Anonym skriver:
Jeg vælger at være anonym i dag, håber der er forståelse for dette, emnet taget i betragtning.
Men sagen er den at en jeg kendte engang har søgt vikar arbejde i mine børns SFO, dette finder jeg ud af en dag jeg henter mine børn og han er der. Jeg spørger en af pædagogerne dagen efter hvad han lavede der og hun fortæller mig det.
Jeg er lidt i chok, da den pågældende mand er psykisk syg og flere gange har været ret langt ude i en psykose. Senest for 3 måneder siden, da han tydeligvis var psykotisk, kunne jeg både se på facebook (vi er venner der) og det blev bekræftet af en ven der stadig ser ham.
Jeg ser ham på ingen måde som en mand der vil være i stand til at passe børn, og vælger derfor at ringe til en af pædagogerne og fortælle han er psykisk syg og anbefale de ikke ansætter ham. Hun siger de allerede har besluttet at han ikke skal starte der, og at de bare vil sige til ham der ikke er timer nok.
Jeg bliver så kontaktet af ham den anden dag hvor han rasende spørger hvorfor jeg vil ødelægge hans jobmuligheder! Det viser sig at lederen i SFO´en har sagt til ham at de ikke kan ansætte ham da en af forældrene har ringet og sagt han var psykisk syg! Og han kan jo sagtens regne ud det er mig.
Bryder lederen ikke sin tavshedspligt? Hun nævner ikke mit navn, men det er indlysende at det er mig der har sagt det, da ikke mange kender til hans sygdom. Jeg er rasende, og synes det er utrolig fejt at en leder ikke kan tage det ansvar at han ikke skal arbejde der, og i stedet for at sige der ikke er timer til det, lægger skylden over på en forælder.
Hvad ville I gøre i min situation? Jeg tænker selvfølgelig at jeg vil snakke med hende om det, og evt gå videre til ledelsen på skolen... men hvad tænker I?
Lederens tavshedspligt omfatter ikke din klage over en ansat - og det er jo det, det er. Tværtimod har han krav på at få at vide, hvem der har klaget samt indholdet af klagen. Ellers ville man jo ingen mulighed have for at forsvare sig overfor klager, chikane, osv.
Din ven er vred på dig og det kan jeg godt forstå. Det har grebet ind i hans ansættelse på en meget direkte og temmelig brutal måde. Du kunne fx have valgt at gå til din ven og tale med ham om det - 'så at du er blevet ansat i SFOen, er du sikker på, at det er en god ide, er du rask, hvad siger din læge, har du fortalt lederen om din sygdom, osv.' En svær samtale men også en mere åben tilgang. Du kunne også have valgt, at tale med lederen og fortælle at du ved at vedkommende har været syg og at du håber, at lederen og arbejdspladsen er opmærksom på at støtte op om din ven i hans ansættelse.
Under alle omstændigheder har han krav på at få at vide, hvad der ligger til grund for beslutningen om ikke at ansætte ham.
Jeg synes, du skal tage en snak med lederen, hvis du har brug for at få redt trådene ud om forløbet.