Hvad må man og hvad må man ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.196 visninger
35 svar
33 synes godt om
6. juli 2015

Appelsin

Der er jo mange myter og historier osv. Men hvad må man og hvad ikke? 

Ananas, har jeg hørt må man ikke spise.

spa bad pga bakterier må man ikke. 

Kattebakken er tabu, men vi har også høns og kaniner og det er mig der muger ud, tog også kattebakken et par gange men det var inden jeg fandt ud af, at jeg bar på noget. 

Ingen leverpostej og ingen rovfisk...er der nogen der ved, hvad der er opfundet og hvad def er reel nok?? 

På forhånd tak 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2015

NBNixen

Appelsin skriver:

Kattebakken er tabu, men vi har også høns og kaniner og det er mig der muger ud, tog også kattebakken et par gange men det var inden jeg fandt ud af, at jeg bar på noget. 

Ingen leverpostej og ingen rovfisk...er der nogen der ved, hvad der er opfundet og hvad def er reel nok?? 

På forhånd tak 

Nu ved jeg ikke så meget om det hele, men rigtig nok er kattebakken forbudt område - så her har min kæreste fået opgaven 100% da jeg fandt ud af vi ventede barn . . Men jeg tænker at nogen jo er alene om tingene og er man det vil jeg sige at hænder skal vaskes grundigt efterfølgende eller bruge engangs handsker hvis man ikke har andre muligheder . . 

Til det med rovfisk ved jeg at man helst ikke må - dog vidste jeg ikke det med leverpostej og det er jeg lidt glad for, da det er noget jeg har været ekstra glad for under min graviditet ind til videre og her hjemme spiser vi det næsten hver dag til frokost og jeg har et sundt og raskt barn i maven og er i uge 31+3 i dag  

Anmeld Citér

6. juli 2015

Appelsin

NBNixen skriver:

Nu ved jeg ikke så meget om det hele, men rigtig nok er kattebakken forbudt område - så her har min kæreste fået opgaven 100% da jeg fandt ud af vi ventede barn . . Men jeg tænker at nogen jo er alene om tingene og er man det vil jeg sige at hænder skal vaskes grundigt efterfølgende eller bruge engangs handsker hvis man ikke har andre muligheder . . 

Til det med rovfisk ved jeg at man helst ikke må - dog vidste jeg ikke det med leverpostej og det er jeg lidt glad for, da det er noget jeg har været ekstra glad for under min graviditet ind til videre og her hjemme spiser vi det næsten hver dag til frokost og jeg har et sundt og raskt barn i maven og er i uge 31+3 i dag  

Tak for gode råd , det er noget med at leverpostej er jo lavet af lever der er et organ dom afgifter og derfor indeholder affaldsstoffer, men hvorvidt det er skidt eller ikke, er igen det, hvor meget man skal lægge i det . Men 31+3 spændende så er ser ikke så længe igen 

Anmeld Citér

6. juli 2015

Putomanen

Du må ikke tømme kattebakke eller røre ved andet vildt dyrs afføring. 

Derudover skal du holde dig fra rovfisk, dvs tun og østersølaks. Opdrættet laks er fint. Intet råt kød eller ost på upasteauriseret (staves) mælk.

Du må ikke få for meget lever, men der er langt fra nok i leverpostej til, at det er et problem, så det spiser du bare løs af. Jeg mener at man skal holde sig til max 3 kopper kaffe om dagen.

Derudover skal man leve/spise fornuftigt.

Jeg har helt sikkert glemt nogle gode råd 

Anmeld Citér

6. juli 2015

AnoMe

Putomanen skriver:

Du må ikke tømme kattebakke eller røre ved andet vildt dyrs afføring. 

Derudover skal du holde dig fra rovfisk, dvs tun og østersølaks. Opdrættet laks er fint. Intet råt kød eller ost på upasteauriseret (staves) mælk.

Du må ikke få for meget lever, men der er langt fra nok i leverpostej til, at det er et problem, så det spiser du bare løs af. Jeg mener at man skal holde sig til max 3 kopper kaffe om dagen.

