Jeg har også faktor V leiden, dog kun hetrogent (fra 1).
Jeg vidste ikke noget om det så gik igennem gravidliteten normalt, men da vores datter var 18 dage gammel fik jeg en stor dybtliggende venetrombose (blodprop i benet) som en følgevirkning af gravidliteten.
Derfor testede de mig om jeg er disponeret for blodpropper, hvilket de jo så kom frem til med faktor V leiden hetrogent.
Nu skal jeg så spise Maravan i 6 måneder(blodfortyndelse) for at opløse min blodprop, og startede med at få indsprøjtninger i 10
dage til mit blod var tyndt nok, altså mellem 2 og 3, idet at pillerne er nogle dage om at begynde at virke.
Jeg har så også fået at vide at jeg skal have en indsprøjtning dagligt fra vi begynder at blive gravide næste gang og end til efter fødslen (dog ikke fået så dyb info om det endnu da vi ikke lige planlægger nummer 2 lige nu )
Så jeg tror da nok at det er normalt "kun" at få en indstrøjtning dagligt under gravidliteten. Det er jo bare hvor meget aktivt virkningsstof som er i der burde ændres afhængig af patienten.
Så når man ikke er gravid mere men ammer kan man gå over på Maravan hvis man stadig skal blodfortyndes, så skal tykkelsen bare følge hver 2-3 uge ved egen læge
.
Anmeld
Citér