Kan man sige nej til underlivsundersøgelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juli 2015

Christine

Anonym skriver:

Hej alle. 

Jeg er gravid med vores 4. Barn. I dag ringede jeg til lægen og bad om en tid til at lave vandrejournal - jeg burde være 9+5. 

Da jeg var gravid med nr.3 (h*n er 10 mdr. Nu) og var til første læge besøg, fik Jeg en underlivsundersøgelse, hvor lægen ikke mente der var liv, da hun ikke syntes livmoderen var stor noger liv i forhold til hvor mange uger jeg var henne. Jeg ventede 5 DAGE før de havde en tid til en scanning på sygehuset og viste heldigvis en aktiv lille baby og alt var i orden ❤️ 

Dog vil jeg helst undgå at få en underlivsundersøgelse denne gang, da de 5 dage var rigtig hårde ved specielt mig. ���� da jeg talte med sekretæren i dag, fik jeg at vide at man skulle have det gjort, ellers kunne de jo ikke tjekke hvor langt jeg var henne - men det ved jeg jo selv, det er trods alt 4. Gang.... 

Spørgsmål - SKAL man have en undersøgelse eller kan jeg vælge fra? Mener bestemt jeg kan takke nej, men sekretæren var "stærk i sin sag" 

På forhånd, tak!! 

Øøh jeg fik det kun med 1. barn og kun fordi jeg kom "sent" i graviditeten, så hun ville være sikker på str af livmoder.

Forstår ikke helt hvorfor de VIL undersøge dig gynækologisk 

Og du kan ALTID takke nej til en undersøgelse!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2015

Benjamins'mor

Nej, det skal man absolut ikke. 

Jeg fik en med min datter, men det var senere i graviditeten fordi de skulle tjekke for svamp. 

Anmeld Citér

21. juli 2015

WHT

Jeg har fået en underlivsundersøgelse idag (henvist af en gammel strid læge)... den læge og læge studerende jeg var inde hos mærkede min livmoder og konstaterede at den ihvertfald var større end "ikke-gravid"...-surprise, jeg testede positiv i søndags.

Jeg synes virkelig det er spild af tid...Grunden til at se ville undersøge var fordi jeg ikke har haft mens siden april, men er temmelig sikker på at jeg kun er 3-6 iger henne... så nu venter jeg på indkaldelse til terminsscanning (=endnu en skal rode mig dernede).

Anmeld Citér

21. juli 2015

LBK

Anonym skriver:

Hej alle. 

Jeg er gravid med vores 4. Barn. I dag ringede jeg til lægen og bad om en tid til at lave vandrejournal - jeg burde være 9+5. 

Da jeg var gravid med nr.3 (h*n er 10 mdr. Nu) og var til første læge besøg, fik Jeg en underlivsundersøgelse, hvor lægen ikke mente der var liv, da hun ikke syntes livmoderen var stor noger liv i forhold til hvor mange uger jeg var henne. Jeg ventede 5 DAGE før de havde en tid til en scanning på sygehuset og viste heldigvis en aktiv lille baby og alt var i orden ❤️ 

Dog vil jeg helst undgå at få en underlivsundersøgelse denne gang, da de 5 dage var rigtig hårde ved specielt mig. ���� da jeg talte med sekretæren i dag, fik jeg at vide at man skulle have det gjort, ellers kunne de jo ikke tjekke hvor langt jeg var henne - men det ved jeg jo selv, det er trods alt 4. Gang.... 

Spørgsmål - SKAL man have en undersøgelse eller kan jeg vælge fra? Mener bestemt jeg kan takke nej, men sekretæren var "stærk i sin sag" 

På forhånd, tak!! 

Nej man SKAL ikke have lavet en undelivsundersøgelse. Det bruger man kun hvis man VIRKELIG er i tvivl om hvor langt man er henne.

så hold du bare fast på dine principper.

Anmeld Citér

21. juli 2015

Anonym trådstarter

WinnieHøj skriver:

Jeg har fået en underlivsundersøgelse idag (henvist af en gammel strid læge)... den læge og læge studerende jeg var inde hos mærkede min livmoder og konstaterede at den ihvertfald var større end "ikke-gravid"...-surprise, jeg testede positiv i søndags.

Jeg synes virkelig det er spild af tid...Grunden til at se ville undersøge var fordi jeg ikke har haft mens siden april, men er temmelig sikker på at jeg kun er 3-6 iger henne... så nu venter jeg på indkaldelse til terminsscanning (=endnu en skal rode mig dernede).

Ja og dét forstår jeg! Altså, for at se hvor langt du muligvis er henne. Men min mens er og har altid været regelmæssigt og ved, at jeg havde min sidste mens første dag d.13 maj og hvor lagt jeg så må være henne og derfor synes jeg bestemt ikke der er en grund til at rode oppe i mig, når nu jeg slet ikke er tryg ved det og er 100% sikker på, hvor lagt jeg er henne. 

Jeg fik en såkaldt termins-scanning med vores den 3., da de troede der ikke var liv og det var såmænd ikke særlig rart - dejligt at få bekræfter alt var ok, men det er en (undskyld mig) en dildo-lignede kold tingest, der skal op og scanne - jeg lå meget højt oppe og følte den mandlige læge havde sit hoved meget tæt på mig! Håber du får en meget bedre oplevelse og tillykke med baby!! ��

Anmeld Citér

21. juli 2015

Anonym trådstarter

LBK skriver:

Nej man SKAL ikke have lavet en undelivsundersøgelse. Det bruger man kun hvis man VIRKELIG er i tvivl om hvor langt man er henne.

så hold du bare fast på dine principper.

Tak! Er så glad for der er så mange der er "enige" med mig og kan fortælle mig, at jeg ikke er skør 

Anmeld Citér

21. juli 2015

Tøs85

Anonym skriver:

Hej alle. 

På forhånd, tak!! 

Selvfølgelig kan du takke nej!!! Jeg er gravid for 3. gang og jeg har aldrig fået lavet en.. Sidst spurgte lægen om jeg ville have lavet en og der sagde jeg nej tak..

Hun sagde i øvrigt at man ikke kan se hvor langt man er særlig præcist..

synes det er underligt din læge laver den undersøgelse ved en normal graviditet..

Anmeld Citér

21. juli 2015

LBK

Anonym skriver:

Tak! Er så glad for der er så mange der er "enige" med mig og kan fortælle mig, at jeg ikke er skør 

jeg fik også lavet det den aller første gang. Jeg var "kun" 19, men i fast forhold, og fuldt ud planlagt, så havde jo helt styr på dagene. Jeg var bare ikke klogere men det er jeg blevet i mellemtiden

Anmeld Citér

21. juli 2015

Kamilla-m

Anonym skriver:

Hej alle. 

På forhånd, tak!! 

Jeg sagde at det ville jeg ikke, det blev respekteret 

Anmeld Citér

21. juli 2015

ErDuHerIkkeSnart

Selvfølgelig kan du sige nej - det kan man altid. Den undersøgelse kan jo alligevel ikke bruges til at bestemme noget særlig præcis - langt de fleste læger gennemfører den slet ikke længere. Kombineret med deres virkelig usympatiske håndtering af situationen ved din sidste graviditet, så ville jeg da overveje at finde en anden læge

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.