til hvad de siger, hør hvordan de oplever ham og så kan du fortælle hvordan du oplever ham, og så kan i sammen komme frem til hvad I synes der er bedst for ham. Du oplever måske en dreng og de oplever en anden.

I er nød til at snakke sammen, for drengens skyld, for det er ham der kommer til at betale prisen, hvis han nu har ADHD eller noget andet, og at der ikke er blevet undersøgt det. 

Og tegne og Spil f.eks er også en af de ting, som ADHD kan klare i længere tid, fordi det gør dem afslappet, deres egen lille verden...

Men før der bliver malet fanden på væg, så læs om ADHD, hør på dem, få dem til at lytte til dig. Og sammen kan i finde en løsning. For din søns skyld.

Anmeld Citér

20. september 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
sne190810 skriver:

En af vores piger herhjemme, hun bruger altså også tit den der med "hvis jeg ikke må det her, så gider jeg ikke lege med dig" eller "hvis jeg må det er, så må du det her". 

Er det ikke bare noget børn gør? Vi snakker og guider selvfølgelig lidt i legen, når vi hører det sker og prøver at forklare at det ikke helt er måden man leger på. Men altså, vi sidder JP ikke inde på værelserne konstant og skygger deres leg. 

Åh, og den med ADHD. Min lillebror blev i sin tid også "anklaget" for at have ADHD, fordi han i skolen fra rundt i timerne og havde svært ved at koncentrere sig. Min mor blev sinpelthen så rasende, og havde en lang kamp med skolen/læren (det var også kun en bestemt lærer, som mente det, men fik hele ledelsen med på den). Det endte med min mor gennemgik en udredning sammen med min bror, som netop påviste at der intet ADHD var. 

At man så senere (en anden lærer) fandt ud af han var svært ordblind, er en anden sag, men dog en opdagelse som gav skolen og den tidligere lærer røde ører. 

Så umiddelbart, hvis du selv har svært ved at tro på din søn skulle lide af ADHD (eller andre pludselige diagnoser, som bliver slynget ud) så stol på din mavefornemmelse. Det er trods alt dig som kender dit barn bedst. 

Jeg er meget uenig med dig. Som forældre kender vi vores børn bedst i mange sammenhænge, men vi ser dem ikke i alle situationer og har ikke nødvendigvis samme sammenligningsgrundlag, erfaring med og viden om børns adfærd generelt som pædagogerne. De finder ikke på mistanker om diagnoser for sjov, men ud fra en reel mistanke og bekymring. 

Og så støder det mig altså, at du bruger ordet "anklaget", om så i gåseøjne, om en mistanke om ADHD. Ville du også skrive sådan, hvis mistanken gik på sukkersyge eller svagt udviklet motorik? 

Det er pædagogernes ansvar at reagere, hvis de mistænker et barn for at have en lidelse/udfordring af en bestemt art. Du demonstrerer jo selv, at der nok skal komme kritik, hvis de professionelle overser noget - i din brors tilfælde ordblindhed. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.