Ægteskab?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.757 visninger
25 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. juni 2015

Anonym trådstarter

Hej. Jeg vælger lige at være anonym da der kan være folk der kender mig herinde. 

Men kunne godt tænke mig at høre om nogen kan fortælle mig om der er stor forskel på at blive gift når man venter barn sammen eller bare leve i et forhold? Sikre man barnet bedst ved ægteskab eller var det kun før i tiden? 

Jeg har aldrig haft gifte drømmen. Og min kæreste er i mod ægteskab. Men nu står vi og venter barn og har snakket om hvorvidt det egentlig er bedst at blive gift eller ej? Jeg vil gerne giftes med ham. Men vil ikke tvinge ham til noget. 

Håber i kan gøre mig lidt klogere 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2015

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:

Hej. Jeg vælger lige at være anonym da der kan være folk der kender mig herinde. 

Men kunne godt tænke mig at høre om nogen kan fortælle mig om der er stor forskel på at blive gift når man venter barn sammen eller bare leve i et forhold? Sikre man barnet bedst ved ægteskab eller var det kun før i tiden? 

Jeg har aldrig haft gifte drømmen. Og min kæreste er i mod ægteskab. Men nu står vi og venter barn og har snakket om hvorvidt det egentlig er bedst at blive gift eller ej? Jeg vil gerne giftes med ham. Men vil ikke tvinge ham til noget. 

Håber i kan gøre mig lidt klogere 

I sikrer jer selv bedst ved at gifte jer. Hvis en af jer dør, inden I bliver gift, vil barnet være nærmeste arving, og dermed arve pensioner, forsikringer (hvis ikke andre er begunstigede) og andeler i ejendomme samt materielle ting. Hvis I er gift, vil ægtefællen kunne arve det meste og samtidig sidde i uskiftet bo.

Det er måske et scenarie, der ligger langt fra jeres hverdag, men det kan ske. Det skete for mig, og jeg er lykkelig for, at vi var gift, for det gjorde det muligt for mig, at blive i vores fælles hus og give vores fælles børn en stabil hverdag, samt at vi har en økonomisk sikkerhed, så jeg f.eks kan arbejde deltid og være mere for dem, når de nu kun har en forælder tilbage. Havde vi ikke været gift, skulle jeg udrede halvdelen af husets værdi til dem, hvilket havde krævet et salg, og alle pensioner m.m ville gå til dem i form af en båndlagt formue, som jeg ikke ville kunne gøre brug af - og her tænker jeg ikke at jeg skal vælte mig i børnenes arv, men når man pludselig står alene i sorg, og med børn i sorg, er det bare en fordel at have økonomisk råderum til nogle gode oplevelser sammen som familie.

Hvis I ikke vil giftes, vil jeg under alle omstændigheder råde jer til at få oprettet et testamente, så børnene "kun" får deres tvangsarv. 

Anmeld Citér

30. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Et testamente sikrer bedre end hvis man bliver gift - ved ægteskab arver børnene 50%, ved testamente kan man nedsætte det til tvangsarven. 

Mange tænker nok hvad er problemet med 50%, men hvis den ene part dør i en tidlig alder, og den anden er så heldig at møde en ny kærlighed og gerne vil giftes igen, ja så skal man til at skifte med sine børn, og det kan jo så fx betyde at man må flytte fra huset.

Så uanset om man bliver gift eller ej bør man få lavet et testamente - ikke for at snyde børnene, men for at sikre alle parter bedst muligt.

I kan altså roligt droppe ægteskab og nøjes med at oprette testamente (det koster nogle tusinde kr hos en advokat)

Anmeld Citér

30. juni 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Et testamente sikrer bedre end hvis man bliver gift - ved ægteskab arver børnene 50%, ved testamente kan man nedsætte det til tvangsarven. 

Mange tænker nok hvad er problemet med 50%, men hvis den ene part dør i en tidlig alder, og den anden er så heldig at møde en ny kærlighed og gerne vil giftes igen, ja så skal man til at skifte med sine børn, og det kan jo så fx betyde at man må flytte fra huset.

Så uanset om man bliver gift eller ej bør man få lavet et testamente - ikke for at snyde børnene, men for at sikre alle parter bedst muligt.

I kan altså roligt droppe ægteskab og nøjes med at oprette testamente (det koster nogle tusinde kr hos en advokat)

Børnene arver nu "kun" 25 % af den samlede formue Ved ægteskab

Anmeld Citér

30. juni 2015

vitapigen

Vi er ikke gift og vi har to børn. Vi har lavet en krydslivsforsikring i stedet

Anmeld Citér

30. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Børnene arver nu "kun" 25 % af den samlede formue Ved ægteskab

Javist, 50% af afdødes andel (50%) 

ved testamente kan den %-sats sænkes

Anmeld Citér

30. juni 2015

Anonym trådstarter

Nu snakker i alle meget om arv osv. Hva så i vores tilfælde hvor ingen af os har noget at arve af? Vi ejer intet af værdi nogle af os. 

Anmeld Citér

30. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Anonym skriver:

Nu snakker i alle meget om arv osv. Hva så i vores tilfælde hvor ingen af os har noget at arve af? Vi ejer intet af værdi nogle af os. 

men det vil I jo komme til med tiden, I køber måske en bil, får job og dermed pensionsopsparing, indskud i en lejlighed, måske køber I en dag et hus osv osv

Anmeld Citér

30. juni 2015

Anonym trådstarter

Lomm skriver:

men det vil I jo komme til med tiden, I køber måske en bil, får job og dermed pensionsopsparing, indskud i en lejlighed, måske køber I en dag et hus osv osv

Okay så teoretisk set så behøver vi ikke gifte os her og nu før vi egentlig har noget af værdi?

men hva betyder det for den lille mht sikring? Er det hele bare det økonomiske i det. Eller er der andre ting?

Anmeld Citér

30. juni 2015

Hck

Profilbillede for Hck
Lomm skriver:

Javist, 50% af afdødes andel (50%) 

ved testamente kan den %-sats sænkes

Jeg læste det som om at du mente 50 % af det hele, og det var derfor at jeg skrev 25%. Ifølge ret og råd advokaterne, er det ikke særlig tit at den regel med testamente, kan lade sig gøre, da der er flere faktorer der spiller ind, men det er da fint nok for dem der har fået det igennem, hvis det virkelig er det man ønsker. Personligt synes jeg da at mine børn er fuldt beritiget til at arve 25 % af et bo

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.