God-mor skriver:
Jeg synes det er trist at mange kvinder føler at de må opgive et godt job, som de er kvalificerede til fordi de bliver gravide/er gravide i prøverperioden eller lige inden er ansættelsesforhold. Der er netop lavet en lov om dette, for at beskytte kvinder og ikke stille den ringere. Alligevel mener mange at det er snyd at skjule en graviditet til man er ansat. Det mener jeg ikke. Når man ansætter kvinder er der altid en risiko for graviditet og sådan er det. Der skal også fødes børn og det er så tilfældigvis os kvinder der kan det. Jeg ville afslutte prøveperioden, og hvis du bliver ansat så er det jo fordi de godt kan bruge netop dig. De skal ikke træffe beslutning på baggrund af at du også er gravid.
Nu vil hun jo være 18 uger henne inden prøveperioden er overstået så det kan være ret svært at skjule.
Og ja der er en lov ,men den kan omgås hvis man er "kreativ" nok . Jeg har selv ansat en gravid fordi hun var ærlig og sagde det og jeg havde brugt hende som afløser inden og syntes hun gjorde det godt.
+ at jeg har en forsikring der sikre mig imod at skulle betale undersygdom / barsel.
Det er en pæn stor udgift for en arbejdsgiver at ansætte en gravid hvis man ikke er forsikret. Og ikke alle brancher kan tegne den forsikring .
Arbejdsgivere er også mennesker og for en middel virksomhed med måske ganske få ansatte skal man udover genen ved at mangle den medarbejder også rammes økonomisk ved at ansætte en gravid og for mange vil det være så stor gene at man er nødt til at vælge gravide fra for ikke at komme i prob.
Det kunne man måske også have med i baghovedet inden man konsekvent bare regner med at det er fordi chefen ikke vil - det kan lige så vel være fordi han ikke kan .
Anmeld
Citér