Spørgsmål til forældre med teenager børn :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2015

Hck

Profilbillede for Hck
bøllen skriver:

Hi hi ja ved godt de er som de fleste teenager .

men blot nysgerrig om andre i samme situation sætter grænser for brug af skærm. Da de intet gider ellers og er sure / tvære hvis vi skal nogen steder

Helt ærligt, så nej , jeg sætter ikke grænser for min 15 årige datters skærm tid. Selvfølgelig holder jeg et skjult øje, men så længe at hun passer sine ting, så blander jeg mig ikke.

og nej, hun gider heller ikke med på en tvunget tur, bare fordi at jeg synes at det kunne være hyggeligt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2015

bøllen

Hck skriver:

Helt ærligt, så nej , jeg sætter ikke grænser for min 15 årige datters skærm tid. Selvfølgelig holder jeg et skjult øje, men så længe at hun passer sine ting, så blander jeg mig ikke.

og nej, hun gider heller ikke med på en tvunget tur, bare fordi at jeg synes at det kunne være hyggeligt

Okay tak for svar 

jeg syntes bare ikke 6 ugers ferie kun skal gå med at spille lukket inde på et værelse uden lys. Hi hi så med på tur det skal de  

Anmeld Citér

16. juli 2015

Tin

Profilbillede for Tin

Mange tak for svar 

så der er ingen regler i ferie ?? 

Prøver så vidt muligt at lade dem slappe af , og gøre som de lyster. Og dog vil gerne de ikke spiller efter middag , da vi har en mindre dreng som vågner om morgnen. Og de store render forbi vores soveværelse for at komme på badeværelset eller køkken ( og ja der bliver ikke vist hensyn til sovende beboer )

ved der følger meget med som teenager og det respektere vi også.

men føler ofte skærmen er afgørende for vores hverdag , på den både de INTET gider udover skærm. 

Vi holder ferie hjemme med ture men hver gang er der store diskutioner fordi de ikke gider ( for så kan de ikke spille )

Og det syntes jeg ski er lidt øv for vi vil jo gerne lave lidt sammen med dem 

Nej vi har ingen regler som sådan.  Selvfølgelig skal der være plads til alle og som sagt forventer jeg de deltager når vi tager på turer og det plejer de også gerne at ville.

De skal respektere at deres mindre søskende sover, og det gør de uden brok fordi de store ved,at de har nogle andre privilegier end de små.

Synes egentlig vores er gode til at vise de hensyn. Og ja, så længe jeg føler de selv kan styre det, så spiller de bare til de er grønne i hovederne...men kun mens der er ferie.

Anmeld Citér

16. juli 2015

lineog4

Jeg har været der og det gik helt skævt  - den dumme computer kom til at styre ALT. Har også en fætter der beretter om sin afhlbgighed af computeren og han gerne ville have haft en voksen der sagde stop.

Min er kun præteen endnu - 12 år men utrolig pubertetsagtig. Når vi er hjemme gælder at jeg vækker hende senest 10 ellers kan hun slet ikke sove om aftenen og bliver i sindsyg dårlig humør pkus forventer vi voksne kan underholde til kl lort om aftenen. 

Hun må fise ud med venner som hun lyster dog hjemme senest 21. Hun skal ringe inden 16 for at sige om hun spiser hjemme kl 18 hvor hun så skal være hjemme.

Når vi som nu er i italien ja så følger vi alle sammen samme rytme. 

De samme regler, dog senere hjem tidspunkt også når hun er 14 og alt den tid de bor hjemme  (nok ikke vække dem), havde selv samme regler og har altid syntes de var fair og handler om almindelig plig.

Mine drenge som jo slet ikke er teenagere har meget lidt spilletid - faktisk kun en gang om ugen og lidt i weekenden. Det kræver jeg/vi tilbyder andet til dem alla spille spil, læse, være med til at lave mad, tegne hvad ved jeg. Men det vil jeg hellere end de bliver opsluget af spillene. Og fx de 3 uger vi er i Italien må der kun spilles på de lange køreture og så kun på Nintendo.

Jeps er utrolig streng, men ungerne kan faktisk lide det  og jeg håber det giver bonus fx tager ham på 7 nu en bog hver evig eneste dag og læser hvor jeg tvivler på han ville gøre det samme hvis han istedet kunne tage en ipad.

Anmeld Citér

16. juli 2015

bøllen

Jeg har været der og det gik helt skævt  - den dumme computer kom til at styre ALT. Har også en fætter der beretter om sin afhlbgighed af computeren og han gerne ville have haft en voksen der sagde stop.

Min er kun præteen endnu - 12 år men utrolig pubertetsagtig. Når vi er hjemme gælder at jeg vækker hende senest 10 ellers kan hun slet ikke sove om aftenen og bliver i sindsyg dårlig humør pkus forventer vi voksne kan underholde til kl lort om aftenen. 

Hun må fise ud med venner som hun lyster dog hjemme senest 21. Hun skal ringe inden 16 for at sige om hun spiser hjemme kl 18 hvor hun så skal være hjemme.

Når vi som nu er i italien ja så følger vi alle sammen samme rytme. 

De samme regler, dog senere hjem tidspunkt også når hun er 14 og alt den tid de bor hjemme  (nok ikke vække dem), havde selv samme regler og har altid syntes de var fair og handler om almindelig plig.

Mine drenge som jo slet ikke er teenagere har meget lidt spilletid - faktisk kun en gang om ugen og lidt i weekenden. Det kræver jeg/vi tilbyder andet til dem alla spille spil, læse, være med til at lave mad, tegne hvad ved jeg. Men det vil jeg hellere end de bliver opsluget af spillene. Og fx de 3 uger vi er i Italien må der kun spilles på de lange køreture og så kun på Nintendo.

