Skal jeg sige jeg er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. august 2015

Morjanne76

Jeg ville være ærlig omkring graviditeten. Du har alligevel en prøvetid, så finder din arbejdsplads ud af det iløbet af den, tror du så de vil beholde dig?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2015

Mulle0802

Den er svær..

Jeg tror jeg ville tage fagforeningen med på råd..

Anmeld Citér

30. august 2015

Mulle0802

Morjanne76 skriver:

Jeg ville være ærlig omkring graviditeten. Du har alligevel en prøvetid, så finder din arbejdsplads ud af det iløbet af den, tror du så de vil beholde dig?

Hvis hun er gravid og fortæller det, må de vel ikke fyre hende pga. det (også selvom det er prøvetid)? 

Anmeld Citér

30. august 2015

Morjanne76

Mulle0802 skriver:

Hvis hun er gravid og fortæller det, må de vel ikke fyre hende pga. det (også selvom det er prøvetid)? 

De kan nok ikke give graviditeten som grund til opsigelse, men prøvetiden bruges jo til at se hinanden an. 

Anmeld Citér

30. august 2015

MysteriousAngel

Mulle0802 skriver:

Indenfor 3 mdr.s prøvetid behøver de ikke give grund. 

Anmeld Citér

30. august 2015

Mulle0802

Morjanne76 skriver:

De kan nok ikke give graviditeten som grund til opsigelse, men prøvetiden bruges jo til at se hinanden an. 

Ja selvfølgelig var også min tanke.

Anmeld Citér

30. august 2015

Carina:-)

Står det i din kontrakt at der er 3 mdrs prøvetid?

For er du ikke funktionæransat eller omfattet af en overenskomst må din chef fyre dig når han vil også selv om du er gravid - Der må bare ikke stå graviditet som fyringsgrund.

Så spil med åbne kort så du ikke risikerer en fyreseddel på et senere tidspunkt pga din chef føler du har ført han bag lyset og desuden så kommer der en tid bagefter og alle kan fyres bare man har den "rigtige grund" 

Anmeld Citér

30. august 2015

God-mor

Mommy2b skriver:

Hej! Tænkte denne tråd var det det kom tættest på mit dilemma. 

Inden min graviditet, fik jeg nyt arbejde. Jeg skal starte om 2-ugers tid, og det et et super lækkert job som ville gøre alting nemmere for mig! Jeg bor i en lillebitte by, hvor alle kender alle- og min nye "chef" er en bekendt af mig. 

Jeg har lidt på fornemmelsen, at de ikke vil have en gravid - det er for dyrt, og de vil gerne have en stabil medarbejder mht. Tidsperioden. Jeg er på 3 måneders prøvetid, og mit spørgsmål er så- skal jeg skjule jeg er gravid, hvis muligt, og vente med at fortælle det til prøveperioden er afsluttet? Eller ville det være dumt af mig, nu hvor vedkomne faktisk regner med mig? For siger jeg der nu, har de rent faktisk mulighed for at ansætte en der ikke skal på barsel.. Og jeg kender jo ham der er chefen, så det vil også påvirke vores omgang med hinanden, uden for arbejde.. Dilemma! 

Jeg synes det er trist at mange kvinder føler at de må opgive et godt job, som de er kvalificerede til fordi de bliver gravide/er gravide i prøverperioden eller lige inden er ansættelsesforhold. Der er netop lavet en lov om dette, for at beskytte kvinder og ikke stille den ringere. Alligevel mener mange at det er snyd at skjule en graviditet til man er ansat. Det mener jeg ikke. Når man ansætter kvinder er der altid en risiko for graviditet og sådan er det. Der skal også fødes børn og det er så tilfældigvis os kvinder der kan det. Jeg ville afslutte prøveperioden, og hvis du bliver ansat så er det jo fordi de godt kan bruge netop dig. De skal ikke træffe beslutning på baggrund af at du også er gravid. 

Anmeld Citér

30. august 2015

Morjanne76

God-mor skriver:

Jeg synes det er trist at mange kvinder føler at de må opgive et godt job, som de er kvalificerede til fordi de bliver gravide/er gravide i prøverperioden eller lige inden er ansættelsesforhold. Der er netop lavet en lov om dette, for at beskytte kvinder og ikke stille den ringere. Alligevel mener mange at det er snyd at skjule en graviditet til man er ansat. Det mener jeg ikke. Når man ansætter kvinder er der altid en risiko for graviditet og sådan er det. Der skal også fødes børn og det er så tilfældigvis os kvinder der kan det. Jeg ville afslutte prøveperioden, og hvis du bliver ansat så er det jo fordi de godt kan bruge netop dig. De skal ikke træffe beslutning på baggrund af at du også er gravid. 

Jeg mener jo så ikke, at det er den bedste måde, at starte et nyt ansættelsesforhold op ved ikke at være ærlig. Jeg synes, det siger meget om, hvad man som arbejdsgiver kan forvente af medarbejderen. 

Anmeld Citér

30. august 2015

Carina:-)

God-mor skriver:

Nu vil hun jo være 18 uger henne inden prøveperioden er overstået så det kan være ret svært at skjule.

Og ja der er en lov ,men den kan omgås hvis man er "kreativ" nok . Jeg har selv ansat en gravid fordi hun var ærlig og sagde det og jeg havde brugt hende som afløser inden og syntes hun gjorde det godt. 

+ at jeg har en forsikring der sikre mig imod at skulle betale undersygdom / barsel.

Det er en pæn stor udgift for en arbejdsgiver at ansætte en gravid hvis man ikke er forsikret. Og ikke alle brancher kan tegne den forsikring . 

Arbejdsgivere er også mennesker og for en middel virksomhed med måske ganske få ansatte skal man udover genen ved at mangle den medarbejder også rammes økonomisk ved at ansætte en gravid og for mange vil det være så stor gene at man er nødt til at vælge gravide fra for ikke at komme i prob. 

Det kunne man måske også have med i baghovedet inden man konsekvent bare regner med at det er fordi chefen ikke vil - det kan lige så vel være fordi han ikke kan . 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.