Jeg er stor tilhænger af at børn skal lære at falde i søvn selv, af den simple årsag at hvis jeg var der da de faldt i søvn, og er væk når de vågner, kan de godt blive forvirrede og bange, og det ønsker jeg ikke.
Det at falde i søvn selv, er faktisk en form for selvhypnose, og det er som regel noget man skal lære. Jeg tænker at 3 måneder måske lige er ung nok til rigtigt at kunne det endnu, men derfor kan du godt starte.
Svøb ham (hvis det er det, der virker), når du putter, sig godnat og gå. Hvis han begynder at græde, så gå tilbage, tag ham op og trøst ham. Når han er rolig, så svøb ham og læg ham ned igen, og lad ham evt. vide at du er der. Det kan fx være en hånd på ham eller at du siger schyyy, schyyy osv. Mange børn lukker automatisk øjnene og slapper af, hvis du nusser dem fra panden og ned over næsen. Find ud af hvad der virker. For hver dag, stopper du liiiige lidt før, står der liiige lidt kortere tid, og altid helst før han sover helt. Du skal ramme det tidspunkt, hvor han registrerer at du stopper, men er for træt til at reagere på det....
Og så er en god regel at huske at lade være med at kigge ham i øjnene. Babyer reagerer instinktivt på dit ansigt, blodtrykket stiger og de vågner op. Kig væk/ved siden af og fokuser på at udstråle ro, afslapning og søvn med hele kroppen. Lav, blød stemme, rolige bevægelser, intet der forstyrrer freden...
Anmeld
Citér