Jeps er utrolig streng, men ungerne kan faktisk lide det  og jeg håber det giver bonus fx tager ham på 7 nu en bog hver evig eneste dag og læser hvor jeg tvivler på han ville gøre det samme hvis han istedet kunne tage en ipad.

Tak for svar . " problemet " ligger nok i , at det netop styre alt og rigtig meget deres humør og lyst til andet. Og ja så er jeg den dumme mor for alle de andre har nemlig ingen regler. Så blev i tvivl om det virkelig bare er mig, der er urimelig. Kan se på de fleste svar, at børnene styre det selv. Så tænker vi lige må have en snakke herhjemme, for er ski ærligt lidt træt af det. Og tror du har ret angående din dreng, desværre styre skærm meget herhjemme en utrolig dum vane vi selv har givet ungerne. Så 

Anmeld Citér

16. juli 2015

bøllen

Tin skriver:

Nej vi har ingen regler som sådan.  Selvfølgelig skal der være plads til alle og som sagt forventer jeg de deltager når vi tager på turer og det plejer de også gerne at ville.

De skal respektere at deres mindre søskende sover, og det gør de uden brok fordi de store ved,at de har nogle andre privilegier end de små.

Synes egentlig vores er gode til at vise de hensyn. Og ja, så længe jeg føler de selv kan styre det, så spiller de bare til de er grønne i hovederne...men kun mens der er ferie.

Tror det er her kæden hopper af for de viser ikke så meget hensyn. Og her er der altid sure miner hvis det ikke indvolverer skærm. Så tænker det bare har taget overhånd. Selv aviser de selv har sagt ja til, er nu et problem efter 1/2 mdr . Hmm vi må hvis lige have en snak med dem

Anmeld Citér

16. juli 2015

lineog4

bøllen skriver:

Tak for svar . " problemet " ligger nok i , at det netop styre alt og rigtig meget deres humør og lyst til andet. Og ja så er jeg den dumme mor for alle de andre har nemlig ingen regler. Så blev i tvivl om det virkelig bare er mig, der er urimelig. Kan se på de fleste svar, at børnene styre det selv. Så tænker vi lige må have en snakke herhjemme, for er ski ærligt lidt træt af det. Og tror du har ret angående din dreng, desværre styre skærm meget herhjemme en utrolig dum vane vi selv har givet ungerne. Så 

Jeg håber netop ved at skabe en rutine i familien som de kan mærke gover dem noget, at det ikke føles som sure regler men bare som en familie. Kan se forskellen fra min datter og min bonus da han var på samme alder - han havde ikke på samme måde oplevet at det var bare en del af at være en familie. 

Og ja humøret det er helt vildt - han kunne gå ind på værelset med et kæmpe smil og komme ud en time efter som den sureste. Jo ikke ligefrem en indikator for det 3r super fedt at spille.

Anmeld Citér

16. juli 2015

alenemor42

Jeg har en teenage datter på 15 og været igennem en teenage dreng... som nu er 20.

Det er fint det du gør, ferie eller ej så gider jeg ikke have de vender op og ned på dag og nat... fint de vil Være lidt længe op i eks. Weekend men jeg gider ikke de er oppe hele natten og jeg er iskold overfor sure miner, det rager mig en høstblomst 

Med ture og familie fester osv. Så vælger jeg med omhu, de får ikke valget selv hver gang, de mindre vigtige som får de lov at vælge og så er der de større fester osv. Der skal de med og jeg er igen iskold over for brok og sure miner, de er stadig en del af familien så sådan er det bare.

Det samme gælder nogle familie udflugter. ..der skal de bare med!!!

Og Jeps teenagere er monstre  Der er sgi ikke hul igennem på øverste etage altid

Så bliv du ved at fastholde dine krav  og regler, de styrer altså ikke alle andre omkring sig ... selvom de gerne vil og der er bare ting der følger med når man er familie ... 

Anmeld Citér

16. juli 2015

Carina:-)

bøllen skriver:

Ved det er en del af at være teenager  og det er også helt ok.

men men bruge af skærm gør at de ikke gider nogen ting ellers , ej turer med familien , være sammen med venner mm.

prøver så vist muligt at give dem frie tøjler og sove længe , spille mm

syntes blot det har taget overhånd da de konstant er sure 

Kan godt se at det er træls når de ligefrem er sure.

Mine har spillet lidt sådan noget som fifa osv men ikke i flere timer det har der ikke været int i så har aldrig tænkt i begrænsninger.

Men når du skriver de er sure og ikke vil være sammen med jer tænker jeg du har ret i at det har taget overhånd og at de har brug for at I sætter nogle regler.

Det vil nok ikke være populært ,men det er jo ikke sådan at I kræver de skal stå skoleret i 24 timer i døgnet ,men bare at de kommer lidt fra den skærm.

Læste på et tidspunkt noget med at man nærmest kan blive afhængig af com ipad osv- og at et af faresignalerne er isolation og aggresivitet. 

Jeg tror jeg misforstod dit spørgsmål for jeg troede du mente regler generelt over for teens og kan nu se at det var nok specifikt spil du mente :) 

Anmeld Citér

17. juli 2015

Tutter92

Herhjemme gælder de samme regler selvom det er ferie. Jeg har 2 bonusbørn på 12 og 15 der kommer hver anden weekend. Reglen for playstation hedder 2 timer, og så ikke mere for den dag. Vi er i hvert fald ude og gå tur hver søndag, og der SKAL de også med selvom de måske ikke gider. Hvis fjernsynet har kørt det meste af formiddagen bliver det slukket, og så kan det blive tændt igen efter aftensmaden. Jeg har den opfattelse af, at det er sundt at kede sig engang imellem, for så kan det være at de kommer og spørger om vi skal lave noget sammen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.