Spørgsmål til forældre med teenager børn :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juli 2015

lineog4

Carina:-) skriver:

Kan godt se at det er træls når de ligefrem er sure.

Mine har spillet lidt sådan noget som fifa osv men ikke i flere timer det har der ikke været int i så har aldrig tænkt i begrænsninger.

Men når du skriver de er sure og ikke vil være sammen med jer tænker jeg du har ret i at det har taget overhånd og at de har brug for at I sætter nogle regler.

Det vil nok ikke være populært ,men det er jo ikke sådan at I kræver de skal stå skoleret i 24 timer i døgnet ,men bare at de kommer lidt fra den skærm.

Læste på et tidspunkt noget med at man nærmest kan blive afhængig af com ipad osv- og at et af faresignalerne er isolation og aggresivitet. 

Jeg tror jeg misforstod dit spørgsmål for jeg troede du mente regler generelt over for teens og kan nu se at det var nok specifikt spil du mente :) 

Der er nemlig enormt stor forskel på om man bliver fanget af den spilleverden eller ej. Jeg kan da også se med min datter behøver jeg ikke lave så mange regler andet end dem der skal til for at leve sammen som familie, hvor vi nok skulle have været meget bedre til at sætte regler for bonus.

Kan også se en potentiel spiller i min midterste så der er det min opgave at give ham så mange andre alternativer så vi kan undgå det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2015

bøllen

alenemor42 skriver:

Jeg har en teenage datter på 15 og været igennem en teenage dreng... som nu er 20.

Det er fint det du gør, ferie eller ej så gider jeg ikke have de vender op og ned på dag og nat... fint de vil Være lidt længe op i eks. Weekend men jeg gider ikke de er oppe hele natten og jeg er iskold overfor sure miner, det rager mig en høstblomst 

Med ture og familie fester osv. Så vælger jeg med omhu, de får ikke valget selv hver gang, de mindre vigtige som får de lov at vælge og så er der de større fester osv. Der skal de med og jeg er igen iskold over for brok og sure miner, de er stadig en del af familien så sådan er det bare.

Det samme gælder nogle familie udflugter. ..der skal de bare med!!!

Og Jeps teenagere er monstre  Der er sgi ikke hul igennem på øverste etage altid

Så bliv du ved at fastholde dine krav  og regler, de styrer altså ikke alle andre omkring sig ... selvom de gerne vil og der er bare ting der følger med når man er familie ... 

Mange tak for svar

tænker nemlig at bare fordi man er teenager er der fortsat " ting " man skal . Så tænker også jeg holder fast for syntes ikke det er urimeligt. Som ofte hygger de sig på tvunget tur det er langt fra alt de skal men ja nogle ting skal de detage i. Tog en snak med dem igår og tror faktisk de forstod. De har altid haft kammerater fra skolen som må hvad de vil , så de " kampe " harvi altid haft. Da vi laver regler modsat deres kammerater

Anmeld Citér

17. juli 2015

bøllen

Carina:-) skriver:

Kan godt se at det er træls når de ligefrem er sure.

Mine har spillet lidt sådan noget som fifa osv men ikke i flere timer det har der ikke været int i så har aldrig tænkt i begrænsninger.

Men når du skriver de er sure og ikke vil være sammen med jer tænker jeg du har ret i at det har taget overhånd og at de har brug for at I sætter nogle regler.

Det vil nok ikke være populært ,men det er jo ikke sådan at I kræver de skal stå skoleret i 24 timer i døgnet ,men bare at de kommer lidt fra den skærm.

Læste på et tidspunkt noget med at man nærmest kan blive afhængig af com ipad osv- og at et af faresignalerne er isolation og aggresivitet. 

Jeg tror jeg misforstod dit spørgsmål for jeg troede du mente regler generelt over for teens og kan nu se at det var nok specifikt spil du mente :) 

Jeg har intet problem med skærm men problem ligger i det styre det hele for dem ( ej mest den ene ) 

de sidder det meste af dagen bag lukket dør med nedrullet gardin og spiller. De er ikke til at drive væk og bliver sur over det mindste. Vælger gerne aktiviter fra med kammerater for at spille. 

