Stop med sut

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.530 visninger
22 svar
15 synes godt om
27. august 2015

viben

Jeg synes altid man hører historierne hvor det er gået så nemt og efter kun et nat eller to med skrål, så er sutten glemt. Er der nogen der vil dele når det ikke er gået så let?

vi har en dreng på knap 3,5 der er idag har været til tandlæge og fået at vide at nu skal det til at være... Vi har talt med ham om det mange gange, og han vil gerne ind til det går op for ham at han ikke kan få den når han skal sove... Så trækker han i land, og det har vi ladet ham gøre, fordi vi egentlig helst vil have det kom fra ham selv. 

Han har en lillebror på halvandet, ørebarn, der tit må have sutten for at komme igennem ulvetimen og generel træthed/utilpashed. Her er  han meget jaloux og kan godt finde på at stjæle sutten. 

Vi vil selvfølgelig tale meget om det inden vi tager den, og vi vil samtidig minimere lillebrors forbrug... Men jeg frygter helt sikkert at vi ikke undgår at han tager lillebrors eller bliver svær at putte og ved med at vågne om natten, hvor han stadig bruger den. Så jer hvor det ikke er gået så let, hvad skal vi forvente og nogen gode råd?

KH Iben

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2015

gokkelok

Nu har jeg ikke lige selv nogen erfaringer, men jeg så i Modern Family at de "såede" sutter i haven, også voksede der slikkepinde op  synes det var lidt sjovt

Anmeld Citér

27. august 2015

Bshizzle

Følger lige med.. 

Har selv en søn som blir 4 år her til Oktober, og han vil bare ikke smide hans sut når han er ked af det eller skal sove 

Han siger selv at han er en stor dreng nu, og bruger ikke sut.... Liiiiiige indtil han skal sove 

Vi har snakket meget om suttetræ, bytte sutten til en gave han ønsker sig, give den til Julemanden, taget den fra ham (hvor han så ellers ik vil falde til ro) samt sige den er blevet væk. 

Men når vi lokker med nogle af de nævnte ting, så trækker han i land... 

Anmeld Citér

27. august 2015

mpr

viben skriver:

Jeg synes altid man hører historierne hvor det er gået så nemt og efter kun et nat eller to med skrål, så er sutten glemt. Er der nogen der vil dele når det ikke er gået så let?

vi har en dreng på knap 3,5 der er idag har været til tandlæge og fået at vide at nu skal det til at være... Vi har talt med ham om det mange gange, og han vil gerne ind til det går op for ham at han ikke kan få den når han skal sove... Så trækker han i land, og det har vi ladet ham gøre, fordi vi egentlig helst vil have det kom fra ham selv. 

Han har en lillebror på halvandet, ørebarn, der tit må have sutten for at komme igennem ulvetimen og generel træthed/utilpashed. Her er  han meget jaloux og kan godt finde på at stjæle sutten. 

Vi vil selvfølgelig tale meget om det inden vi tager den, og vi vil samtidig minimere lillebrors forbrug... Men jeg frygter helt sikkert at vi ikke undgår at han tager lillebrors eller bliver svær at putte og ved med at vågne om natten, hvor han stadig bruger den. Så jer hvor det ikke er gået så let, hvad skal vi forvente og nogen gode råd?

KH Iben

Jeg tror i skal gøre noget ud af at sige farvel til sutten.. Vi gav julemanden alle bonus sutter så var det ligesom et lukket kapitel. I bliver nød til at være forældre her og stå ved det især når tandlægen har sagt det skal til at være nu. Og jeg mener absolut ikke det skal gå ud over lillebror som kun er 1½.. Lille bror skal jo heller ikke bare stoppe med at bruge ble fordi storebror skal hvis du kan følge min logik.. Han skal lære at forstå lille bror er mindre og storebror er så stor nu at der er andre ting man skal.  

Så må i bare være opmærksomme på at få snakket med ham om det, og evt sørge for han ikke får muligheden for at stjæle lille brors sut.. Og ja måske der er noget jalousi, men det er en udvikling alle skal igennem og så må i som forældre hjælpe ham til at forstå og acceptere det og evt hjælpe ham til at man kan få tryghed på andre måder for det er jo det sutten er, det er et trygheds skabende element i barnets liv som i nu skal ud og finde et alternativ til som ikke skal proppes i munden 

Han skal nok spørge efter den og der bliver nok også noget bøvl i starten, men det skal nok gå over hurtigt.. 

