Hvad må man og hvad må man ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2015

Kun1somMIG

Appelsin skriver:

Gælder ikke stadigvæk den god gamle regel, alt med måde? Jeg ved skam ik? Spørger netop også fordi jeg er i tvivl om, det jeg googler. Så er sundhedsstyrelsens side den enest rigtige? Og der er da sikkert mange med erfaring herinde, nogen må da vide noget og man kan jo altid Google bagefter og tjekke inden man gør noget.

Jeg har læst rådene på hjemmesiden og har det selv sådan at man ikke behøver være hysterisk. 

Jeg lever sundt og spiser varieret og ved min søn i 2012 spiste jeg sushi med tun og det har jeg også gjort denne gang men med måde...

Derfor synes jeg at det er meget personligt hvilke valg man tar. Nogle vælger også at drikke lidt eller ryge lidt. Det kunne jeg dog aldrig finde på så man må gøre op med sig selv hvad man føler... 

Jeg bruger også kun parfume på tøjet og vasker mit tøj i änglamark men kan ikke undvære mascara. Igen det er mine valg og nogle vil sikkert kritisere dem.

Men jeg synes du skal læse kostrådene og få det til at fungere for dig 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2015

Sprit25

Du må jo i teorien det hele. Det er retningslinjer ikke love. 

Jeg er en af de "forfærdelige" gravide. Jeg fik 1 glas champagne og dessertvin til min venindes bryllup, et glas champagne nytårsaften og en tår rødvin af en kammerat elsker ham stadig for den tår! 

Jeg spiste stort set også alt. Men med kokke i familien undgik de sødt rødt kød fordi de ved jeg ikke må 

alt med måde

Anmeld Citér

6. juli 2015

Diosa85

Appelsin skriver:

Der er jo mange myter og historier osv. Men hvad må man og hvad ikke? 

Ananas, har jeg hørt må man ikke spise.

spa bad pga bakterier må man ikke. 

Kattebakken er tabu, men vi har også høns og kaniner og det er mig der muger ud, tog også kattebakken et par gange men det var inden jeg fandt ud af, at jeg bar på noget. 

Ingen leverpostej og ingen rovfisk...er der nogen der ved, hvad der er opfundet og hvad def er reel nok?? 

På forhånd tak 

Nu har jeg ikke læst andres svar. så beklager hvis jeg gentager ting der er sagt. 

Ananas må du gerne spise. Ved jeg ikke hvor du har fra man ikke skulle må. 

Spa må du i og for sig også godt. Bare ikke for ofte og ikke i første trimester hvor baby stadig er ved at udvikle vigtige organer. Det har intet med bakterier at gøre da baby er godt beskyttet. Det har noget med det varme vand at gøre. At ligge og boble i varmt vand over 38 grader er ikke godt for graviditeten. Og det gælder både spa og almindelig badekar.

Kattebakke er derimod total no go pga katteparasitten der kan skade fosteret voldsomt så det kan dø.

Leverpostej er der heller ingen problemer med at spise

rovfisk i små mængder er ok. Alt med måde. det kommer an på hvor fisken kommer fra i verden. ��

Anmeld Citér

6. juli 2015

MMOGM

Personligt tror jeg, at hvis man bare gør alt med måde, så skal det nok gå. Det har jeg gjort nu i 2 graviditeter, og er gravid igen med nummer 3. Det jeg dog holder mig helt fra er dog hårfarvning, rygning, sprut  osv. 

Dog ville jeg holde mig helt fra at skifte kattebakke

Anmeld Citér

6. juli 2015

ErDetSnartNU

Appelsin skriver:

Gælder ikke stadigvæk den god gamle regel, alt med måde? Jeg ved skam ik? Spørger netop også fordi jeg er i tvivl om, det jeg googler. Så er sundhedsstyrelsens side den enest rigtige? Og der er da sikkert mange med erfaring herinde, nogen må da vide noget og man kan jo altid Google bagefter og tjekke inden man gør noget.

Naturligvis er det (til en vis grænse) alt med måde - men det er da bedre at basere sine vurderinger af hvad man vælger at gøre/ikke gøre ud fra videnskabelige undersøgelser af hvad fostre kan tåle fremfor en debatside hvor folk ikke er enige om hvor meget kaffe/tun/rødt kød/cigaretter osv man må eller ikke må få? 

Sundhedsstyrelsen eller en søgning på "anbefalinger graviditet" eller lignede er en god start. De fleste (hvis ikke alle) reelle sider med anbefalinger til gravide udgår alligevel fra sundhedsstyrelsens anbefalinger så det kan være hip som hap - men hold øje med hvornår siden er opdateret hvis du vælger en side som ikke virker professionel. Der kan være sket ændringer hvis siden ikke har været opdateret siden fx 2005.

Anmeld Citér

6. juli 2015

ErDetSnartNU

MMOGM skriver:

Personligt tror jeg, at hvis man bare gør alt med måde, så skal det nok gå. Det har jeg gjort nu i 2 graviditeter, og er gravid igen med nummer 3. Det jeg dog holder mig helt fra er dog hårfarvning, rygning, sprut  osv. 