Selv avisrute de selv har valgt gider de alligevel ikke for så kan de ikke spille.

syntes det har taget overhånd . Når vi har snakken siger de at alle deres kammerater må gøre som de vil.

så tænkte jeg lige ville høre herinde. Om andre i samme situation.

problemt ligger i at de bliver så sure hvis vi forlanger noget andet af dem , som at hjælpe eller familietur.

Anmeld Citér

17. juli 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Ja nu har jeg næsten selv lige været 14 mødte min mand da jeg var 14.

i den alder skal jeg da love for at min mor ikke skulle bestemme hvad tid jeg skulle i seng!!! Heller ikke i dag såmænd

Men tving dem med til aktiviteter det er i orden. Så finder de nok ud af at de har savnet lidt kvalitetstid med jer så bliver de naturligt trætte.

det vil da også være okay at lave elektronikfrie dage med undtagelse af en "pause" på fx en time om dagen. Eller self ingen pause hvis der sker nok Men det ville i mit hoved kun være iorden hvis der foregik noget andet spændende. 

Har I prøvet forlystelsesparker? Sig at de evt kan invitere andre med hvis de selv kan komme til og fra(og self selv betale).

generelt så lavede jeg ikke så meget med mine forældre da jeg var 14. Jeg var sammen med vennerne, og min kæreste. Vi tog på stranden selv, i bon bon land, spillede mini golf, shoppede, slappede af.

noget jeg elskede var også Frilandsmuseet, hvis I bor på Sjælland ville det måske være en ide. Vi smurte madpakke og så ellers bare afsted. 

Hvad med vandland? 

Hvis de bare for lov at sidde selv ja så kan jeg godt forstå de falder i fælden med tv'et og være sent oppe og stå sent op. 

Anmeld Citér

17. juli 2015

bøllen

SDD skriver:

Ja nu har jeg næsten selv lige været 14 mødte min mand da jeg var 14.

i den alder skal jeg da love for at min mor ikke skulle bestemme hvad tid jeg skulle i seng!!! Heller ikke i dag såmænd

Men tving dem med til aktiviteter det er i orden. Så finder de nok ud af at de har savnet lidt kvalitetstid med jer så bliver de naturligt trætte.

det vil da også være okay at lave elektronikfrie dage med undtagelse af en "pause" på fx en time om dagen. Eller self ingen pause hvis der sker nok Men det ville i mit hoved kun være iorden hvis der foregik noget andet spændende. 

Har I prøvet forlystelsesparker? Sig at de evt kan invitere andre med hvis de selv kan komme til og fra(og self selv betale).

generelt så lavede jeg ikke så meget med mine forældre da jeg var 14. Jeg var sammen med vennerne, og min kæreste. Vi tog på stranden selv, i bon bon land, spillede mini golf, shoppede, slappede af.

noget jeg elskede var også Frilandsmuseet, hvis I bor på Sjælland ville det måske være en ide. Vi smurte madpakke og så ellers bare afsted. 

Hvad med vandland? 

Hvis de bare for lov at sidde selv ja så kan jeg godt forstå de falder i fælden med tv'et og være sent oppe og stå sent op. 

Hvis bare de var sammen med kammerater ville de være ok. Selvfølgelig gider de ikke sidde på lårene af os forældre. Ha ha det forventer jeg ikke.

men oplever de siger nej når kammerater spørg fordi de vil spille. 

Vi bor ikke i nærheden af nogle aktiviteter som sådan så at tage kammerater med er ikke så nemt. Men ellers et godt alternertiv 

Anmeld Citér

17. juli 2015

lineog4

bøllen skriver:

Hvis bare de var sammen med kammerater ville de være ok. Selvfølgelig gider de ikke sidde på lårene af os forældre. Ha ha det forventer jeg ikke.

men oplever de siger nej når kammerater spørg fordi de vil spille. 

Vi bor ikke i nærheden af nogle aktiviteter som sådan så at tage kammerater med er ikke så nemt. Men ellers et godt alternertiv 

Jeg har også været 14 og selvom det er lang tiden kan jeg også huske det. Havde fast kæreste og ville helst ham hele tiden. 

