Janey skriver:
Sygeperioder på mere end 21 dage kan ramme alle, så det mener jeg ikke, bør gøre virksomheden mere udsat, hvis nogen bliver gravide. Blandt mine nærmeste kollegaer har lange sygdomsperioder på mere end 21 dage de senere år ikke ramt nogen gravide. Af hvad jeg lige kan huske, vi har haft af langtidssygemeldte har vi haft 2 hofteoprationer, en med mavekræft, en med en diskosprolaps og en med stress.
Jeg har ikke så meget kendskab til diverse overenskomster, men er godt klar over, at løn under barsel er bestemt af disse og individuelle aftaler, men ud fra erfaring fra mine bekendte og egen erfaring kan jeg se, at de offentlig ansatte blandt mine bekendte har en bedre adgang til løn under barsel (formentlig gennem deres overenskomst). Jeg er i en stor virksomhed med mange funktionærer, men jeg ved, at virksomheden også har overenskomst med bl.a. Dansk Metal, NNF og vist også HK og ingen af de grupper får løn under barsel hos os, hvis de ikke har været ansat 9 måneder ved termin.
Når nu løn under barsel er bestemt af overenskomster og aftaler, er det jo (i teorien i hvert fald) lidt op til den lille virksomhed, hvilke aftaler denne vil lave omkring løn under barsel og, om det er noget man vil give. Jeg ved godt, at i virkeligheden kan det give nogle problemer, hvis en fagforening vil lave konflikt mod virksomheden for at få den til at lave overenskomst osv., og den overenskomst indeholder løn under barsel.
Mit svar er ud fra TS' situation, hvor hun allerede er gravid og måske ikke kan få løn under barsel, og jeg derfor ikke mener, at hun er en økonomisk belastning. Jeg er godt klar over, at jeg som gravid med ret til løn under barsel, er en økonomisk belastning for min afdelingsleder, der er ved at lave budget for 2016 og forsøger at finde penge til både min løn og en vikar.
Jeg tror man skal prøve at sidde på den anden side af skrivebordet for at forstå hvad arbejdsgiverne kæmper med'
Tingene er ikke så simple og også derfor at ingen ansætter gravide hvis de kan undgå det.
Mhs til de 21 dage så kan en gravid blive sygemeldt i flere omgange under graviditet og dermed belaste virksomheden lige så mange gange da de 21 dage kun gælder for hver periode og dermed nulstilles medarbejderen hvis de f.eks kommer tilbage og så igen går fra.
Og mhs til forsikring så kan det kun tegnes hvis man opfylder visse krav- og de er nu heller ikke gratis...F.eks så betaler jeg udfra min omsætning og omsætning er jo ikke lig med overskud så man skal også vurdere hvor vidt det kan betale sig at tegne den forsikring.
Men igen hvis tingene var simple og det ikke var en belastning for virksomhederne når de ansatte blev gravide ville der jo ikke være nogen der undgår gravide - og det er jo ikke det billede vi ser når vi ser på arbejdsmarkedet.