Jeg køber tøj ud fra nogle helt andre kriterier end mærket.
Jeg går primært efter miljø- og sundhedsprofilen samt tøjets holdbarhed og er ligeglad med mærket. Jeg bryder mig ikke om at købe store mængder billigt tøj, men vil hellere give mere for færre ting i god kvalitet, som til gengæld bliver slidt helt til bunds (som i - der må gerne være pletter på det og små huller, som syes sammen eller sættes lapper på).
Jeg foretrækker tøj i økologiske materialer, helst GOTS-certificeret, så både miljø og sundhed er tænkt ind i hele processen. Undertøj, der skal være mod huden, vil jeg gerne have GOTS-certificeret (fx fra Pompdelux) eller svane/blomstermærket (Kvicklys). Basis T-shirts køber jeg altid enten GOTS-certificeret eller fra H&M's conscious.
Andet tøj, som er sværere at opdrive i økologiske materialer, skal som minimum være öeko-tex 100-certificeret for at sikre mod de værste kemikalier. Når det samtidig skal være noget, som jeg synes er pænt, er udvalget faktisk ret begrænset - Hvilket er godt, da jeg så bedre kan overhold mit mål om, at mine børn ikke skal have mere tøj, end de reelt har brug for.
Hvis jeg tænker skabene derhjemme igennem, indeholder de vist for tiden:
- H&M
- Katvig (fra før, mærket blev "Johaiseret")
- Pompdelux
- Selena
- Engel (uld/silke bodyer og undertrøjer)
- Kvickly Änglamark (undertøj)
- Green Cotton
- Serendipity
- Disana (uldjakker og køredragter)
- Le Queue De Chat
- Mini Rodini
- FUB
- Popupshop
- Masser af arvetøj/genbrug
Anmeld
Citér