Men jeg havde da en forståelse af det var skal ting i en familie og jeg også havde en part i familien og dermed skulle bidrage. Det synes jeg altså godt man kan forlange.

Og modsat andre kan jeg se, så syntes jeg faktisk det var okay min mor bestemte hvornår der var ro i hjemmet - det betød ikke nødvendigvis jeg sov, men jeg havde gjort mig klar og var i min seng - jrg mener man er jo ikke alene på jorden fordi man er teenager 

Og ja man må så som forældre finde nogle fælles ting, min mor krævede vi valgte 5 teaterforestillinger sammen om året - sikke bogle dårlige forestillinger hun så fordi jeg valgte.

Synes godt man kan tale til deres sociale jeg for selvom det føles som det er sat på standby så er det ikke helt korrekt man skal bare grave lidt dybere.

Du kan jo også prøve at sige du vil være med til at spille - gjorde jeg, så kunne han pludselig komme ud 

Anmeld Citér

17. juli 2015

lineog4

Sidder forresten her på en italiensl campingplads og ser en del især italienske teenagere der bor i en autocamper med hele deres familie. De er med, de leger, hjælper med mad osv. Og har også deres mobil mm. Men i bund og grund er de med på få kvadratmeter.

Så kan ikke lade være med at tænke noget også handæer om kultur og ikke kun biologi  - måske er vi ikke lige så gode til at gøre vores børn til en del af familien

Anmeld Citér

17. juli 2015

alenemor42

lineog4 skriver:

Sidder forresten her på en italiensl campingplads og ser en del især italienske teenagere der bor i en autocamper med hele deres familie. De er med, de leger, hjælper med mad osv. Og har også deres mobil mm. Men i bund og grund er de med på få kvadratmeter.

Så kan ikke lade være med at tænke noget også handæer om kultur og ikke kun biologi  - måske er vi ikke lige så gode til at gøre vores børn til en del af familien

Der tror jeg du rammer hovedet lidt på sømmet.

Jeg tror vi faktisk "forkæler" vores unger for meget bl.a med al elektronikken fremfor netop at alle er en del af familien både det sure og søde og at det ligger som en del af familie mønstret uden at man nødvendigvis gør det store ud af det.... det er bare sådan og ligger implicit i deres opvækst.

Sorry det var lige et sidespor.

Men til ts: der er ingen tvivl om at al det computer/Playstation spilleri isolerer dem, unge drenge der spiller meget ender ofte med en depression. ... man er ikke social vil gaming selvom de spiller med andre

Anmeld Citér

17. juli 2015

bøllen

lineog4 skriver:

Tror du har helt ret ... Kan ihvertilfald se vires er serviceret lidt for meget tænker skeen skal i den anden hånd

Anmeld Citér

18. juli 2015

Mum33

bøllen skriver:

Hejsa

mon der sidder andre mødre til teenager børn derude 

Hvis - håber I har lyst til at hjælpe mig.

Har et par spørgsmål angående regler for jeres børn. 

Hvor længe må de f.eks spille computer, ps mm om dagen ??

Hvad tid skal de i seng ?? ( i ferien )

har 2 drenge på 14 som mener jeg er urimelig hvis jeg ikke syntes de skal spille dagen lang. Stod de til dem sover de til kl lort , står knap op, for at vælte over til skærmen. De gider ikke med på ture eller anden aktivitet. Føler ski vi har skabt et par monster

Hmm - er vist lidt streng, taget de andre svar i betragtning  her er der en times skærmtid om dagen. Mobil kan bruges, men ikke når vi er sa,men til måltider, osv. De ska,l hjælpe til med alt praktisk som fx mad, tøjvask og lign og skal hjælpe med familieprojekter på lige fod med andre. Desuden er fysisk aktivitet et must før man sætter sig ved en skærm, så fodbold, løbetur eller cykling er tit en familieaktivitet. (Måske lidt mere løst i ferierne, men ikke meget). 

Giv dem en seddel hvor de skal skrive hvad deres opfattelse af en god sommer er, og få den flettet sammen med jeres ønsker.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.