Anonym skriver:
Jeg vælger at være anonym i dag, håber der er forståelse for dette, emnet taget i betragtning.
Men sagen er den at en jeg kendte engang har søgt vikar arbejde i mine børns SFO, dette finder jeg ud af en dag jeg henter mine børn og han er der. Jeg spørger en af pædagogerne dagen efter hvad han lavede der og hun fortæller mig det.
Jeg er lidt i chok, da den pågældende mand er psykisk syg og flere gange har været ret langt ude i en psykose. Senest for 3 måneder siden, da han tydeligvis var psykotisk, kunne jeg både se på facebook (vi er venner der) og det blev bekræftet af en ven der stadig ser ham.
Jeg ser ham på ingen måde som en mand der vil være i stand til at passe børn, og vælger derfor at ringe til en af pædagogerne og fortælle han er psykisk syg og anbefale de ikke ansætter ham. Hun siger de allerede har besluttet at han ikke skal starte der, og at de bare vil sige til ham der ikke er timer nok.
Jeg bliver så kontaktet af ham den anden dag hvor han rasende spørger hvorfor jeg vil ødelægge hans jobmuligheder! Det viser sig at lederen i SFO´en har sagt til ham at de ikke kan ansætte ham da en af forældrene har ringet og sagt han var psykisk syg! Og han kan jo sagtens regne ud det er mig.
Bryder lederen ikke sin tavshedspligt? Hun nævner ikke mit navn, men det er indlysende at det er mig der har sagt det, da ikke mange kender til hans sygdom. Jeg er rasende, og synes det er utrolig fejt at en leder ikke kan tage det ansvar at han ikke skal arbejde der, og i stedet for at sige der ikke er timer til det, lægger skylden over på en forælder.
Hvad ville I gøre i min situation? Jeg tænker selvfølgelig at jeg vil snakke med hende om det, og evt gå videre til ledelsen på skolen... men hvad tænker I?
Juridisk, nej der bryder hun ikke sin tavshedspligt. Eller rettere allerede der hvor en pædagog vælger at fortælle dig om hvor de er i ansættelsesproceduren, der sker der et brud ikke for at passe på dig, men for at passe på ham - så går du videre, skal du vide med den historie er det pædagogen og ikke lederen der får en næse. Hun må modtage din information, men hun må ikke give dig nogen information.
derudover vil jeg da håbe, de har givet manden en reel chance og ikke blot taget dine ord for gode varer ( ikke jeg siger du ikke har ret, men i en ansættelse skal da der meget gerne være en vurdering og ikke baseres på rygter).
Det er rigtigt ærgerligt du kom i klemme, og du gjorde det hele med den bedste intention. Men egentlig forstår jeg godt lederen har bragt det på banen, hvis det er i en situation hvor han stadig var i dialog, for så kunne han forklare om sin sygdom og hvordan den ikke var en hæmsko for at arbejde der - dvs, hun har givet ham en reel chance og ikke bare afvist ham grundet et rygte.