Derudover skal man leve/spise fornuftigt.

Jeg har helt sikkert glemt nogle gode råd 

Tun på dåse må man godt spise, har jeg læst.. Det er tun på andre måder man ikke må.. Det har vist noget at gøre med hvordan det er blevet forarbejdet.. Underligt nok.. Graviditet er snart en hel videnskab

Anmeld Citér

6. juli 2015

Putomanen

AnoMe skriver:

Tun på dåse må man godt spise, har jeg læst.. Det er tun på andre måder man ikke må.. Det har vist noget at gøre med hvordan det er blevet forarbejdet.. Underligt nok.. Graviditet er snart en hel videnskab

Ja, det er rigtig, 1 dåse tun om ugen. Så vidt jeg har læst mig til er det fordi dåsetun er lavet af små-tun, som ikke har så meget kviksølv i sig, som de store tun har, man bruger til bøffer.

Anmeld Citér

6. juli 2015

ErDetSnartNU

Anbefalingerne er ændret til max en dåse tun om ugen, men der har næsten lige været nogle forskere som siger at man skal holde sig helt fra det - det er dog ikke noget som der er gældende ifgl Sundhedsstyrelsen endnu. 

Trådstarter: jeg vil anbefale dig at Google og være (kildekritisk!) noge om emnet, i stedet for at spørge på en debatside. Her vil du få ca en million forskellige svar fordi "Nogen har hørt noget" - der er allerede en del forkerte svar her i tråden, både med tun og med leverpostej - du må gerne spise leverpostej men skal holde dig fra lever derudover da det indeholder for meget A-vitamin.

Jeg må indrømme at jeg synes det er skræmmende hvor lidt folk har styr på fakta inden de svarer på sådanne spørgsmål ligesom jeg også synes det er skræmmende hvis folk ukritisk tager rådende herinde til sig. 

Anmeld Citér

6. juli 2015

modesty

På forhånd tak 

Alt det du nævner, må du godt, på nær kattebakken. Og rovfisk skal begrænses til en lille mængde. Men du må f.eks gerne spise en tunmad en gang om ugen, eller noget tun hvis du spiser sushi o.s.v.

Sundhedsstyrelsen har vist udgivet en pjece hvor det hele står.

Anmeld Citér

6. juli 2015

Kun1somMIG

Det er en jungle at finde rundt hvis man skal lytte til andre. 

Gør som en anden skriver og brug Google. 

Jeg har brugt søgeordene gravid Sundhedsstyrelsen kostråd for så kommer du ind på sundhedsstyrelsens hjemmeside som er en troværdig kilde. 

Anmeld Citér

6. juli 2015

Appelsin

ErDetSnartNU skriver:

Anbefalingerne er ændret til max en dåse tun om ugen, men der har næsten lige været nogle forskere som siger at man skal holde sig helt fra det - det er dog ikke noget som der er gældende ifgl Sundhedsstyrelsen endnu. 

Trådstarter: jeg vil anbefale dig at Google og være (kildekritisk!) noge om emnet, i stedet for at spørge på en debatside. Her vil du få ca en million forskellige svar fordi "Nogen har hørt noget" - der er allerede en del forkerte svar her i tråden, både med tun og med leverpostej - du må gerne spise leverpostej men skal holde dig fra lever derudover da det indeholder for meget A-vitamin.

Jeg må indrømme at jeg synes det er skræmmende hvor lidt folk har styr på fakta inden de svarer på sådanne spørgsmål ligesom jeg også synes det er skræmmende hvis folk ukritisk tager rådende herinde til sig. 

Gælder ikke stadigvæk den god gamle regel, alt med måde? Jeg ved skam ik? Spørger netop også fordi jeg er i tvivl om, det jeg googler. Så er sundhedsstyrelsens side den enest rigtige? Og der er da sikkert mange med erfaring herinde, nogen må da vide noget og man kan jo altid Google bagefter og tjekke inden man gør noget.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.