Hej Lisbeth, min kæreste og jeg tænkte på om man behøver en sundhedsplejerske? Da vi ikke er tilfreds med vores? (:
Lisbeths svar
Hej !
Det er ærgerligt I ikke er glade for jeres sundhedsplejerske.
Sundhedsplejen er et tilbud til forældre, for at sikre deres børns trivsel. sundhedsplejersken er(håber jeg ) en god sparringspartner i forhold til jer og de kære små.
Det kan være en stor omvæltning at blive en familie med en lille ny. døgnet vendes på hovedet, søvnen er minimal, der er træthed efter fødsel og hormonerne drøner rundt i kvinden. en hård fødsel kan være godt at få talt igennem.
Heldigvis er der nu barsel til mænd, så der er god hjælp til mor og barn. Der kan være amme problemer, flaskeproblemer, søvn,-og masse andre problemer. Der kan være både fysiske og psykiske problemer, der skal reflekteres over. og handles på.
Alligevel så er det et tilbud til familien. Det aller vigtigste er at barnet er i trivsel, d.v.s vægtøgningen, skal der holdes godt øje med. Hjernen er meget afhængig af at det spæde barn får mad nok. Derfor besøg af sundhedsplejersken. Der er mange andre ting der er vigtige omkring det lille barn og trivslen i familien.
Desværre er sundhedsplejen nedsparet i mange kommuner, og det er jeg meget ked af.
Sundhedsplejersken er en erfaren sygeplejerske udi børnesygdomme og flere andre specialer, der har videreuddannet sig. Derfor er der rigtig megen erfaring at trække på ude i familierne.
Når det er sagt, er det ikke altid et godt forhold er baseret på en ligeværdig, respektfuld og empatisk relation, sundhedsplejerske og familie imellem.
Det kan gå skævt. jeg har prøvet at blive valgt fra og en anden til. Sådan er det jo. i kan få en anden, en I kan være tilfredse med.
Håber det var et fyldestgørende svar.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk