Ægteskab?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2015

FN

Anonym skriver:

Ja hvis man har boet sammen 10 møde inden fødslen eller man er gift. Men vi er hverken gift eller bor sammen. Så hvad er reglerne så lige pludselig? 

Synes det hele er meget indviklet. 

Så har du automatisk den fulde forældremyndighed. I skal selv udfylde omsorgserklæring og faderskabserklæring ( mener jeg de hedder) og det skal gøres inden fødslen eller op til 14 dage efter. Formularerne skal hentes på borger.dk, der kan i også læse meget mere om det 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2015

MomInTheMaking

Anonym skriver:

Hej. Jeg vælger lige at være anonym da der kan være folk der kender mig herinde. 

Men kunne godt tænke mig at høre om nogen kan fortælle mig om der er stor forskel på at blive gift når man venter barn sammen eller bare leve i et forhold? Sikre man barnet bedst ved ægteskab eller var det kun før i tiden? 

Jeg har aldrig haft gifte drømmen. Og min kæreste er i mod ægteskab. Men nu står vi og venter barn og har snakket om hvorvidt det egentlig er bedst at blive gift eller ej? Jeg vil gerne giftes med ham. Men vil ikke tvinge ham til noget. 

Håber i kan gøre mig lidt klogere 

Hvis du får lavet et testamente hos en advokat er jeres barn sikret nøjagtigt som var i gift. Det er hvad vi har gjort.

Dog er det fordi vi gerne vil spare sammen og holde en hyggelig 'kærlighedsfest' når manden min engang har været på knæ.

Det koster lidt penge så på den måde er det nemmere bare at smutte på rådhuset. der er jo ingen der siger at i skal holde et bryllup bare fordi i bliver gift.

Anmeld Citér

1. juli 2015

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Lomm skriver:

Et testamente sikrer bedre end hvis man bliver gift - ved ægteskab arver børnene 50%, ved testamente kan man nedsætte det til tvangsarven. 

Mange tænker nok hvad er problemet med 50%, men hvis den ene part dør i en tidlig alder, og den anden er så heldig at møde en ny kærlighed og gerne vil giftes igen, ja så skal man til at skifte med sine børn, og det kan jo så fx betyde at man må flytte fra huset.

Så uanset om man bliver gift eller ej bør man få lavet et testamente - ikke for at snyde børnene, men for at sikre alle parter bedst muligt.

I kan altså roligt droppe ægteskab og nøjes med at oprette testamente (det koster nogle tusinde kr hos en advokat)

Det passer ikke helt. Min søster er advokat og håndterede min mands bo. Hvis man kan adskille de penge som man som hustru/mand arver uden at skulle dele med børnene (f.eks. forsikringer hvor ægtefællen er begunstiget, de går 100 % til ægtefællen) og de penge, som skal deles mellem børn og ægtefælle (formue, pensionsopsparing, materielle goder etc.), så bør man gøre det. Altså have dem på to forskellige konti. 

Hvis dele-pengene er brugt, den dag man skal skifte i tilfælde af ægteskab, så er der ikke noget at skifte med, og dermed skal man ikke udrede en formue til børnene. Jeg brugte dele-pengene til udbetaling af gæld, så vi kunne blive i vores hus, hvilket var til alles fordel. 

Det er teknisk, men jeg vil til hver en tid holde fast i, at man som ægtefælle er langt bedre stillet end som kæreste/samlevende. Også selvom man opretter et testamente (som kan bestrides og ende i årelange stridigheder).

Anmeld Citér

1. juli 2015

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Det er faktisk også den sikreste måde at gøre det på. Hvis man kun har fælles børn, anbefales det generelt at man er gift og laver et testamente, der begrænser børnenes arv mest muligt, netop for at undgå at længstlevende skal gå fra hus og hjem, og samtidigt får børnene jo arven når længstlevende dør. Hvis der er særbørn på først afdødes side blandet ind i det, skal der jo naturligvis tages højde for dette i testamentet, da de jo ikke har nogen juridiske krav ift. til arv fra længstlevende.

