Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Lomm skriver:
Et testamente sikrer bedre end hvis man bliver gift - ved ægteskab arver børnene 50%, ved testamente kan man nedsætte det til tvangsarven.
Mange tænker nok hvad er problemet med 50%, men hvis den ene part dør i en tidlig alder, og den anden er så heldig at møde en ny kærlighed og gerne vil giftes igen, ja så skal man til at skifte med sine børn, og det kan jo så fx betyde at man må flytte fra huset.
Så uanset om man bliver gift eller ej bør man få lavet et testamente - ikke for at snyde børnene, men for at sikre alle parter bedst muligt.
I kan altså roligt droppe ægteskab og nøjes med at oprette testamente (det koster nogle tusinde kr hos en advokat)
Det passer ikke helt. Min søster er advokat og håndterede min mands bo. Hvis man kan adskille de penge som man som hustru/mand arver uden at skulle dele med børnene (f.eks. forsikringer hvor ægtefællen er begunstiget, de går 100 % til ægtefællen) og de penge, som skal deles mellem børn og ægtefælle (formue, pensionsopsparing, materielle goder etc.), så bør man gøre det. Altså have dem på to forskellige konti.
Hvis dele-pengene er brugt, den dag man skal skifte i tilfælde af ægteskab, så er der ikke noget at skifte med, og dermed skal man ikke udrede en formue til børnene. Jeg brugte dele-pengene til udbetaling af gæld, så vi kunne blive i vores hus, hvilket var til alles fordel.
Det er teknisk, men jeg vil til hver en tid holde fast i, at man som ægtefælle er langt bedre stillet end som kæreste/samlevende. Også selvom man opretter et testamente (som kan bestrides og ende i årelange stridigheder).
Anmeld
Citér