falde i søvn selv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. august 2015

Skouboe

Jeg er stor tilhænger af at børn skal lære at falde i søvn selv, af den simple årsag at hvis jeg var der da de faldt i søvn, og er væk når de vågner, kan de godt blive forvirrede og bange, og det ønsker jeg ikke.

Det at falde i søvn selv, er faktisk en form for selvhypnose, og det er som regel noget man skal lære. Jeg tænker at 3 måneder måske lige er ung nok til rigtigt at kunne det endnu, men derfor kan du godt starte. 

Svøb ham (hvis det er det, der virker), når du putter, sig godnat og gå. Hvis han begynder at græde, så gå tilbage, tag ham op og trøst ham. Når han er rolig, så svøb ham og læg ham ned igen, og lad ham  evt. vide at du er der. Det kan fx være en hånd på ham eller at du siger schyyy, schyyy osv. Mange børn lukker automatisk øjnene og slapper af, hvis du nusser dem fra panden og ned over næsen. Find ud af hvad der virker. For hver dag, stopper du liiiige lidt før, står der liiige lidt kortere tid, og altid helst før han sover helt. Du skal ramme det tidspunkt, hvor han registrerer at du stopper, men er for træt til at reagere på det.... 

Og så er en god regel at huske at lade være med at kigge ham i øjnene. Babyer reagerer instinktivt på dit ansigt, blodtrykket stiger og de vågner op. Kig væk/ved siden af og fokuser på at udstråle ro, afslapning og søvn med hele kroppen. Lav, blød stemme, rolige bevægelser, intet der forstyrrer freden...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2015

Mariposa2

Trådstarter spurgte om det var et problem/unormalt at hendes søn på 3 mdr ikke kan falde i søvn selv. Så det svarede jeg på 

Anmeld Citér

17. august 2015

migxher

Dit barn er helt normal, det kan slet ikke forventes at de kan falde i søvn selv i den alder, nogen babyer kan, men det er nok mere held. Min knægt er 5 måneder og jeg vugger ham i søvn ved hver lur, også til natten. Ej lige for tiden vugger jeg ham faktisk ikke, jeg sidder bare med ham og holder ham tæt, og så falder han i søvn efter ca 10 min og så kan jeg ligge ham ind i seng. Han falder kun i søvn selv hvis vi triller med barnevognen når vi er ude på tur, men det er ikke så tit (: Eller hvis jeg er ude og har ham i viklen. 

Anmeld Citér

17. august 2015

migxher

Og så er det en gang fis at man ikke må kigge sin baby i øjenene når man putter. Helt ærlig... Jeg kigger altid min baby i øjnene hvis han søger det (: 
Og nej, babyer kan ikke få dårlige vaner. Desuden er dårlige vaner jo hvad man gør det til.

Anmeld Citér

17. august 2015

maak

Tak for alle jeres gode svar!

Det er dejligt at læse hvor forskelligt det er, både hvad man som forælder og som barn foretrækker og har brug for!

Jeg bliver ved med samme metode, det virker i hvert fald godt indtil videre. Og ja, han er jo heller ikke så gammel.

Det er ikke fordi at han bare skal kunne falde i søvn selv, men jeg vil rigtig gerne have at han føler sig tryg i både sin seng og i sin barnevogn, så han når han bliver lidt større selv kan finde ro og slappe af når han ligger der Om det lykkes eller ej afhænger måske ikke så meget af hvordan han bliver puttet nu, men man vil jo så gerne gøre alting så godt som muligt

Anmeld Citér

17. august 2015

Skouboe

migxher skriver:

Og så er det en gang fis at man ikke må kigge sin baby i øjenene når man putter. Helt ærlig... Jeg kigger altid min baby i øjnene hvis han søger det (: 
Og nej, babyer kan ikke få dårlige vaner. Desuden er dårlige vaner jo hvad man gør det til.

Det må du jo synes om, som du vil. Jeg har læst rigtigt mange hyldemeter omkring børn og søvn, og det er ikke bare grebet ud af luften, men optræder i en lang række forskellige sammenhænge.

Det har noget at gøre med tilknytning. Babyer, over en vis alder, søger naturligt ansigter og øjenkontakt (primært forældrenes (eller andre primære omsorgspersoner), som de lærer at genkende meget hurtigt), hvilket også er årsagen til at øjenkontakt er super vigtigt for babyer. Bagsiden af medaljen er at øjenkontakt stimulerer rigtigt meget, og det er ikke særligt hensigtsmæssigt, hvis du prøver at få omtalte baby til at lægge sig til at sove... Eller sove videre....

Anmeld Citér

17. august 2015

maak

Skouboe skriver:

Det må du jo synes om, som du vil. Jeg har læst rigtigt mange hyldemeter omkring børn og søvn, og det er ikke bare grebet ud af luften, men optræder i en lang række forskellige sammenhænge.

Det har noget at gøre med tilknytning. Babyer, over en vis alder, søger naturligt ansigter og øjenkontakt (primært forældrenes (eller andre primære omsorgspersoner), som de lærer at genkende meget hurtigt), hvilket også er årsagen til at øjenkontakt er super vigtigt for babyer. Bagsiden af medaljen er at øjenkontakt stimulerer rigtigt meget, og det er ikke særligt hensigtsmæssigt, hvis du prøver at få omtalte baby til at lægge sig til at sove... Eller sove videre....

Jeg har ikke læst noget omkring det, men synes bestemt der virker her - hvis jeg kigger Karl øjenene bliver han helt vildt glad og tror vi skal lege i stedet for at sove

Anmeld Citér

17. august 2015

migxher

maak skriver:

Jeg har ikke læst noget omkring det, men synes bestemt der virker her - hvis jeg kigger Karl øjenene bliver han helt vildt glad og tror vi skal lege i stedet for at sove

Jeg synes at i begge skal google baby still face experiment, og så se den video. Og så have den i baghovedet næste gang i vil kigge væk, undlade øjenkontakt mm. Situationen i filmen kunne lige så vel være i en putte situation hvor baby forsøger at komme i kontakt. 

http://www.washingtonpost.com/blogs/she-the-people/wp/2013/09/16/affects-of-child-abuse-can-last-a-lifetime-watch-the-still-face-experiment-to-see-why/

Anmeld Citér

17. august 2015

alenemor42

migxher skriver:

Jeg synes at i begge skal google baby still face experiment, og så se den video. Og så have den i baghovedet næste gang i vil kigge væk, undlade øjenkontakt mm. Situationen i filmen kunne lige så vel være i en putte situation hvor baby forsøger at komme i kontakt. 

http://www.washingtonpost.com/blogs/she-the-people/wp/2013/09/16/affects-of-child-abuse-can-last-a-lifetime-watch-the-still-face-experiment-to-see-why/

Hvad skal vi bruge den til ?

Anmeld Citér

17. august 2015

migxher

alenemor42 skriver:

Hvad skal vi bruge den til ?

Ja det er sgu da hvad der sker når du ignorere dit barns forsøg på kontakt, som en her inde vil have at man skal gøre. Måske du skulle tage og se den.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.