Dog ville jeg holde mig helt fra at skifte kattebakke

Så er det jo heller ikke "alt med måde" men derimod "det meste med måde"

Det jeg mener er blot at hvis folk hører at kattebakkerensning er ok hvis man blot bruger handsker eller går efter historier om at "aaaaalle mine veninder drak rødvin ofte gennem graviditeten/røg og der skete ikke noget" og ikke selv undersøger det (og dermed baserer deres valg på ordentlige oplysninger) så kan man lige pludselig få brygget en masse usunde "retningslinier" sammen som potentielt er skadelige

Anmeld Citér

6. juli 2015

MMOGM

ErDetSnartNU skriver:

Så er det jo heller ikke "alt med måde" men derimod "det meste med måde"

Det jeg mener er blot at hvis folk hører at kattebakkerensning er ok hvis man blot bruger handsker eller går efter historier om at "aaaaalle mine veninder drak rødvin ofte gennem graviditeten/røg og der skete ikke noget" og ikke selv undersøger det (og dermed baserer deres valg på ordentlige oplysninger) så kan man lige pludselig få brygget en masse usunde "retningslinier" sammen som potentielt er skadelige

Du ved forhåbentlig hvad jeg mener når jeg skriver alt med måde.... 

Og selvfølgelig er der ting man skal holde sig fra! Som de fleste nok ved hvis de lige tænker sig en ekstra gang om. Men at spise ananas og leverpåstej osv. Hvis det bliver gjort med måde, så ville jeg bestemt ikke bekymre mig.....

Tror man skal følge sin egen sunde fornuft. For der bliver konstant ændret på hvad man må og ikke må.

Anmeld Citér

6. juli 2015

Appelsin

Ja, og dynes da i alle kommer med fornuftige svar, kan ikke se hvor det sku være forkert må jeg tilstå, selvfølgelig tjekker jeg også lige Sundhedsstyrelsen. Men jeg kan nu heller ik undvære mascara, bruger også deodorant med parfume, men kun indimellem, har også en uden. Alt shampoo og vaskemiddel er parfume og paraben fri og det samme er creme. Dog bruger jeg Weleda også hvor der er naturlige duftstoffer i og alt godt fra planter, rigtig øko . Ved mad køber jeg og så for det meste øko, er hysterisk med pesticider, men ellers er det vel bare, alt med måde og alkohol, cigaretter, kattebakke og hårfarvning er no-Go. 

Tak for gode råd! 

Anmeld Citér

6. juli 2015

Babydrøm

ErDetSnartNU skriver:

Anbefalingerne er ændret til max en dåse tun om ugen, men der har næsten lige været nogle forskere som siger at man skal holde sig helt fra det - det er dog ikke noget som der er gældende ifgl Sundhedsstyrelsen endnu. 

Trådstarter: jeg vil anbefale dig at Google og være (kildekritisk!) noge om emnet, i stedet for at spørge på en debatside. Her vil du få ca en million forskellige svar fordi "Nogen har hørt noget" - der er allerede en del forkerte svar her i tråden, både med tun og med leverpostej - du må gerne spise leverpostej men skal holde dig fra lever derudover da det indeholder for meget A-vitamin.

Jeg må indrømme at jeg synes det er skræmmende hvor lidt folk har styr på fakta inden de svarer på sådanne spørgsmål ligesom jeg også synes det er skræmmende hvis folk ukritisk tager rådende herinde til sig. 

Min jordmoder frarådet også at spise tun på dåse, så jeg holder mig fra alt tun. 

Anmeld Citér

6. juli 2015

Carina:-)

Jeg har aldrig læst noget og har bare gjort som jeg plejer.

Har tømt kattebakke men som altid vasket mine hænder bagefter.

Spist lever  med bløde løg og leverpostej.

Spist masser af fisk også tun og laks. 

Gået i spabad og brugt makeup 

Det eneste jeg aldrig har gjort er at drikke og tage stoffer da det for mig er nogo efter jeg med den første lå på stue med en mor der fik et barn med abstinenser og den gang i start 90 var det svært at hjælpe sådan et barn så det led alverdens kvaler imens det blev afgiftet og vil for altid se det lille barn der lå i rystelser i kuvøsen. 

Men derfor tror jeg ikke på at et glas vin smadre noget som helst da alting er med måde ,men jeg har bare ikke lyst til selv en slurk efter den oplevelse. 

Men ja jeg har fået 7 børn og de burde alle have været handicappede eller døde med alle de forbudte ting jeg har gjort før man vidste bedre. Tænker man kommer langt med sund fornuft og at man husker kvinder har fået børn i mange år og ja vi bliver klogere men alm mad tror jeg ikke på skader- Det er mere skadeligt med alt den bilos og e numre  vi indtar end at tømme en katte bakke med alm hygiejne i mente. 

Så længe man ikke drikker sig halvt ihjel eller spiser smertestillende som slik så tror jeg på at de fleste babyer kommer sunde og raske til verden :) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.