Hej dejlige piger.
Jeg har længe gået og tænkt over det her med unge mødre. Jeg er selv en af de "uansvarlige" der gerne vil have børn enten før eller lige efter jeg er blevet 20.
Men hvad synes I herinde om unge mødre? Jeg ved at der er flere unge mødre herinde, men hånden på hjertet, hvad er jeres helt ærlige mening omkring dem der helt selv vælger, at blive unge mødre, og især dem der er under 20, så?
Knus og på forhånd tak for de ærlige svar. 
Det er et svært spørgsmål at svare på, for folk er forskellige.
Jeg tror at man kan fortryde at få børn i en ung alder af mange årsager. Jeg har f.eks en veninde som først nu, i en alder af 35, har fået den uddannelse hun gerne ville have, og skal til at starte på en frisk m.h.t. at finde arbejde. Det kostede to sygemeldinger med stress inden. Og årsagen til det hele er at hun grundet børn i en ung alder blev nødt til at tage en uddannelse så de kunne forsørges, selvom hun ikke vidste hvad hun ville og endte med at tage en helt forkert uddannelse. Og hendes mand gjorde det samme (begge deres børn var planlagte).
Men det er jo bare et eksempel.
Umiddelbart tænker jeg at den største fare ved at blive ung mor, er at man ender med en skilsmissefamilie.
Det er de færreste på 20 år som reelt set ved hvad de ønsker ud af livet - på alle fronter. På mange punkter, som f.eks uddannelse o.s.v., kommer det ikke til at have konkret, målbar effekt på barnets liv om moren ikke aner hvad hun skal eller vil (selvom det kan komme til at have en gevaldig effekt på morens liv). Men når det kommer til kærligheden, seksualiteten, følelseslivet, kan det være afgørende for barnet. For det er barnets kerne, moren og faren, der er på spil.
Mange kommer med argumentet at de i en ung alder har oplevet en masse ting og fået en masse erfaring. Men hvad man kun ved når man er ældre, er at det ikke er nok. Det er ikke et stort nok grundlag for modenhed at have oplevet meget på kort tid. Nogle ting - en viden om hvem man er, hvad man vil, hvad man kan kræve og hvor ens grænser går, kan kun komme med alderen.
Jeg mener sagtens at man kan være en fantastisk kompetent mor i en ung alder. Men sandsynligheden for at man kommer til at være det uden barnets far i sin hverdag er altså relativt større end hvis man venter lidt med at få børn. Så man skal vide at det er en risiko man udsætter sine børn før.
Nå ja, og ovenstående eksempel, min veninde, endte så også med at gå fra sin mand fordi hun efter en årrække fandt ud af at drømmen om kernefamilien med ham var baseret på noget andet end reel, dybtfølt, holdbar kærlighed.