Anmeld Citér

27. august 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg har ikke selv erfaringer med det, da min datter kun  er 1 år. Men jeg ved at min mor med mig havde snakket om at når man blev 3 år, så var man for stor til sut. Det havde hun selvfølgelig brugt en del tid på inden jeg blev 3 år, så på min 3 års fødselsdag smed jeg alle sutterne ud. Har fået at vide at jeg lige spurgte efter dem en enkelt gang den første nat, men det var også det. Da min søster blev født 2 mdr senere, var jeg dog lidt jaloux og gik og nulrede hendes sutter

Anmeld Citér

27. august 2015

Skouboe

Her kan man bytte sutterne for en lille bamse i den lokale legetøjsforretning. Så kommer de op at hænge i loftet og så kan man komme og besøge dem.

Det har virket fint. Jeg tror at løsningen er at forberede dem grundigt, tale om det, gøre noget ud af det, og holde fast i det efterfølgende. Husk på at det ikke er synd for ungerne at de skal af med sutten, det er for deres eget bedste.

Anmeld Citér

27. august 2015

Anonymor

KH Iben

Jeg har ikke læst svarene, så beklager hvis jeg gentager noget.

Men jeg tror det er lidt et sidespor at få ham med på det - for selvfølgelig vil han ikke af med den. Det kan være nemt nok for et barn i den alder at sige nej tak til sutten i dagstimerne, fordi barnet jo typisk er optaget af så meget andet. Men når aftenen kommer, jamen så kommer behovet for sutten, for så er der pludselig ikke alle de afledninger.

I hverkan kan eller skal involvere jeres barn i beslutningen. Det er en beslutning, i som forældre skal tage, og når i har taget den, så skal i ikke slingre i valsen. I skal vise og signalere overfor jeres barn, at i er 100% sikre i jeres beslutning, at det er det rette at gøre, og at der ikke er noget at diskutere. I skal selvfølgelig rumme følelserne af sorg, vrede og frustration, der kan komme fra barnet, men hvis barnet mærker, at i er usikre i jeres valg, så vil han dels tolke det som en eventuel mulighed for at få sutten alligevel (og så bliver der ballade ) eller selv føle sig usikker i situationen, fordi han påvirkes af jeres egen reaktion.

Så selvfølgelig er det en god ting at forberede ham. Men dels ikke for længe i forvejen - små børn har ikke den tidsforståelse - og derudover forbered ham, men gør det klart, at der er ingen vej tilbage. Fx "I weekenden skal du af med sutten, blablabla".

Fokusér på det positive. Med vores datter havde vi fokus på, at hun jo var en stor pige, snart 4 år. Hun har også en lillebror, der bruger sut. Men vi fokuserede på, at han er jo en baby, og ej hvor er det egentlig fjollet hun stadig brugte sut (ikke på en nedladende måde!! Men gjorde det til noget skægt, og fik hende til at grine med os over det). Snakkede om, at nu gik hun jo på tur i børnehaven, hun var rykket en gruppe op i forhold til alder, og så skulle sutten altså væk, for det er da kun de små børn i vuggestuen, der bruger sut. Vi prøvede at styrke hendes følelse af, at det er suuuper sejt at være blevet større, og styrke hendes egen tro på, at det da egentlig er lidt fjollet med den sut.

Og så beløn ham. Man kan jo gøre det på mange måder. Vi tog hende i BR, hun måtte helt selv vælge en ting, og så betalte hun oppe i kassen med sutterne (og jeg kørte kortet igennem efter, når hun ikke så det ). Gør ham stolt over, det der sker.

Og når så reaktionen kommer - for det gør den nok, så hold fast. Ros! Anerkend at det er svært, men ros samtidig for, at det er super sejt, at han klarer det så flot, tal om hans gave, hvis han får sådan en. Tal om det med hvor super fedt det er, at han slet ikke behøver bruge sut mere! Vær sikker og rolig i jeres beslutning, så bliver han det også.