Man kan sidde i uskiftet bo med sine egne biologiske børn (og adopterede), men et uskiftet bo bliver først gjort op i forbindelse med skifte, så det er faktisk et krav også på fremtidig indkomst, og der skal altid skiftes, hvis den efterladte ønsker at indgå nyt ægteskab. Derfor afhænger anbefalingen ofte af alderen på længstlevende. Hvis han/hun er forholdsvist ung, er det faktisk i de fleste tilfælde en fordel at skifte.

Man har i øvrigt krav på at sidde i uskiftet bo med sine egne børn, og man har ikke lov til at sidde i uskiftet bo med partnerens børn. Det er ligeledes muligt at lave et delvist skifte, hvor man skifter med sine særbørn, men ikke sine biologiske børn.

Jeg var 32 år, da min mand døde (lige knap). Og som beskrevet ovenfor, er der tekniske muligheder for at omgås et dyrt skifte ift.  nyt ægteskab. Så længe man kan spore pengene tilbage til "start" - hvilke der er skifte-penge og hvilke, der ikke er. Jeg kommer ikke til at skulle udbetale en masse til mine børn, hvis jeg skal giftes igen, da jeg har brugt alle skiftepengene på gæld, som kommer os alle til gode (som jeg netop af mine advokater blev anbefalet at gøre, så de blev brugt først) - havde jeg brugt dem på ufornuftigt vis, ville mine børn vist kunne bestride det, men ellers ikke.

Anmeld Citér

1. juli 2015

mpr

Hej. Jeg vælger lige at være anonym da der kan være folk der kender mig herinde. 

Men kunne godt tænke mig at høre om nogen kan fortælle mig om der er stor forskel på at blive gift når man venter barn sammen eller bare leve i et forhold? Sikre man barnet bedst ved ægteskab eller var det kun før i tiden? 

Jeg har aldrig haft gifte drømmen. Og min kæreste er i mod ægteskab. Men nu står vi og venter barn og har snakket om hvorvidt det egentlig er bedst at blive gift eller ej? Jeg vil gerne giftes med ham. Men vil ikke tvinge ham til noget. 

Håber i kan gøre mig lidt klogere 

Der er mindre papir arbejde hvis man er gift på forhånd :p 

Hvis i ikke er gift når barnet bliver født, skal han skrive papir under at han anerkender sig faderskabet (det skal han ikke hvis i er gift)

Hvis i ikke er gift så skal i have fat i jeg ved ikke om det er en advokat eller hvad? for at udfylde papir så i sikre barnet bedst muligt (det skal i heller ikke hvis i er gift) - disse papir er ikke på tvunget at få lavet så man kan godt risikere ikke at få det gjort hvis man ikke selv husker på det for ingen minder jer om det. Og de kan først blive lavet efter baby er født

Og selvfølgelig som der bliver skrevet oven over, hvis en af jer dør så skal man til at punge ud hvis i ikke har lavet sær aftaler og det laves kun hvis i er gift

Ved ikke om der er så meget andet, har ikke barn med min mand endnu så kan kun sige hvad jeg praktisk ved fra andre

Anmeld Citér

1. juli 2015

Anonym trådstarter

Tak skal i have for alle jeres gode svar. Synes jeg er blevet lidt klogere på det hele. Men umiddelbart lyder det som om at det er rent økonomisk for hinanden og ikke så meget selve barnet. 

Har ingen drøm om at blive gift og har aldrig haft drømmen. Men vil da ikke sige nej hvis kæresten en dag ville. Bare meget rart at vide hvad det egentlig indebærer med en baby 

Vi lave fælles forældremyndighed fra start da det er mit valg. Synes ikke der er grund til andet når der ingen grund er til det :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.