Det lyder så nemt, det ved jeg. Selvfølgelig er der undtagelser. Men for de flestes vedkommende er det sådan, at selv de værste vaner, de tager ikke ret lang tid at knække.

Vores datter stoppede for nylig, og TRO mig! Hun var  dybt afhængig af sutten, troede aldrig det skulle lykkes! Lørdag formiddag kørte vi i BR, hun fik sin gave og afleverede sutten. Over middag blev hun HELT hysterisk/ude af den, og den fik hele armen. "Du er DUM mor!" "GÅ DIN VEJ!" "Jeg stopper ikke med at græde før jeg får min sut" "Giv mig lillebrors sut!" osv., og hun skreg seriøst nonstop i 45 minutter Ikke sjovt. Men vi holdt fast. Anerkendte hendes følelser, og da så hun var klar, kom hun og krammede og blev trøstet. Jeg tror, at hun skulle lige prøve med alle midler at se, om hun kunne få den, før hun kunne acceptere, at det  var slut.

Siden har hun kun spurgt et par gange, og der har vi grinet det af. "Ej skat hvor fjollet, du bruger da ikke sut!" - Igen, ikke sagt på en nedladende måde, men hvor vi har gjort noget sjovt ud af situationen for det ikke skulle blive trist for hende, og så har hun grint med.

Nu spørger hun ikke mere, og er ligeglad med, at lillebror bruger sut.

Det blev langt - håber, at du kan bruge det til noget  

Anmeld Citér

27. august 2015

Noahmor

Her gik det absolut ikke særlig smertefrit. Var ret træt af at høre om andre hvor det gik nemt. 

Noah var omkring 3, da vi blev enige med ham om at han kunne bytte sine sutter i Fætter BR til en lille ting. Vi samlede alle sutter sammen og han fik lov at vælge en ting og give sutterne til ekspedienten. Det gik rigtig fint indtil han skulle sove om aftenen. Han var utrøstelig. Er glad for at vi havde afleveret alle sutter for ellers havde jeg nok fundet en frem. 

Det fortsatte i mange uger med skrig og skrål. Nogle aftener var vi nødt til at køre en tur for at få ham til at falde i søvn. Og så en dag vendte det pludselig.

så mit råd er: tag beslutningen og hold ud!  

Anmeld Citér

27. august 2015

Mor1986

Vores datter blev 3 i juni. Og meget afhængig af sin sut. Jeg skulle være alene hjemme med hende en weekend og besluttede nu skulle det være. 

Vi pakkede sutterne. Gik til lkøvmanden og sendte dem. Samtidig fik hun en is. Jeg sagde så at når julemanden fik dem så sendte han hende en gave (cykel). Første aften gik okay. Hun var lidt ked. Men accepterede det. Anden aften var værre. Hub græd og græd. Og jeg lå med hende og snakkede om hun jo var en stor pige og at julemanden havde fået dem. Så vendte det. Og hun accepterede det. Midt på ugen begyndte hun at trække i land og ville bytte cykel med sutter. Men jeg holdt ud. 

Jeg troede seriøst der ville være en kamp uden lige fordi hun som jeres bare elskede den sut men hun overraskede mig virkelig. 

Hos os virkede det rigtig godt at love barnet en gave. Og så bare stå fast selv om man har lyst til at give efter 

Anmeld Citér

27. august 2015

LeneKE

Jeg snakkede meget med min søn (3,5 år da sutten skulle ud) om at man var en stor dreng og at når man var sådan en stor dreng - så kunne man sende sin sut op til julemanden - så vi tegnede en flot tegning en morgen og skrev et brev til julemanden og gjorde et stort nummer ud af at putte brevet med sutten i postkassen og at vi så håbede at julemanden havde nået at være der til når vi kom hjem fra børnehaven - og sørme ja - der var en fjernstyret mcQueen bil som han havde ønsket sig - det hjalp rigtig meget da han skulle sove og der var kune lige en gang hvor han spurgte efter sin sut (2-3 dage senere) og så sagde han selv "nååå ja, jeg er jo blevet en stor dreng og har fået mcqueen, så jeg har slet ikke brug for min sut mere"

Det er gået fuldstændig smertefrit - jeg havde ellers forventet kamp

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.